Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bina Bilgisi | MIM 203 | 3 | 3 + 1 | 4 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul dersi yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SÜHEYLA BÜYÜKŞAHİN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi BEKİR HÜSEYİN TEKİN, Doç.Dr. SÜHEYLA BÜYÜKŞAHİN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında öğrencilere Bina Bilgisinin Mimarlık Eğitimindeki Yeri, Mimarlık Kavramları, İnsan boyutları, Kullanıcı gereksinimleri, İnsan Çevre İlişkileri, Mimari Planlama Süreci (Programlama-Tasarım-Uygulama-Kullanım), Konut, Konut Kültürü, Konut ve eylemler, Konut yakın çevresi, Konut tipleri hakkında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Mimarlığın temelleri ve bileşenleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Etkin okuma, yazma, dinleme ve konuşabilme becerisi | Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Açık ve net soru geliştirme, soyut düşünceleri düşünceyi ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme becerisi | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gözlem, | |
3 | Düşünsel ya da fiziksel problemleri mekansal çıktılara dönüştürebilme | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gözlem, | |
4 | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimin anlama | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gözlem, | |
5 | Yaşanılan yapılı çevrenin, sosyo-mekansal ilişkiler ağı bağlamında okunabilmesi | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içeriği, yöntemi, tekniği, kaynakların tanıtımı | |
2 | Mimari tasarlamada şekillendirme öncesi ele alınan konular | |
3 | MİMARLIK KAVRAMLARI: Oran-ölçü, modül, ritim, simetri, biçim, birlik, işlev, doku, ışık-gölge, renk, malzeme kavramları | |
4 | İnsan, İnsan Boyutları 1.Antropometrik Boyutlar (Statik, Dinamik) 2.Duyusal Boyutlar (Görsel, İşitsel, Dokunsal..) 3.Algısal ve Zihinsel Boyutlar Mimarlıkta İnsanın Antropometrik Ölçülerinin Önemi ve Kullanılması | |
5 | Kullanıcı Gereksinmeleri 1. Fiziksel Kullanıcı Gereksinmeleri (Mekânsal, Isısal, İşitsel, Görsel, Sağlık, Emniyet Gereksinmeleri) 2. Psiko-Sosyal Kullanıcı Gereksinmeleri (Mahremiyet, Davranışsal, Estetik, Toplumsal Gereksinmeler) * İnsan-Çevre İlişkisi (Çevre tanımı, fiziksel çevre-insan boyutları ilişkisi Kullanıcı Gereksinmelerinin Konutlardaki Yansımaları Ve Çevresel Kaliteye Etkisi) | |
6 | Mimari Planlama Süreci: Süreç aşamaları, programlama (kararlar), Tasarlama (Bilgi toplama, analiz, sentez, değerlendirme),Tasarımda değerlendirme ölçütleri, Uygulama, Kullanım | |
7 | Konut; konut kültürü, konut yakın çevresi, güneş kontrolü, aydınlatma, yönlendirme | |
8 | Ara sınav | |
9 | Konutta Yaşam - Eylemler (Barınma ana eylemi ve alt eylemler) - Eylem analizi, eylem bağları - Asal ve Kısmi asal işlevler (yaşama, servis, uyuma-temizlenme/temizleme) | |
10 | Konutta donatı mobilya ile yaşama asal işlevi | |
11 | Konutta yemek yeme, hazırlama ve yatma asal işlevi | |
12 | Konutta Servis (Giriş ve Depolama) ve Temizlenme Asal İşlevi | |
13 | Uygulama + Tartışma | |
14 | Uygulama + Tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
|
Ders Kaynakları | 1.Bina Bilgisine Giriş, A. Kıran – Ç. Polatoğlu Baytin, YTÜ yayınları. 2.Bina Bilgisi, F. Evci – E.F. Arcan, birsen yayınları. 3.Mimarlık Kavramları, D. Kuban, YEM yayınları. 4.Mutluluğun Mimarisi, Alain de Botton, Sel yayınları. 5. Bolak, O. 1967; Bina Bilgisi Temel Bilgiler, İTÜ Mimarlık Fak. Yayını, İstanbul. 6. Ergen, Y.B.; Bina Bilgisi; Milli Eğitim Basımevi; İstanbul; 1986. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. | X | |||||
2 | İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. | X | |||||
3 | Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. | X | |||||
4 | Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. | X | |||||
5 | Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | X | |||||
6 | Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. | X | |||||
7 | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. | X | |||||
8 | Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. | ||||||
9 | Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. | X | |||||
10 | Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. | X | |||||
11 | Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. | ||||||
12 | Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. | X | |||||
13 | Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. | ||||||
14 | Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Etkin okuma, yazma, dinleme ve konuşabilme becerisi | 2 | |||||||||||||
2 | Açık ve net soru geliştirme, soyut düşünceleri düşünceyi ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme becerisi | 2 | |||||||||||||
3 | Düşünsel ya da fiziksel problemleri mekansal çıktılara dönüştürebilme | 2 | |||||||||||||
4 | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimin anlama | 2 | |||||||||||||
5 | Yaşanılan yapılı çevrenin, sosyo-mekansal ilişkiler ağı bağlamında okunabilmesi | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Performans Görevi (Atölye) | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Toplam İş Yükü | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |