Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İletişim, Tasarım ve Kültür | GIT 108 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. AYŞEGÜL BOYALI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı, iletişim ve tasarım alanının, kültürel, sosyo-ekonomik, politik ve ideolojik bağlamı ekseninde ele alınması ve değerlendirilmesidir. |
Dersin İçeriği | Ders, modernite, fordizm, kültür endüstrisi, postmodernite, postfordizm, küreselleşme, yaratıcı endüstriler kavramlarının iletişim ve tasarım alanı ile ilişkisini içerir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tasarımın, fordizm ve postfordizm ve neoliberal süreçlerle ilişkisini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
2 | Kültür endüstrisi kavramını, dönüşümünü ve tasarım ile ilişkisini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
3 | Modernite, modernizm, postmodernite ve tasarım ilişkisini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Küreselleşmenin tarihsel, ekonomik ve ideolojik bağlamını öğrenir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
5 | İletişim politikaları ve tasarım ilişkisini kavrar | Anlatım, | |
6 | Güncel tasarım alanını kültürel bağlam ve sosyo-politik değişimler ekseninde içinde analiz eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, güncel tasarım alanından örnekler ve tasarım alanın tanımlanması | |
2 | Temel kavramlar: Rönesans, aydınlanma, Matbaa, kültür, uygarlık | |
3 | Temel kavramlar: Modernite, Modernlik, Modernleşme | |
4 | Temel kavramlar: Kapitalizm, Fordizm, Taylorizm, Kitle kültürü | |
5 | Kültür Endüstrisinde sanat ve tasarım, tüketim ve arzu | |
6 | Modernizm, avangard sanat ve modern estetik | |
7 | Modernite ve Modern tasarımın mantığı, tarihsel gelişimi, sanat ve sanayi ilişkisi | |
8 | Gerçekliğin tasarımı, Bauhaus okulu | |
9 | ara sınav | |
10 | Küreselleşme kavramı,küreselleşme yaklaşımları ve iletişim politikaları | |
11 | Enformasyon teknolojileri, küreselleşme ve tasarım ilişkisi, küreselleşme eleştirisi | |
12 | Temel kavramlar: neoliberalizm, postfordizm, esnek üretim, posmodernite | |
13 | Postfordizm ve postmodernizm bağlamında tasarımın dönüşümü | |
14 | Güncel tasarım örnekleri ve tasarım alanındaki kavramsal tartışmalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Adorno T., Kültür Endüstrisi ve Kültür Yönetimi Bauman, Z. ,Küreselleşme Foster, H., Tasarım ve Suç Backstein J., D. Birnbaum, S. Wallenstein, Farklı Dünyaları Düşünmek Artun A., Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi, Ali Artun Foucault M, Manet, Velázquez ve Estetik Modernizm Baudrillard, J., Tüketim Toplumu Berger, J., Görme Biçimleri Castells, M., Ağ Toplumunun Yükselişi - Enformasyon Çağı:Ekonomi,Toplum ve Kültür 1.Cilt Enformasyon Çağı:Ekonomi,Toplum ve Kültür Bauman, Zigmund, Postmodernizm ve Hoşnutsuzlukları Bürger, Peter, Avangard Kuramı Harvey, David, Postmodernliğin Durumu Jameson, Frederic, Biricik Modernite Zeka, Necmi, (Haz) Postmodernizm, Jameson, Lyotard, Habermas Guy Debord, Gösteri Toplumu A. Giddens, Modernliğin Sonuçları Kılıç, Levent. Fotografın ve Sinemanın Toplumsal Tarihi Bordwell, D., Film Sanatı A.Mattelart, İletişimin Dünyasallaşması H.Foster, Gerçeğin Geri Dönüşü Ali Artun, Sanat Siyaset, Kültür Çağında Sanat ve Kültürel Politika David Frisby, Modernlik Fragmanları Thierry De Duve, Marx'ın Atölyesinde Dikilmiştir, Beuys, Warhol, Klein, Duchamps Makaleler: Neoliberalizm ve Kentsel Eşitsizlikler Üzerine Prof. Dr. Nezar AlSayyad Söyleşi, Zafer C¸elik Yeni Kapitalizm Kültüründe Otomobil Reklamları, Pınar Kılıç Esnek Üretim Sistemleri ve Pazarlama Faaliyetlerine Etkileri, N. Bayuk, A. Güzeller Esnek Uzmanlaşma PErspektifinden Amerikan Kültür Endüstrisi, Derya Çetin Fordist birikim Rejimi ve Kitle Kültürü, Güven Selçuk Neoliberal Politikalar ekseninde Medyanın Dönüşümü, Cem Koray OLGUN Küreselleşme Yaklaşımları Kapsamında Küreselleşme Sürecinin Tarihsel Değerlendirilmesi, İpek Cebeci Kapitalizmin Arzu Üzerinden Üretimi ya da Arzunun Nesneleştirilmesi, Musa Öztürk Kültür endüstrisi Kavramı Çerçevesinde Medya Ürünleri, Tolga Kara Modernizm ve Postmodernizm Süreçlerinin Tüketim Kültürüne Yansımaları, H. Kırılmaz, F. Ayparçası Üretim İlişkileri Temelinde Modernizm ve Post-modernizmin Azgelişmiş Ülkeler Üzerine Etkileri, Kemal Er Postmodernizm, Tüketim, Popüler Kültür ve Medya, Mustafa Hatipler
Bauhause Tasarım Okulu, S.Bulat, M. Bulat, B. Aydın Refik Anadol’un MoMA Sergisi Üzerine: Teknoloji, Sanat, Propaganda, R.H, LossinMoMA'da Soyutun İcadı, H. FosterÇağdaş Sanat: Sahtekarlık ve Ütopya Arasında, Burak Delier |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek. | X | |||||
2 | Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlamak | X | |||||
3 | Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulamak. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulamak. | X | |||||
4 | Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, öğrenme gereksinimlerini belirlemek ve öğrenmeyi yaşam boyu yönlendirmek. | X | |||||
5 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlamak, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirmek. | X | |||||
6 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarmak, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşmak. | X | |||||
7 | Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanmak, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak | X | |||||
8 | Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak; etkin iletişim becerisine sahip olmak. | ||||||
9 | Çok boyutlu algılama, düşünme, tasarlama, uygulama becerisini geliştirmek, analiz ve yorum yapma kapasitesine sahip olmak | X | |||||
10 | İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olmak. | ||||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izlemek | ||||||
12 | Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak. | ||||||
13 | Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak | X | |||||
14 | Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürmek. | ||||||
15 | Estetik farkındalığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tasarımın, fordizm ve postfordizm ve neoliberal süreçlerle ilişkisini kavrar | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
2 | Kültür endüstrisi kavramını, dönüşümünü ve tasarım ile ilişkisini kavrar | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
3 | Modernite, modernizm, postmodernite ve tasarım ilişkisini öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
4 | Küreselleşmenin tarihsel, ekonomik ve ideolojik bağlamını öğrenir | 5 | ||||||||||||||
5 | İletişim politikaları ve tasarım ilişkisini kavrar | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
6 | Güncel tasarım alanını kültürel bağlam ve sosyo-politik değişimler ekseninde içinde analiz eder | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 25 |
1. Ara Sınav | 50 |
2. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 2 | 15 | 30 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |