Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İletişim, Tasarım ve Kültür GIT 108 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. AYŞEGÜL BOYALI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı, iletişim ve tasarım alanının, kültürel, sosyo-ekonomik, politik ve ideolojik bağlamı ekseninde ele alınması ve değerlendirilmesidir.

Dersin İçeriği

Ders, modernite, fordizm, kültür endüstrisi, postmodernite, postfordizm, küreselleşme, yaratıcı endüstriler kavramlarının iletişim ve tasarım alanı ile ilişkisini içerir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasarımın, fordizm ve postfordizm ve neoliberal süreçlerle ilişkisini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
2 Kültür endüstrisi kavramını, dönüşümünü ve tasarım ile ilişkisini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
3 Modernite, modernizm, postmodernite ve tasarım ilişkisini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap,
4 Küreselleşmenin tarihsel, ekonomik ve ideolojik bağlamını öğrenir Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
5 İletişim politikaları ve tasarım ilişkisini kavrar Anlatım,
6 Güncel tasarım alanını kültürel bağlam ve sosyo-politik değişimler ekseninde içinde analiz eder Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, güncel tasarım alanından örnekler ve tasarım alanın tanımlanması
2 Temel kavramlar: Rönesans, aydınlanma, Matbaa, kültür, uygarlık
3 Temel kavramlar: Modernite, Modernlik, Modernleşme
4 Temel kavramlar: Kapitalizm, Fordizm, Taylorizm, Kitle kültürü
5 Kültür Endüstrisinde sanat ve tasarım, tüketim ve arzu
6 Modernizm, avangard sanat ve modern estetik
7 Modernite ve Modern tasarımın mantığı, tarihsel gelişimi, sanat ve sanayi ilişkisi
8 Gerçekliğin tasarımı, Bauhaus okulu
9 ara sınav
10 Küreselleşme kavramı,küreselleşme yaklaşımları ve iletişim politikaları
11 Enformasyon teknolojileri, küreselleşme ve tasarım ilişkisi, küreselleşme eleştirisi
12 Temel kavramlar: neoliberalizm, postfordizm, esnek üretim, posmodernite
13 Postfordizm ve postmodernizm bağlamında tasarımın dönüşümü
14 Güncel tasarım örnekleri ve tasarım alanındaki kavramsal tartışmalar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Adorno T., Kültür Endüstrisi ve Kültür Yönetimi

Bauman, Z. ,Küreselleşme

Foster, H., Tasarım ve Suç

Backstein J., D. Birnbaum, S. Wallenstein, Farklı Dünyaları Düşünmek

Artun A., Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi, Ali Artun

Foucault M, Manet, Velázquez ve Estetik Modernizm

Baudrillard, J., Tüketim Toplumu

Berger, J., Görme Biçimleri

Castells, M., Ağ Toplumunun Yükselişi - Enformasyon Çağı:Ekonomi,Toplum ve Kültür 1.Cilt

Enformasyon Çağı:Ekonomi,Toplum ve Kültür

Bauman, Zigmund, Postmodernizm ve Hoşnutsuzlukları

Bürger, Peter, Avangard Kuramı

Harvey, David, Postmodernliğin Durumu

Jameson, Frederic, Biricik Modernite

Zeka, Necmi, (Haz) Postmodernizm, Jameson, Lyotard, Habermas

Guy Debord, Gösteri Toplumu

A. Giddens, Modernliğin Sonuçları

Kılıç, Levent. Fotografın ve Sinemanın Toplumsal Tarihi

Bordwell, D., Film Sanatı

A.Mattelart, İletişimin Dünyasallaşması

H.Foster, Gerçeğin Geri Dönüşü 

Ali Artun, Sanat Siyaset, Kültür Çağında Sanat ve Kültürel Politika

David Frisby, Modernlik Fragmanları

Thierry De Duve, Marx'ın Atölyesinde Dikilmiştir, Beuys, Warhol, Klein, Duchamps

Makaleler:

Neoliberalizm ve Kentsel Eşitsizlikler Üzerine Prof. Dr. Nezar AlSayyad Söyleşi, Zafer C¸elik

Yeni Kapitalizm Kültüründe Otomobil Reklamları,  Pınar Kılıç

Esnek Üretim Sistemleri ve Pazarlama Faaliyetlerine Etkileri,  N. Bayuk, A. Güzeller

Esnek Uzmanlaşma PErspektifinden Amerikan Kültür Endüstrisi, Derya Çetin

Fordist birikim Rejimi ve Kitle Kültürü, Güven Selçuk

Neoliberal Politikalar ekseninde Medyanın Dönüşümü, Cem Koray OLGUN

Küreselleşme Yaklaşımları Kapsamında Küreselleşme Sürecinin Tarihsel Değerlendirilmesi, İpek Cebeci

Kapitalizmin Arzu Üzerinden Üretimi ya da Arzunun Nesneleştirilmesi, Musa Öztürk

Kültür endüstrisi Kavramı Çerçevesinde Medya Ürünleri, Tolga Kara

Modernizm ve Postmodernizm Süreçlerinin Tüketim Kültürüne Yansımaları, H. Kırılmaz, F. Ayparçası

Üretim İlişkileri Temelinde Modernizm ve Post-modernizmin Azgelişmiş Ülkeler Üzerine Etkileri, Kemal Er

Postmodernizm, Tüketim, Popüler Kültür ve Medya, Mustafa Hatipler

 

Bauhause Tasarım Okulu, S.Bulat, M. Bulat, B. Aydın

Refik Anadol’un MoMA Sergisi Üzerine: Teknoloji, Sanat, Propaganda, R.H, Lossin

MoMA'da Soyutun İcadı, H. Foster

Çağdaş Sanat: Sahtekarlık ve Ütopya Arasında, Burak Delier

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek. X
2 Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlamak X
3 Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulamak. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulamak. X
4 Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, öğrenme gereksinimlerini belirlemek ve öğrenmeyi yaşam boyu yönlendirmek. X
5 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlamak, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirmek. X
6 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarmak, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşmak. X
7 Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanmak, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak X
8 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak; etkin iletişim becerisine sahip olmak.
9 Çok boyutlu algılama, düşünme, tasarlama, uygulama becerisini geliştirmek, analiz ve yorum yapma kapasitesine sahip olmak X
10 İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olmak.
11 Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izlemek
12 Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak.
13 Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak X
14 Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürmek.
15 Estetik farkındalığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Tasarımın, fordizm ve postfordizm ve neoliberal süreçlerle ilişkisini kavrar 5 5 5 5
2 Kültür endüstrisi kavramını, dönüşümünü ve tasarım ile ilişkisini kavrar 5 5 5 5
3 Modernite, modernizm, postmodernite ve tasarım ilişkisini öğrenir 5 5 5 5 5
4 Küreselleşmenin tarihsel, ekonomik ve ideolojik bağlamını öğrenir 5
5 İletişim politikaları ve tasarım ilişkisini kavrar 5 5 5 5
6 Güncel tasarım alanını kültürel bağlam ve sosyo-politik değişimler ekseninde içinde analiz eder 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 25
1. Ara Sınav 50
2. Ödev 25
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 2 15 30
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5