Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yeni Medya ve Toplum | GIT 429 | 7 | 1 + 2 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | SERPİL YILMAZ |
Dersi Verenler | SERPİL YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tarihsel bağlamı ve teknolojik gelişmelerin ışığında toplum (“kamusal alan”) ile medya arasındaki ilişkileri anlamak. Yeni Medya mecralarında şekillenen geleceğin toplumunu düşünmek ve irdeleyebilmek. Toplumsal ve teknolojik gelişmelere bütüncül bakabilme yetisi kazanmak. |
Dersin İçeriği | Yeni medya ile eski medya arasındaki farkları anlayarak medyanın toplumsal işlevini, bireyler üzerindeki etkisini ve kamusal alan ile özel alan ayrımını öğrenmek. Yeni medyanın evrensel ve sistemsel mekanizmasının işleyişini kavramak. Gündelik hayatta yeni medya mecralarının önemini ve oynadığı rolleri kavramak ve bu noktadan bakarak siyaset, iktisat ve iktidar arasındaki ilişkileri yeniden düşünmek. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tarihsel bir gelişim perspektifi içinden medya, yeni medya ve teknoloji ilişkilerini kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
2 | Teknolojik gelişmeler ile medya mecraları arasındaki beklenmedik sonuçları değerlendirmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
3 | Meyda ile kamusal alan arasındaki ilişkiyi öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
4 | Yeni Medyaya ilişkin kuramsal perspektifleri öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
5 | Yeni Medyanın yerel ve global özelliklerini kavrayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içeriğinin sunumu | |
2 | Geleneksel medya ve yeni medyanın tarihi | |
3 | İnternet, büyük veri, WWW, ağ toplumunun doğuşu | |
4 | Gözetim toplumu, dijital gözetim | |
5 | Süperpanoptikon | |
6 | Sosyal ağ sitelerinde yankı odası tasarımı | |
7 | Grup ve kutuplaşma | |
8 | Şeffaflık toplumu ve mahremiyetin teşhiri | |
9 | Ara sınav | |
10 | Linç kültürü, sosyal ağlarda linç, benlik sunumu, manipülasyon | |
11 | Ötekileştirme | |
12 | İşbirliği, etiketleme, manipülatif içerik | |
13 | Yeni medyada gerçekliğin inşası, sahte haber | |
14 | Dönemin değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Baudrillard, J. (2002). Tam Ekran. B. Gülmez (Ed.). Yapı Kredi Yayınları. Binark, M. (Haziran, 2017). Algoritmaların yarattığı yankı odalarında siyasal katılım olanağı ya da olanaksızlığı. Varlık Dergisi. 1317, 19-23. Boutyline, A. ve Willer, R. (September, 2015). The social structure of political echo chambers: Variation in ideological homophily in online networks. Political psychology. 38(3), 551-569. https://doi.org/10.1111/pops.12337. Boyd, D. M. & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: definition, history, and scholarship. Journal of computer-mediated communication, 13(1), 210-230. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x Bruns, A. (2017, September 14-15). Echo chamber? What echo chamber? Reviewing the evidence. In 6th Biennial Future of Journalism Conference. (Unpublished). https://eprints.qut.edu.au/113937/, 05/02/2022. Castells, M. (2008). Ağ toplumunun yükselişi. (E. Kılıç, Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Ceng, E. (2016). Algı yönetimi ve siyasal iletişim ilişkisi bağlamında 7 Haziran 2015 genel seçimlerinin sosyal medya üzerinden analizi: Twitter örneği. Erciyes İletişim Dergisi. 5(4), 663-689. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.419956, 02/04/2022. Chan, C. H. & Fu, K. W. (2017). The relationship between cyberbalkanization and opinion polarization: Time-series analysis on Facebook pages and opinion polls during the Hong Kong Occupy Movement and the associated debate on political reform. Journal of Computer-Mediated Communication, 22(5), 266-283. Chan, C. H., Chow, C. S. L. & Fu, K. W. (2019). Echoslamming: how incivility interacts with cyberbalkanization on the social media in Hong Kong. Asian Journal of Communication, 29(4), 307-327. Chan, M., Chen, H. T. & Lee, F. L. F. (2019). Examining the Roles of Political Social Network and Internal Efficacy on Social Media News Engagement: A Comparative Study of Six Asian Countries. International Journal of Press/Politics, 24(2), 127–145. https://doi.org/10.1177/1940161218814480, 01/11/2021. Chang, W. Y. (2008). The cyber balkanization and structural transformation of the public sphere in Korea. Journal of Contemporary Eastern Asia, 7(2), 29-48 Chayko, M. (2018). Süper bağlantılı, internet, dijital medya ve tekno-sosyal hayat. (B. Bayındır, D. Yengin ve T. Bayrak, Çev.). DER Yayınları. Crary, J. (2015). 7/24 Geç kapitalizm ve uykuların sonu. (N. Çatlı, Çev.). Metis Yayınları. Cookson, J. A., Engelberg, J. E. & Mullins, W. (2020 October 7). Echo Chambers. SSRN. https://papers.ssrn.com/sol3/Papers.cfm?abstract_id=3603107, 27/02/2022. Colleoni, E., Rozza, A., & Arvidsson, A. (2014). Echo chamber or public sphere? Predicting political orientation and measuring political homophily in Twitter using big data. Journal of communication, 64(2), 317-332. Çelik, Z. (Eylül, 2012). “Neoliberalizmin kısa tarihi”. İdealkent, 7, 187-193. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.15440.53761, 21/01/2021. Dijk, J. V. (2018). Ağ toplumu. (Ö. Sakin, Çev.; 2. Basım). Epsilon Yayıncılık. Dubois, E. & Blank, G. (2018). The echo chamber is overstated: the moderating effect of political interest and diverse media, Information, Communication & Society, 21(5), 729-745, https://doi.org/10.1080/1369118X.2018.1428656, 01/11/2021. Ferguson, N. (2017). The false prophecy of hyperconnection. https://bit.ly/3G6CGdF, 11/12/2021. Flaxman, S., Goel, S. & Rao, J. M. (2016). Filter bubbles, echo chambers, and online news consumption. Public Opinion Quarterly, 80(Specialissue1), 298–320. Fuchs, C. (2014). Social media a critical introduction. Mila Steele (Ed.). Sage Publication. Fuchs, C. (2017). From digital positivism and administrative big data analytics towards critical digital and social media research. European Journal of Communication, 32(1), 37-49. Garrett, R. K. (2009). Echo chambers online?: Politically motivated selective exposure among Internet news users. Journal of Computer-Mediated Communication, 14(2), 265–285. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2009.01440.x, 05/04/2021. Garrett, R. K. (2017). The “Echo Chamber” Distraction: Disinformation Campaigns are the Problem, Not Audience Fragmentation. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 6(4), 370–376. https://doi.org/10.1016/j.jarmac.2017.09.011, 23/11/2021. GCFGlobal. (2019). What is an echo chamber?. https://bit.ly/3LD6aAW, 05/04/2021. Geçer, E. (2020). Sosyal medya ve iletişim psikolojisi: Kişilik kutuplaşma ve algoritma. DİB Yayınları. Gere, C. (2019). Dijital kültür (A. Akın, Çev.; N. Pembecioğlu, Ed.). Salon Yayınları. Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu (Eds.). Anı Yayınları. Goffman, E. (1974). Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. Northeastern University Press. Guess, A. M., Lyons, B. A., Nyhan, B. & Reifler, J. (2018). Avoiding the Echo Chamber about Echo Chambers: Why selective exposure to like-minded political news is less prevalent than you think. Knight Foundation, 2, 1-25. https://bit.ly/2K6eWLy, 05/04/2021. Han, B. C. (2019). Şeffaflık toplumu. (H. Barışcan, Çev.; 4. Basım). Metis Yayınları. Hermida, A. (2017). Herkese söyle; Sosyal medyada neden paylaşımda bulunuruz. (A. A. Sabancı, Çev.). Epsilon Yayıncılık. Hundt, M., Schneider, B., El-Assady, M., Keim, D. A. & Diehl, A. (2017). Visual analysis of geolocated echo chambers in social media. A. Puig Puig & T. Isenberg Eurographics Conference on Visualization (EuroVis), Posters Track (2017). (pp. 125-128). http://dx.doi.org/10.2312/eurp.20171185, 06/01/2022. Jamieson, H. K., & Cappella, J. N. (2008). Echo chamber: Rush Limbaugh and the conservative media establishment. In Oxford Universty Press. Jenkins, H. (2018). Cesur yeni medya: Teknolojiler ve hayran kültürü. (N. Yeğengil, Çev.). İletişim Yayınları. Kastrenakes, J. (2021, February 25). Twitter announces paid super follows to let you charge for tweets. Theverge. https://bit.ly/3a7idJD, 20/02/2022. Manovich, L. (2002). The Language of New Media. MIT Press. Marr, B. (2017). Data strategy: How to profit from a world of big data, analytics and the internet of things. Kogan Page Publishers. Mattelart, A. (2001). İletişimin Dünyasallaşması. (H. Yücel, Çev.). İletişim Yayınları. Mattelart, M. ve Mattelart, A. (1998). İletişim kuramları tarihi. (M. Zıllıoğlu, Çev.). İletişim Yayınları. Mayer-Schönberger, V. ve Cukier, K. (2013). Büyük veri: Yaşama, çalışma ve düşünme şeklimizi dönüştürecek bir devrim. (B. Erol, Çev.). Paloma Yayınları. Narin, B. (2018). Kişiselleştirilmiş çevrim içi haber akışının yankı odası etkisi, filtre balonu ve siberbalkanizasyon kavramları çerçevesinde incelenmesi. Selçuk Üni·versi·tesi I·leti·şi·m Fakültesi· Akademi· Dergi·si·, 11(2), 232–251. Noujaim, J. & Amer, K. (Director). (2019). The great hack. [Documentary movie]. K. Amer, J. Noujaim, G. W. Dreyfous, J. Korin, P. Kos (Productors). Orlowski, J. (Writer & Director). D. Coombe & V. Curtis (Writers). (2020). The social dilemma. [Documentary movie]. Ortega y Gasset, J. (2019). İnsan ve herkes (G. Işık, Çev.; 2. Basım). Metis Yayınları. Poe, Marshall T. (2019). İletişim tarihi; Konuşmanın evriminden internete medya ve toplum. (U. Y. Kara, Çev.; 2. Basım). Islık Yayınları. Sevim, S. ve Aydın Sevim, B. (2019). I·pler ki·mi·n eli·nde?: Di·ji·tal çağda i·zleyi·ci·ni·n özgür i·radesi· sorunu. N. Güngör (Ed.). Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi 6. Uluslararası İletişim Günleri Dijital Dönüşüm Sempozyumu (pp. 586¬¬-601). https://bit.ly/3dfuKMA, 26/12/2021 Sunstein, C. R. (2009). Republic.com 2.0. Princeton University Press. United States of Amerika. TED. (2017, Nisan). Büyük verilere kör inanç dönemi sona ermeli | Cathy O’Neil [Video]. TED Konferansları. https://bit.ly/3Q84diS, 13/12/2021. TED. (2011). Algoritmaların dünyamızı şekillendirmesi | Kevin Slavin [Video]. TED Conferences. https://bit.ly/3S5GnWJ, 23/11/2021. Toffler, A. (2008). U¨c¸u¨ncu¨ dalga. Z. Abat (Ed.). (S. Yeniçeri, Çev.). Koridor Yayınları. Turkle, S. (2011). Alone together: Why we expect more from technology and less from each other. Basic Books. Wellman, B. (2002). Little boxes, glocalization, and networked individualism. Makoto Tanabe, Peter van den Besselaar & Toru Ishida (Eds.). Digital Cities II, (pp.10-25). https://doi.org/10.1007/3-540-45636-8_2, 23/11/2021. Williams, D. (2007, June 26). The impact of time online: Social capital and cyberbalkanization. CyberPsychology & Behavior, 10(3), 398-406. https://doi.org/10.1089/cpb.2006.9939, 03/01/2022. Van Alstyne, M. & Brynjolfsson, E. (1996, December). Electronic communities: Global village or cyberbalkans. In Proceedings of the 17th International Conference on Information Systems. New York: Wiley (p. 32). Van Alstyne, M. & Brynjolfsson, E. (2005). Global village or cyber-balkans? Modeling and measuring the integration of electronic communities. Management Science, 51(6), 851–868. https://doi.org/10.1287/mnsc.1050.0363, 08/11/2021.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek. | X | |||||
2 | Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlamak | ||||||
3 | Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulamak. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulamak. | ||||||
4 | Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, öğrenme gereksinimlerini belirlemek ve öğrenmeyi yaşam boyu yönlendirmek. | X | |||||
5 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlamak, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirmek. | X | |||||
6 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarmak, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşmak. | X | |||||
7 | Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanmak, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak | X | |||||
8 | Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak; etkin iletişim becerisine sahip olmak. | X | |||||
9 | Çok boyutlu algılama, düşünme, tasarlama, uygulama becerisini geliştirmek, analiz ve yorum yapma kapasitesine sahip olmak | X | |||||
10 | İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olmak. | X | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izlemek | X | |||||
12 | Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak. | X | |||||
13 | Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak | X | |||||
14 | Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürmek. | X | |||||
15 | Estetik farkındalığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tarihsel bir gelişim perspektifi içinden medya, yeni medya ve teknoloji ilişkilerini kavramak | |||||||||||||||
2 | Teknolojik gelişmeler ile medya mecraları arasındaki beklenmedik sonuçları değerlendirmek | |||||||||||||||
3 | Meyda ile kamusal alan arasındaki ilişkiyi öğrenmek | |||||||||||||||
4 | Yeni Medyaya ilişkin kuramsal perspektifleri öğrenmek | |||||||||||||||
5 | Yeni Medyanın yerel ve global özelliklerini kavrayabilmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 134 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |