Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Göstergebilim | TEB 018 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. RASİM SOYLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. RASİM SOYLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Temel göstergebilim kuramlarını öğrenmek, göstergebilim inceleme yöntemlerini kullanarak bir sanat eserini çözümleyebilmek, sanat eserindeki göstergelerin ve sembollerin düz anlam, yan anlam ve derin anlamlarını okuyabilmek. |
Dersin İçeriği | Göstergebilimin tanımı, kavramları, kuramsal yapısı, göstergebilimin tarihçesi, göstergebilim kuramları, göstergebilim çözümleme yöntemleri, göstergebilim sanat eseri inceleme ve eleştirisi. Bütün görsel sanatlarda görüntü (icon) onu gören ve yorumlayana çok anlamlar aktaran bir göstergedir. Görüntü (İcon), Belirti (İndex) ve simgesel (symbol) gibi göstergeler düz anlam, yan anlam ve derin anlam gibi çok manaları ifade etmenin yanı sıra karşıt anlamlarına da gönderme yapar. Herhangi bir sanat, tasarım ve medya ürünü göstergebilim yöntemi ile çözümlenebilir ve anlamlandırılabilir. Bu amaçla göstergebilim yöntemi içerisinde anlam çözümleme şeması, karşıt anlamlar şeması, eyleyenler şeması ve göstergebilimsel dörtgen şemasından yararlanılarak göstergeler çözümlenecektir. . |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Göstergebilim sanat eleştirisi bilgisini öğrendiklerine uyarlayabilme becerisi. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Görsel gösterge çözümleyebilme becerisi | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, Tartışma, | |
3 | Sanat eseri ve sembolleri yorumlayabilme becerisi. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
4 | Gelişen ve değişen sanat eseri eleştiri yöntemlerini takip etme ve kendine uygun olanı seçme becerisi. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
5 | Algı ve problem çözme, teknik uygulama becerisi. | Tartışma, Gezi / Gözlem, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Göstergebilimin tanımı ve kavramları. | |
2 | Göstergebilimin tarihçesi | |
3 | Göstergebilimin Temel Kavramları | |
4 | Göstergebilim kuramları | |
5 | Gösterge Çeşitleri ve Göstergebilimin Sınıflandırılması | |
6 | Görüntüsel-Görsel gösterge | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Göstergebilim çözümleme yöntemleri | |
9 | Göstergebilim sanat eseri inceleme ve eleştirisi | |
10 | Sembol ve imge çözümleme | |
11 | Yoğurumsal ve İkonik Gösterge | |
12 | Eyleyenler Şeması | |
13 | Göstergebilimsel Dörtgen | |
14 | Final Sınavı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Akerson, Fatma, Göstergebilime Giriş, İstanbul: Multilingual Yay. 2006 2- Barthes, Roland. Göstergebilim İlkeleri, Çev. Mehmet -Sema Rifat, İstanbul: Sözce Yay. 1986. 3- Eco, Umberto, Açık Yapıt, Çev.Yakup Şahan,İstanbul Kabalcı Yayıevi, 1992. 4- Gottdiener, Mark. Postmodern Göstergeler. Çev. E.Cengiz - H.Gür, İstanbul: İmge Yay. 2005. 5- Guiard, Pierre. Göstergebilim, Ankara: İmge Kitabevi,1994. 6- Günay,V. Doğan, Alev Parsa. Görsel Göstergebilim, İstanbul: Es Yayınları, 2012. 7- Rifat, Mehmet, XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları,1. İstanbul: YKY.2013. 8- Rifat, Mehmet, Göstergebilimin Abc’si, 3.Bs. İstanbul: Say Yay. 2009. 9- Rifat, Mehmet. Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü, İstanbul: T.İş Bankası Yay.2013. 10. Soylu, Rasim, “Göstergebilim Sanat Eseri Çözümleme Şemaları”, Güzel Sanatlarda Örnek Araştırmalar El Kitabı, Editor: Pelin Karabaş, İstanbul: Nobel Yayıncılık, 2018. 11. Soylu Rasim, Sanat eseri Çözümlemeleriyle Göstergebilim, Ankara: Pegem Yayınevi, 2021. |
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
1 | 0 MB | ||
3 | 0 MB | ||
2 | 0 MB | ||
4 | 0 MB | ||
5 | 0 MB | ||
6 | 0 MB | ||
11 | 0 MB | ||
7 | 0 MB | ||
7 | 0 MB | ||
12 | 0 MB | ||
14 | 0 MB | ||
12 | 0 MB | ||
12 | 0 MB |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Göstergebilim sanat eleştirisi bilgisini öğrendiklerine uyarlayabilme becerisi. |
2 | Görsel gösterge çözümleyebilme becerisi |
3 | Sanat eseri ve sembolleri yorumlayabilme becerisi. |
4 | Gelişen ve değişen sanat eseri eleştiri yöntemlerini takip etme ve kendine uygun olanı seçme becerisi. |
5 | Algı ve problem çözme, teknik uygulama becerisi. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 3 | 2 | 6 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Proje / Tasarım | 3 | 2 | 6 |
Toplam İş Yükü | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |