Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sanat Sosyolojisi | TEB 007 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SÜREYYA MURAD SU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ahmet Hamdi Tanpınar’ın yapıtları üzerinden Türkiye’nin Tanzimat’tan bugüne doğru yaşadığı modernleşme öyküsünü sanat sosyolojisi çerçevesinden ele alma. |
Dersin İçeriği | Ahmet Hamdi Tanpınar’ın yapıtlarından yola çıkarak Türkiye’nin modernleşme öyküsünün bir eleştirisi gerçekleştirilmek. Bu bağlamda Tanpınar’ın yapıtlarında ortaya koyduğu çerçeve temel almak. Bu bağlamda sosyolojinin zihniyet kavramıyla ilişkisi, kimlik ve kişilik arasındaki bağlantılar, modernizm meselesi, Bergson düşüncesi ve Türkiye’ye etkileri, muhafazakarlık, Doğu-Batı tartışması, gelenek ve çağdaşlık problemi, modernleşmeden modernliğe geçiş gibi temaları tartışmak. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Modernlik ile modernleşme arasındaki temel farkları öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Türkiye modernleşmesinin temel özelliklerinin farkına varır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Ahmet Hamdi Tanpınar’ın çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Türkiye’de sanatın özellikle de romanın sosyolojik işlevi hakkında bir farkındalık geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Sanat sosyolojisinin önemi hakkında fikir sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Sosyoloji ve Hermeneutik | |
3 | Kimlik ve Kişilik | |
4 | Modernizm Meselesi | |
5 | Yahya Kemal ve Tanpınar | |
6 | Benjamin ve Tanpınar | |
7 | Bergson ve Bergsonculuk | |
8 | Hafıza ve Tarih | |
9 | Muhafazakârlık ve Rönesans | |
10 | Doğu-Batı Tartışması | |
11 | Gelenek ve Çağdaşlık | |
12 | Modernleşmeden Modernliğe I | |
13 | Modernleşmeden Modernliğe II | |
14 | Sonuç |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Temel kaynaklar -Dellaloğlu Besim; Modernleşmenin Zihniyet Dünyası, Kapı, 2012, 217 s. |
Ders Kaynakları | -Tanpınar, Ahmet Hamdi; Aydaki Kadın, Dergah, İstanbul, 2009. -Tanpınar, Ahmet Hamdi; Beş Şehir, Dergah, İstanbul, 1999. -Tanpınar, Ahmet Hamdi; Bütün Öyküleri, YKY, İstanbul, 2004. -Tanpınar, Ahmet Hamdi; Edebiyat Dersleri, YKY, İstanbul, 2004. -Tanpınar, Ahmet Hamdi; Edebiyat Üzerine Makaleler, Hazırlayan, Zeynep Kerman, Dergâh, İstanbul, 2000. -Tanpınar, Ahmet Hamdi; Günlüklerin Işığında Tanpınar’la Başbaşa, haz: İnci Enginün, Zeynep Keman, Dergah, İstanbul, 2007. -Tanpınar, Ahmet Hamdi; Huzur, Dergah, İstanbul, 1999. -Tanpınar, Ahmet Hamdi; Mahur Beste, Dergah, İstanbul, 1998. -Tanpınar, Ahmet Hamdi; Mücevherlerin Sırrı, YKY, İstanbul, 2002. -Tanpınar, Ahmet Hamdi; Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Dergah, İstanbul, 1999. -Tanpınar, Ahmet Hamdi; Sahnenin Dışındakiler, Dergah, İstanbul, 2003. -Tanpınar, Ahmet Hamdi; Şiirler, YKY, İstanbul, 1999. -Tanpınar, Ahmet Hamdi; Tanpınar’dan Hasan-Ali Yücel’e Mektuplar, hazırlayan: Canan Yücel Eronat, YKY, İstanbul, 1997. -Tanpınar, Ahmet Hamdi; Tanpınar’ın Mektupları, hazırlayan: Zeynep Kerman, Dergah, İstanbul, 2007. -Tanpınar, Ahmet Hamdi; XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, hazırlayan: Abdullah Uçman, YKY, İstanbul, 2006. -Tanpınar, Ahmet Hamdi; Yahya Kemal, Dergah, İstanbul, 1995. -Tanpınar, Ahmet Hamdi; Yaşadığım Gibi, Dergah, İstanbul, 2000. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Modernlik ile modernleşme arasındaki temel farkları öğrenir. |
2 | Türkiye modernleşmesinin temel özelliklerinin farkına varır. |
3 | Ahmet Hamdi Tanpınar’ın çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur. |
4 | Türkiye’de sanatın özellikle de romanın sosyolojik işlevi hakkında bir farkındalık geliştirir. |
5 | Sanat sosyolojisinin önemi hakkında fikir sahibi olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ara Sınav | 80 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 103 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |