Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sekülerleşme ve Din | ILA 332 | 6 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ABDULMUTTALİP BAYCAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Modern çağlarla birlikte dinin bireysel ve toplumsal yönü ve etkisi tartışılıyor olagelmiştir. Bu dersin amacı, sekülerleşme sürecinin nasıl işlediğini, dinin toplumsal etkisinin azalıp azalmadığını anlamaya çalışmaktır. |
Dersin İçeriği | Sekülerleşme, din, dinin bireyleri yönlendirme gücü. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sekülerleşme sürecini öğrenir. | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Grupla Çalışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Öz Değerlendirme, |
2 | Dinin toplumsal etkisini kavrar. | Anlatım, Problem Çözme, Problem Çözme, | Sözlü Sınavlar, Performans Değerlendirme, |
3 | Sekülerizasyon ve desekülarizasyon süreçlerinin toplumsal yönünü tartışır. | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sekülerleşme Nedir? | Makale Okuma |
2 | Geleneksel Dönemde Din | Makale Okuma |
3 | Rönesans’tan II. Dünya Savaşı’na Kadar Dinin Serüveni | Makale Okuma |
4 | Postmodern Dönemde Din | Makale Okuma |
5 | Yakın Dönemdeki Dini Canlanma | Makale Okuma |
6 | Yeni Dini Hareketler | Makale Okuma |
7 | Dinin Bireyselleşmesi | Medya Analizi |
8 | Alternatif Ruhsal Hareketler | Medya Analizi |
9 | Batı’da Dine Bakış (Amerika Örneği) | Sunum Hazırlama |
10 | Batı’da Dine Bakış (Kuzey-Batı Avrupa Örneği) | Sunum Hazırlama |
11 | Doğu’da Dine Bakış (Türkiye Örneği) | Sunum Hazırlama |
12 | Doğu’da Dine Bakış (Müslüman Arap Ülkeleri Örneği) | Sunum Hazırlama |
13 | Uzak ve Yakın Doğu’da Dine Bakış | Sunum Hazırlama |
14 | Diğer Toplumların Dine Bakışı (Afrikalılar, Güney Amerikalılar ve Balkanlar Örneği) | Sunum Hazırlama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Volkan Ertit (2020). Sekülerleşme Teorisi. Ankara: Liberte Yayınları. [2] Çağrı Taşgetiren (2018). Batının Sekülerleşme Süreci. İstanbul: Açılım Kitap. |
Ders Kaynakları | [1] Mehmet Ali Kirman ve İhsan Çapcıoğlu (2021). Sekülerleşme Klasik ve Çağdaş Yaklaşımlar. Ankara: OTTO. [2] Mehmet Özay (2020). Sekülerleşme ve Din: Batı’da Sekülerleşme Teorileri ve Tartışmaları. İstanbul: İbn Haldun Üniversitesi Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sekülerleşme sürecini öğrenir. | 5 | 0 | 2 | 4 | 0 | 2 | 0 | 1 | 2 | 4 | 0 | 1 | 1 | 0 |
2 | Dinin toplumsal etkisini kavrar. | 5 | 0 | 3 | 5 | 0 | 3 | 0 | 2 | 4 | 5 | 1 | 2 | 1 | 0 |
3 | Sekülerizasyon ve desekülarizasyon süreçlerinin toplumsal yönünü tartışır. | 5 | 0 | 3 | 4 | 0 | 2 | 0 | 2 | 4 | 4 | 1 | 2 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 7 | 7 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 64 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |