Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sekülerleşme ve Din ILA 332 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ABDULMUTTALİP BAYCAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Modern çağlarla birlikte dinin bireysel ve toplumsal yönü ve etkisi tartışılıyor olagelmiştir. Bu dersin amacı, sekülerleşme sürecinin nasıl işlediğini, dinin toplumsal etkisinin azalıp azalmadığını anlamaya çalışmaktır.

Dersin İçeriği

Sekülerleşme, din, dinin bireyleri yönlendirme gücü.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sekülerleşme sürecini öğrenir. Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Grupla Çalışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Öz Değerlendirme,
2 Dinin toplumsal etkisini kavrar. Anlatım, Problem Çözme, Problem Çözme, Sözlü Sınavlar, Performans Değerlendirme,
3 Sekülerizasyon ve desekülarizasyon süreçlerinin toplumsal yönünü tartışır. Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sekülerleşme Nedir? Makale Okuma
2 Geleneksel Dönemde Din Makale Okuma
3 Rönesans’tan II. Dünya Savaşı’na Kadar Dinin Serüveni Makale Okuma
4 Postmodern Dönemde Din Makale Okuma
5 Yakın Dönemdeki Dini Canlanma Makale Okuma
6 Yeni Dini Hareketler Makale Okuma
7 Dinin Bireyselleşmesi Medya Analizi
8 Alternatif Ruhsal Hareketler Medya Analizi
9 Batı’da Dine Bakış (Amerika Örneği) Sunum Hazırlama
10 Batı’da Dine Bakış (Kuzey-Batı Avrupa Örneği) Sunum Hazırlama
11 Doğu’da Dine Bakış (Türkiye Örneği) Sunum Hazırlama
12 Doğu’da Dine Bakış (Müslüman Arap Ülkeleri Örneği) Sunum Hazırlama
13 Uzak ve Yakın Doğu’da Dine Bakış Sunum Hazırlama
14 Diğer Toplumların Dine Bakışı (Afrikalılar, Güney Amerikalılar ve Balkanlar Örneği) Sunum Hazırlama
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Volkan Ertit (2020). Sekülerleşme Teorisi. Ankara: Liberte Yayınları.

[2] Çağrı Taşgetiren (2018). Batının Sekülerleşme Süreci. İstanbul: Açılım Kitap.

Ders Kaynakları

[1] Mehmet Ali Kirman ve İhsan Çapcıoğlu (2021). Sekülerleşme Klasik ve Çağdaş Yaklaşımlar. Ankara: OTTO.

[2] Mehmet Özay (2020). Sekülerleşme ve Din: Batı’da Sekülerleşme Teorileri ve Tartışmaları. İstanbul: İbn Haldun Üniversitesi Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Sekülerleşme sürecini öğrenir. 5 0 2 4 0 2 0 1 2 4 0 1 1 0
2 Dinin toplumsal etkisini kavrar. 5 0 3 5 0 3 0 2 4 5 1 2 1 0
3 Sekülerizasyon ve desekülarizasyon süreçlerinin toplumsal yönünü tartışır. 5 0 3 4 0 2 0 2 4 4 1 2 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 7 7
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 64
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,56
Dersin AKTS Kredisi 3