Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Modern Dönemde Din Kuramları | ILA 421 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Dinler Tarihi Din Sosyolojisi Din Psikolojisi
|
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ESRA AKAY DAĞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ESRA AKAY DAĞ, |
Dersin Yardımcıları | yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Modern cağda din ile ilgili birçok farklı disiplinden kuramlar ortaya atılmıştır. Bu derste, disiplinler-arası bir yöntem izlenerek antropolojiden sosyolojiye, dinler tarihinden psikolojiye birçok alanda modern dönem düşünürlerinin farklı din kuramları öğretilecektir.
|
Dersin İçeriği | Müller, Taylor, Frazer, Freud, Durkheim, Weber, Marx, James, Eliade, Evans-Pritchard, Geertz gibi ünlü din kuramcıların din üzerine ortaya sürdükleri düşünceler dersin temel odağıdır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dine yönelik birçok farklı yaklaşımın varlığını öğrenme | Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Din kuramlarının orijinal yönlerini ve limitlerini ayırt edebilme | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Din kuramcıların düşüncelerini karşılıklı bir şekilde okuyabilme | ||
4 | Disiplineler-arası yaklaşımın ne olduğunu öğrenme ve analiz etme |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Modern dönem öncesi Din | |
2 | Aydınlanma ve Din | |
3 | Din ve Dinler-Max Müller | |
4 | Animizm ve Büyü E.B Tylor | |
5 | Animizm ve Büyü J.G Frazer | |
6 | Din ve Kişilik-Sigmund Freud | |
7 | Kutsal Toplum- Emile Durkheim | |
8 | Din ve Yabancılaşma- Karl Max | |
9 | Dinin Toplumsal Yönü- Max Weber | |
10 | Dinin Kutsal Yönü- Mircea Eliade | |
11 | Dini Tecrübe- William James | |
12 | Antropolojik Din Yaklasimi-Evans-Pritchard | |
13 | Kültürel bir Sistem olarak din-Clifford Geertz | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | yok |
Ders Kaynakları | Daniel L. Pals, Nine Theories of Religion, (New York: Oxford University Press, 2015); Çev. Mustafa Ulu & Özcan Akdağ, (Kayseri: Kimlik Yayınları, 2019)
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dine yönelik birçok farklı yaklaşımın varlığını öğrenme | 3 | 3 | 1 | 4 | 1 | 2 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 2 | 0 |
2 | Din kuramlarının orijinal yönlerini ve limitlerini ayırt edebilme | 3 | 3 | 1 | 4 | 1 | 2 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 2 | 0 |
3 | Din kuramcıların düşüncelerini karşılıklı bir şekilde okuyabilme | 3 | 3 | 1 | 4 | 1 | 2 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 2 | 0 |
4 | Disiplineler-arası yaklaşımın ne olduğunu öğrenme ve analiz etme | 3 | 3 | 1 | 4 | 1 | 2 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 2 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 32 | 1 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 32 | 1 | 32 |
Toplam İş Yükü | 66 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |