Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Karşılaştırmalı İbrahimi Dinler | ILA 351 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Mukayeseli Dinler Tarihi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ESRA AKAY DAĞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ESRA AKAY DAĞ, |
Dersin Yardımcıları | yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İbrahimi din olan İslam Hristiyanlık ve Yahudilik dinlerinde bulunan belirli temalardan yola çıkarak birbirlerine benzeyen ve farklılaşan yönlerini, tarihsel gelişimlerini, doktrinlerin inanç ve ibadet esaslarının gelişim seyrini öğretmeyi amaç edinmiştir |
Dersin İçeriği | İbrahimi dinlerde doktrin ve inançları karşılaştırmalı olarak verilecektir. İlgili dinlerin ortaya çıktığı ortamlardan başlayarak, bu dinlerin Tanrı, vahiy, peygamberlik, kutsal kitap, asli günah ve insan tasavvurları nasıl algıladığı ve bunlara dayalı olarak inanç ve doktrinlerini nasıl geliştirdikleri incelenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dinlerde Tanrı tasavvurunda ortak ve farklı yönleri belirleme | Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Dinlerin ortaya çıktıkları ortamları tahlil etme | Tartışma, | Kısa Cevaplı Testler, |
3 | dinlerde farklı ve benzer vahiy anlayışı ve yorumunu öğrenme ve analiz etme ve İbrahimi dinlerde peygamber anlayışının benzerlik ve farklılıklarını saptama | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Modernizmin dinleri ve yorumlanmalarını nasıl etkilediğini öğrenme |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İbrahimi dinler tanımlamasını analiz etme | |
2 | Yahudiliğin tarihsel seyri | |
3 | Hristiyanlığın ortaya çıktığı donem ve tarihsel gelişimi | |
4 | İslam’ın doğuşu ve gelişimi | |
5 | Tanrı tasavvuru | |
6 | Vahiy görüşü ve yorumları | |
7 | Kutsal kitaplar | |
8 | Peygamberlik anlayışı | |
9 | Asli Günah ve İnsan Tasavvuru | |
10 | İnanç esaslarının oluşumu ve gelişimi | |
11 | Modern Dönemde Din | |
12 | Modernizm ve Hristiyanlık | |
13 | Modernizm ve Yahudilik | |
14 | Modernizm ve İslam |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-İbrahimi dinler tanımlamasını analiz etme 2-Yahudiliğin tarihsel seyri 3-Hristiyanlığın ortaya çıktığı donem ve tarihsel gelişimi 4-İslam’ın doğuşu ve gelişimi 5-Tanrı tasavvuru 6-Vahiy görüşü ve yorumları 7-Kutsal kitaplar 8-Peygamberlik anlayışı 9-Asli Günah ve İnsan Tasavvuru 10-İnanç esaslarının oluşumu ve gelişimi 11-Modern Dönemde Din 12-Modernizm ve Hristiyanlık 13-Modernizm ve Yahudilik 14-Modernizm ve İslam |
Ders Kaynakları | William Montgomery, Watt. Günümüzde İslam ve Hıristiyanlık. çev. Turan Koç. İstanbul: İz Yayıncılık, 2012. W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, trc, Ethem Ruhi Fığlalı, İstanbul, 1998. İsmail Raci el-Faruki (ed.) İbrahimî Dinlerin Diyaloğu içinde. ed. İsmail Raci el-Faruki. çev. Mesut Karaşahan. İstanbul: Pınar Yayınları, 1993. Ahmet Kahraman. Mukayeseli Dinler Tarihi-İnsanın Yaratılışındaki İlahi Felsefe. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2013. Mahmut Aydin. Ana hatlarıyla Dinler Tarihi-Tarih, İnanç ve İbadet. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2010. Khalil ATHAMINA. “İslam Bakış Açısında Hz. İbrahim: İslam Öncesi Arabistan'da Monoteizmin Gelişimi Üzerine Düşünceler”, çev. Ali Osman Kurt. A.Ü.İ.F.D. 47/1 (2006): 197-217. Salime Leyla Gürkan, Yahudilik, İstanbul: İsam Yayınları, 2008. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dinlerde Tanrı tasavvurunda ortak ve farklı yönleri belirleme | 0 | 1 | 2 | 4 | 4 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 | 1 | 2 | 0 |
2 | Dinlerin ortaya çıktıkları ortamları tahlil etme | 0 | 1 | 2 | 4 | 4 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 4 | 1 | 2 | 0 |
3 | dinlerde farklı ve benzer vahiy anlayışı ve yorumunu öğrenme ve analiz etme ve İbrahimi dinlerde peygamber anlayışının benzerlik ve farklılıklarını saptama | 0 | 1 | 2 | 4 | 4 | 1 | 4 | 2 | 2 | 2 | 4 | 1 | 2 | 0 |
4 | Modernizmin dinleri ve yorumlanmalarını nasıl etkilediğini öğrenme | 0 | 1 | 2 | 4 | 4 | 2 | 4 | 2 | 2 | 2 | 4 | 1 | 2 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 32 | 1 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 32 | 1 | 32 |
Toplam İş Yükü | 64 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |