Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Arapça Dilbilgisi (Sentaks) II | ILA 016 | 9 | 6 + 0 | 6 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAMZA ERMİŞ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. HÜLYA AFACAN, Öğr.Gör. EMEL YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere Arapça dilbilgisi, cümle kurma ve irâb yapma becerilerini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Nahiv ilminin manaya katkısını göz önüne alarak cümlenin öğeleri ve irâbları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kane ve benzerleri, inne ve benzerleri hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | Sıfat ve kısımlarını tanır. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Sayıların temyizi hakkında bilgi sahibi olur. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Müfred, cümle ve şibh-i cümle hâl çeşitlerini bilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Atf-ı nesak kavramını bilir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Lâzım ve müteaddi fiili ayırt eder. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Bir, iki ve üç meful alan fiilleri tanır. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Meful çeşitlerini bilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | Şart edatlarını bilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Tekit çeşitlerini ayırt eder. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
11 | İstisna ve nida konularında örnekler verebilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nevâsih (Kâne ve benzerleri), Nevâsih (İnne ve benzerleri) | |
2 | Nevâsih (devam), Sıfat ve kısımları (müfred-cümle-şibhi cümle) | |
3 | Esmâ-ı hamse ve irabı, Temyîz | |
4 | Sayılar ve temyizleri | |
5 | Nâib-i fail ve irabı, Zaman-mekan zarfları | |
6 | Hâl çeşitleri (müfred, cümle, şibh-i cümle) | |
7 | Atf-ı nesak, Nefy | |
8 | Lâzım ve müteaddî fiil kavramları | |
9 | İki mef‘ûl alan fiiller | |
10 | Mef‘ûl çeşitleri, Mef‘ûlü mutlak, Mef‘ûlü , Mukârebe fiilleri, Reca' fiilleri, Şuru’ fiilleri | |
11 | Şart edatları, Şartın cevabının başına (fe) gelmesi | |
12 | Sıra sayıları | |
13 | Gayr-ı-munsarif, Elif nûn maddesinin inne okunduğu yerler, Mâ el-Kâffenin ilhâkı | |
14 | Te'kid, Bedel, Müstesna, Münada |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Muhammed İbrahim Sini & İbrahim Yusuf Seyyid & Muhammed Rifai Şeyh, El-Kavaidu'l-Arabiyyeti'l-müyessera (Cantaş Yayınları). Kadir Güneş, Arapça-Türkçe Sözlük (Mektep Yayınları: İstanbul, 2021. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | ||||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | ||||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | ||||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kane ve benzerleri, inne ve benzerleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
2 | Sıfat ve kısımlarını tanır. | ||||||||||||||
3 | Sayıların temyizi hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
4 | Müfred, cümle ve şibh-i cümle hâl çeşitlerini bilir. | ||||||||||||||
5 | Atf-ı nesak kavramını bilir | ||||||||||||||
6 | Lâzım ve müteaddi fiili ayırt eder. | ||||||||||||||
7 | Bir, iki ve üç meful alan fiilleri tanır. | ||||||||||||||
8 | Meful çeşitlerini bilir. | ||||||||||||||
9 | Şart edatlarını bilir. | ||||||||||||||
10 | Tekit çeşitlerini ayırt eder. | ||||||||||||||
11 | İstisna ve nida konularında örnekler verebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
2. Ara Sınav | 30 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |