Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tasavvuf Düşüncesi ILA 446 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BÜŞRA ÇAKMAKTAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tasavvuf düşüncesinin teşekkülü, olgunlaşması ve yenilenmesine dair bir çerçeve sunulması, bu sunulan çerçevenin tasavvuf literatüründeki klasik eserlerin okutulmasıyla belirginleştirilmesi.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriğini tasavvufun erken döneminden itibaren yazılmış olan eserler çerçevesinde sufi düşüncenin gelişim, değişim ve meseleleri, bunlara dair tartışmalar oluşturur.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasavvuf düşüncesinin doğuşunu ve gelişimini açıklar. Anlatım,
2 tasavvuf tarihinin dönemlerini açıklar. Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tasavvuf tarihinin dönemlendirilmesi
2 Erken dönem tasavvuf düşüncesinin oluşumu, temsilcileri ve temel meseleleri
3 Velayet ve Bilgi-Hakim Tirmizi-Beyanü’l-Fark ve Hatmü’l-Velaye
4 Ahlak-Muhasibi-er-Riaye li Hukukillah ve el-Akl
5 Tasavvufun Bir İlim Olarak İnşası-Serrac-el-Luma
6 Adab-Ebu Talib el-Mekki-Kutu’l-Kulub
7 Tasavvuf-Kelam İlişkileri-Kelabazi-et-Taarruf,
8 Sünni Tasavvufun İnşası-Kuşeyri-Risale, Hucviri-Keşfu’l-Mahcub
9 Tasavvuf Metafiziğinin İnşası
10 İbn Arabi Hayatı, Eserleri, Dini Düşüncedeki Yeri
11 İbn Arabi’ye Yöneltilen Eleştiriler, İbn Arabi Takipçileri
12 İbn Arabi’de Epistemoloji
13 İbn Arabi’de Varlık
14 Fususu’l-Hikem ve Futuhat-ı Mekkiyye’den Örnek Metinler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Avni Konuk, Fusûsu’l-hikem Terceme ve Şerhi, I-IV, haz. M. Tahralı-S. Eraydın, İstanbul: MÜİF Yay., 1994.

Ebû Nasr Serrâc, el-Lüma’ –İslam Tasavvufu-,çev. Hasan Kamil Yılmaz, İstanbul: Erkam Yayınları, 2013.

Hucvirî, Keşfu’l-mahcûb –Hakikat Bilgisi-, çev. Süleyman Uludağ, İstanbul: Dergah Yay., 2000.

Kelâbâzî, Doğuş Devrinde TasavvufTa’arruf,haz. Süleyman Uludağ, Dergah Yay., 2000.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Tasavvuf düşüncesinin doğuşunu ve gelişimini açıklar.
2 tasavvuf tarihinin dönemlerini açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
1. Final 60
Toplam 60
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 6 6
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5