Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hitabet ve Mesleki Uygulama | ILA 403 | 7 | 2 + 2 | 3 | 10 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ABDURRAHMAN HENDEK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ŞÜKRÜ ŞİRİN, Doç.Dr. HABİB KARTALOĞLU, Dr.Öğr.Üyesi FEYZA DOĞRUYOL, Doç.Dr. METİN AYDIN, Dr.Öğr.Üyesi ABDULMUTTALİP BAYCAR, Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER, Arş.Gör.Dr. GÜLSÜM KORKMAZER, Doç.Dr. BAYRAM DEMİRCİGİL, Doç.Dr. TAMER YILDIRIM, Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ, Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR, Arş.Gör.Dr. SAKİN TAŞ, Doç.Dr. AHMET YEŞİL, Doç.Dr. ŞULE YÜKSEL UYSAL, Doç.Dr. ABDULLAH İNCE, Arş.Gör. MUHAMMED YETİM, Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI, Doç.Dr. MUHAMMED ALİ BAĞIR, Dr.Öğr.Üyesi ESRA AKAY DAĞ, Arş.Gör. AYŞE KAYA, Dr.Öğr.Üyesi SONER AKSOY, Doç.Dr. ABDURRAHMAN HENDEK, Doç.Dr. HAMDİ ÇİLİNGİR, Doç.Dr. AHMET SELMAN BAKTI, Doç.Dr. MUSTAFA GÜNERİGÖK, Doç.Dr. ELİF NUR ERKAN BALCI, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Hitabet ve mesleki uygulamaların din hizmetlerindeki önemini kavratmak, öğrencilerin Toplumla iletişim kurma becerisi kazanmasını sağlamak, Farklı mekân ve ortamlarda din hizmeti uygulamalarını usulüne uygun olarak gerçekleştirmek, öğrencilere İmam hatiplik, müezzinlik, vaizlik/vaizelik ve Kur’an öğreticiliği uygulama becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Din hizmeti uygulamalarının aşamaları, Hitabet ve mesleki uygulamaların din hizmetlerindeki önemi, öğrencilerin farklı mekân ve ortamlarda din hizmeti uygulamalarını usulüne uygun olarak gerçekleştirmesine yönelik öğretimler, öğrencilere İmam hatiplik, müezzinlik, vaizlik/vaizelik ve Kur’an öğreticiliği uygulamaları becerilerinin kazandırılması, |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İlahiyat meslek alanlarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
2 | Yaygın din eğitimi ilgili kavramları yorumlar | Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Cami merkezli din eğitimi ve hizmetlerini örneklendirir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Tartışma, | Sözlü Sınavlar, |
4 | Din görevlisi ve Kuran kursu öğreticisi niteliklerini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Performans Değerlendirme, |
5 | Dini gruplarla Diyanet tarafından verilen din eğitimini eleştirel olarak karşılaştırır | Anlatım, Grupla Çalışma, Tartışma, | Kısa Cevaplı Testler, Sözlü Sınavlar, |
6 | Dini hitabet türleri tanımlar | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınavlar, |
7 | Hutbe ve vaaz edebilme yeterliliğini kazanır | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
8 | Kuran Kursları programını değerlendirir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje, Problem Çözme, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, |
9 | Kuran kurslarında öğreticilik deneyimi kazanır | Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yaygın eğitimde temel kavramlar | |
2 | Yetişkinlerde din | |
3 | Yaygın din eğitiminin gelişimi | |
4 | Diyanet İşleri Başkanlığı | |
5 | Cami merkezli din eğitimi | |
6 | Dini hitabet ve ilkeleri | |
7 | Cami merkezli dini hitabet: Vaaz | |
8 | Hutbeler | |
9 | Mabed dışı dini hitabet | |
10 | Kuran Kurslarında din eğitimi | |
11 | Yaz Kuran Kurslarında din eğitimi | |
12 | Sosyal din hizmetleri | |
13 | Din görevlileri ve nitelikleri | |
14 | İslami grupların din eğitimi ve hizmeti anlayışları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | İsmail Lütfi ÇAKAN, Dini Hitabet (Çeşitleri – İlkeleri – Örnekleri), M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2016 Abdurrahman ÇETİN, Hitabet ve İrşad - Din Hizmetlerinde İletişim ve Güzel Konuşma, Emin Yayınları, 2008. Süleyman AKYÜREK, Hitabet ve Mesleki Uygulama, BİLAY (Bilimsel Araştırma Yayınları), 2018. Suat CEBECİ, Din Hizmetlerinde Rehberlik ve İletişim, BİLAY (Bilimsel Araştırma Yayınları), 2018. Nejat MUALLİMOĞLU, Hitabet: Bütün Yönleri İle Konuşma Sanatı, Avcıol Basım Yayım, 2016. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İlahiyat meslek alanlarını tanımlar | 5 | 2 | 4 | 1 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 1 | 3 | 5 | 5 | 4 |
2 | Yaygın din eğitimi ilgili kavramları yorumlar | 5 | 2 | 4 | 1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 1 | 3 | 5 | 4 | 4 |
3 | Cami merkezli din eğitimi ve hizmetlerini örneklendirir | 5 | 2 | 5 | 1 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 1 | 3 | 5 | 5 | 4 |
4 | Din görevlisi ve Kuran kursu öğreticisi niteliklerini analiz eder | 4 | 2 | 5 | 2 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 1 | 3 | 5 | 5 | 4 |
5 | Dini gruplarla Diyanet tarafından verilen din eğitimini eleştirel olarak karşılaştırır | 4 | 0 | 5 | 1 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 0 | 3 | 4 | 5 | 5 |
6 | Dini hitabet türleri tanımlar | 5 | 2 | 5 | 1 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 0 | 3 | 5 | 4 | 4 |
7 | Hutbe ve vaaz edebilme yeterliliğini kazanır | 5 | 2 | 5 | 1 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 1 | 3 | 5 | 5 | 4 |
8 | Kuran Kursları programını değerlendirir | 5 | 1 | 5 | 1 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 |
9 | Kuran kurslarında öğreticilik deneyimi kazanır | 2 | 2 | 5 | 2 | 2 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 60 | 60 |
Final | 1 | 60 | 60 |
Toplam İş Yükü | 248 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 10 |