Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hitabet ve Mesleki Uygulama ILA 403 7 2 + 2 3 10
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ABDURRAHMAN HENDEK
Dersi Verenler Doç.Dr. ŞÜKRÜ ŞİRİN, Doç.Dr. HABİB KARTALOĞLU, Dr.Öğr.Üyesi FEYZA DOĞRUYOL, Doç.Dr. METİN AYDIN, Dr.Öğr.Üyesi ABDULMUTTALİP BAYCAR, Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER, Arş.Gör.Dr. GÜLSÜM KORKMAZER, Doç.Dr. BAYRAM DEMİRCİGİL, Doç.Dr. TAMER YILDIRIM, Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ, Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR, Arş.Gör.Dr. SAKİN TAŞ, Doç.Dr. AHMET YEŞİL, Doç.Dr. ŞULE YÜKSEL UYSAL, Doç.Dr. ABDULLAH İNCE, Arş.Gör. MUHAMMED YETİM, Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI, Doç.Dr. MUHAMMED ALİ BAĞIR, Dr.Öğr.Üyesi ESRA AKAY DAĞ, Arş.Gör. AYŞE KAYA, Dr.Öğr.Üyesi SONER AKSOY, Doç.Dr. ABDURRAHMAN HENDEK, Doç.Dr. HAMDİ ÇİLİNGİR, Doç.Dr. AHMET SELMAN BAKTI, Doç.Dr. MUSTAFA GÜNERİGÖK, Doç.Dr. ELİF NUR ERKAN BALCI,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Hitabet ve mesleki uygulamaların din hizmetlerindeki önemini kavratmak, öğrencilerin Toplumla iletişim kurma becerisi kazanmasını sağlamak, Farklı mekân ve ortamlarda din hizmeti uygulamalarını usulüne uygun olarak gerçekleştirmek, öğrencilere İmam hatiplik, müezzinlik, vaizlik/vaizelik ve Kur’an öğreticiliği uygulama becerisi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Din hizmeti uygulamalarının aşamaları,  Hitabet ve mesleki uygulamaların din hizmetlerindeki önemi, öğrencilerin farklı mekân ve ortamlarda din hizmeti uygulamalarını usulüne uygun olarak gerçekleştirmesine yönelik öğretimler, öğrencilere İmam hatiplik, müezzinlik, vaizlik/vaizelik ve Kur’an öğreticiliği uygulamaları becerilerinin kazandırılması, 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlahiyat meslek alanlarını tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
2 Yaygın din eğitimi ilgili kavramları yorumlar Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Cami merkezli din eğitimi ve hizmetlerini örneklendirir Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınavlar,
4 Din görevlisi ve Kuran kursu öğreticisi niteliklerini analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Performans Değerlendirme,
5 Dini gruplarla Diyanet tarafından verilen din eğitimini eleştirel olarak karşılaştırır Anlatım, Grupla Çalışma, Tartışma, Kısa Cevaplı Testler, Sözlü Sınavlar,
6 Dini hitabet türleri tanımlar Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınavlar,
7 Hutbe ve vaaz edebilme yeterliliğini kazanır Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
8 Kuran Kursları programını değerlendirir Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje, Problem Çözme, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme,
9 Kuran kurslarında öğreticilik deneyimi kazanır Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yaygın eğitimde temel kavramlar
2 Yetişkinlerde din
3 Yaygın din eğitiminin gelişimi
4 Diyanet İşleri Başkanlığı
5 Cami merkezli din eğitimi
6 Dini hitabet ve ilkeleri
7 Cami merkezli dini hitabet: Vaaz
8 Hutbeler
9 Mabed dışı dini hitabet
10 Kuran Kurslarında din eğitimi
11 Yaz Kuran Kurslarında din eğitimi
12 Sosyal din hizmetleri
13 Din görevlileri ve nitelikleri
14 İslami grupların din eğitimi ve hizmeti anlayışları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

İsmail Lütfi ÇAKAN, Dini Hitabet (Çeşitleri – İlkeleri – Örnekleri), M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2016

Abdurrahman ÇETİN, Hitabet ve İrşad - Din Hizmetlerinde İletişim ve Güzel Konuşma, Emin Yayınları, 2008.

Süleyman AKYÜREK, Hitabet ve Mesleki Uygulama, BİLAY (Bilimsel Araştırma Yayınları), 2018.

Suat CEBECİ, Din Hizmetlerinde Rehberlik ve İletişim, BİLAY (Bilimsel Araştırma Yayınları), 2018.

Nejat MUALLİMOĞLU, Hitabet: Bütün Yönleri İle Konuşma Sanatı, Avcıol Basım Yayım, 2016.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 İlahiyat meslek alanlarını tanımlar 5 2 4 1 4 4 5 5 3 1 3 5 5 4
2 Yaygın din eğitimi ilgili kavramları yorumlar 5 2 4 1 4 4 4 4 3 1 3 5 4 4
3 Cami merkezli din eğitimi ve hizmetlerini örneklendirir 5 2 5 1 4 4 5 5 3 1 3 5 5 4
4 Din görevlisi ve Kuran kursu öğreticisi niteliklerini analiz eder 4 2 5 2 5 4 4 5 3 1 3 5 5 4
5 Dini gruplarla Diyanet tarafından verilen din eğitimini eleştirel olarak karşılaştırır 4 0 5 1 5 5 4 4 4 0 3 4 5 5
6 Dini hitabet türleri tanımlar 5 2 5 1 4 4 5 4 3 0 3 5 4 4
7 Hutbe ve vaaz edebilme yeterliliğini kazanır 5 2 5 1 4 4 5 5 3 1 3 5 5 4
8 Kuran Kursları programını değerlendirir 5 1 5 1 4 4 5 5 3 3 3 4 4 4
9 Kuran kurslarında öğreticilik deneyimi kazanır 2 2 5 2 2 4 5 5 4 5 1 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Uygulama) 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Performans Görevi (Uygulama) 1 60 60
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 248
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,92
Dersin AKTS Kredisi 10