Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Felsefe Tarihi | ILA 207 | 3 | 4 + 0 | 4 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Felsefeye Giriş |
Önerilen Seçmeli Dersler | Mantık |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. ALİ CAN KANOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. KEMAL BATAK, Doç.Dr. METİN AYDIN, Doç.Dr. HÜSEYİN AYDOĞAN, Doç.Dr. TAMER YILDIRIM, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yaklaşık 2500 yıllık Batı Felsefesi Tarihinin genel tarihçesini, temel düşünce geleneklerini, düşünür ve eserlerini tanımak. Batı Felsefesinin geçirdiği aşamalardan haberdar olmak. |
Dersin İçeriği | Antik Dönem, Ortaçağ, Yeniçağ ve Modern Dönem düşünürler, gelenekler ve eserler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Felsefe nerdir, felsefi tavır nedir, nasıl felsefe yapışır, felsefe nasıl öğrenilir, sorularına cevap verebilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | İslam öncesi felsefi düşüncenin tarihi gelişimi hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | İlkçağ felsefesinin İslam düşüncesi ile ilişkisini kurar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Ortaçağ Batı felsefesini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Modern Batı felsefesini tanır | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Günümüz temel felsefe akımlarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve Presokratik Felsefe | Kaynak eserden ilgili bölümün okunması |
2 | Sokrates ve Platon | Kaynak eserden ilgili bölümün okunması |
3 | Aristoteles | Kaynak eserden ilgili bölümün okunması |
4 | Helenistik Felsefe ve Yeni Platonculuk | Kaynak eserden ilgili bölümün okunması |
5 | İslam Felsefe Bilim Geleneğinden Yeni Çağ Felsefesinin Oluşum Sürecine Katkıları | Kaynak eserden ilgili bölümün okunması |
6 | Doğa Bilimlerinin Yükselişi | Kaynak eserden ilgili bölümün okunması |
7 | Siyaset Felsefesi Machiavelli, Hobbes | Kaynak eserden ilgili bölümün okunması |
8 | Descartes, Pascal ve Vico | Kaynak eserden ilgili bölümün okunması |
9 | Spinoza | Kaynak eserden ilgili bölümün okunması |
10 | Leibniz | Kaynak eserden ilgili bölümün okunması |
11 | Locke | Kaynak eserden ilgili bölümün okunması |
12 | Berkeley | Kaynak eserden ilgili bölümün okunması |
13 | Hume | Kaynak eserden ilgili bölümün okunması |
14 | Kant | Kaynak eserden ilgili bölümün okunması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ahmet Cevizci. Felsefe Tarihi. İstanbul: Say Yayınları, 2010 |
Ders Kaynakları | Ahmet Cevizci. Felsefe Tarihi. İstanbul: Say Yayınları, 2010. Alfred Weber. Felsefe Tarihi. Trc. H. Vehbi Eralp. İstanbul: Sosyal Yayınları, 1998. Macit Gökberk. Felsefe Tarihi. İstanbul: Remzi Kitapevi,2002. Celal Türer (Ed.). Felsefe Tarihi. Ankara: Bilay Yayınları, 2019. Ahmet Arslan. İlkçağ Felsefe Tarihi 1-5. Cilt. İstabul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2011. Will Buckingham, John Marenbon, vd. Felsefe Kitabı. Trc. Emel Lakşe. İstanbul: Alfa Yayınları, 2017. Dave Robinson-Judy Groves, Felsefe. Trc. Barış Taşyakan. İstanbul: NTV Yayınları, 2014. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Felsefe nerdir, felsefi tavır nedir, nasıl felsefe yapışır, felsefe nasıl öğrenilir, sorularına cevap verebilir | 1 | 0 | 3 | 0 | 3 | 2 | 0 | 1 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 2 |
2 | İslam öncesi felsefi düşüncenin tarihi gelişimi hakkında bilgi sahibi olur | 2 | 0 | 3 | 0 | 3 | 2 | 0 | 1 | 5 | 1 | 4 | 5 | 0 | 1 |
3 | İlkçağ felsefesinin İslam düşüncesi ile ilişkisini kurar | 2 | 0 | 3 | 0 | 2 | 0 | 1 | 5 | 1 | 1 | 4 | 5 | 1 | 2 |
4 | Ortaçağ Batı felsefesini tanır | 1 | 0 | 3 | 0 | 3 | 2 | 0 | 1 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 2 |
5 | Modern Batı felsefesini tanır | 1 | 0 | 3 | 0 | 3 | 2 | 0 | 1 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 2 |
6 | Günümüz temel felsefe akımlarını bilir | 1 | 0 | 3 | 0 | 3 | 2 | 0 | 1 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 93 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |