Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hz. Peygamber Döneminde Sosyal Hayat ILA 353 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hz. Peygamber döneminin gündelik hayatını ve sosyal tarihini incelemek

Dersin İçeriği

Hz. Peygamber Döneminde Gündelik Hayat, Medine Döneminin Sosyal Tarihi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hz. Peygamber dönemi ev hayatını anlatır ve ev eşyalarını listeler. Anlatım, Soru-Cevap, Boşluk Doldurma Testleri,
2 Hz. Peygamber dönemi tarım ve yemek kültürünü tasvir eder. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Hz. Peygamber dönemi hayvancılık ve av kültürünü özetler. Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
4 Hz. Peygamber döneminin bilim ve teknik bilgisine sahip olur. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme,
5 Gündelik hayatın eğlence, müzik, bakım ve süslenme ile ilgili yönlerini açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Bayramlar, doğum, ölüm gibi kutlama ve anma merasimlerini özetler. Soru-Cevap, Anlatım, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal Tarih Çalışmalarının Önemi ve Hz. Peygamber Dönemini Anlamaya Katkısı -
2 İslam Öncesi Hicaz Kültürünün Hz. Peygamber Dönemi Gündelik Hayatındaki Yansımaları -
3 Ev Hayatı -
4 Ev Eşyaları -
5 Tarım Kültürü -
6 Yemek Kültürü -
7 Hayvancılık ve Besicilik -
8 Avcılık -
9 Eğlence, Müzik -
10 Günlük Hayatta Bilim -
11 Günlük Hayatta Teknik -
12 Yapı ve Yapı Malzemeleri -
13 Doğum, Ölüm, Bayram Gibi Kutlama ve Anma Merasimleri -
14 Temizlik, Süslenme ve Bakım -
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

[1] Öztürk, Levent (2004): Hz. Peygamber Döneminde Cenazeler ve Kabirler, Konya: İstem, II/4. 

[2] Tan, Nail (1985): Folklor, İstanbul.
[3] Bozkurt, Nebi (1997): Hadis´te Folklor, İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları.
[4] Hamidullah, M. (2004): İslam Peygamberi, İstanbul: Beyan Yayınları.
[5] Öztürk, Levent (2013): İslam Tıp Tarihi Üzerine İncelemeler, İstanbul: Ensar Yayınları.
[6] Bütün Yönleriyle Asr-ı Saadet´te İslam (2006), İstanbul: Beyan Yayınları.
[7] Öztürk, Levent (2001): Hz. Peygamber Döneminde Sağlık Hizmetlerinde Kadınların Yeri, İstanbul: Ayışığı Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Hz. Peygamber dönemi ev hayatını anlatır ve ev eşyalarını listeler. 3
2 Hz. Peygamber dönemi tarım ve yemek kültürünü tasvir eder. 3
3 Hz. Peygamber dönemi hayvancılık ve av kültürünü özetler. 4
4 Hz. Peygamber döneminin bilim ve teknik bilgisine sahip olur. 4
5 Gündelik hayatın eğlence, müzik, bakım ve süslenme ile ilgili yönlerini açıklar. 3
6 Bayramlar, doğum, ölüm gibi kutlama ve anma merasimlerini özetler. 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 8 8
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 66
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,64
Dersin AKTS Kredisi 3