Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hüccetullâhi'l-Bâliğa Okumaları: Hikmet-İ Teşrî ILA 419 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Muhammet Ali Acar, Arş. Gör. Muhammet Salih Aslan

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hikmet-i teşri hakkında bilgi edinmek ve Dihlevi özelinde konuyu incelemek

Dersin İçeriği

1. Şah Veliyyullâh ed-Dihlevî'nin yaşadığı dönem, ilmi kişiliği ve eserleri
2. Hüccetullâhu'l-bâliğâ eserinin konusu, içeriği
3. Şah Veliyyullâh'ın Hikmet-i teşrî anlayışı
4. Şerî kuralların genel ilkeleri
5. Beşeri ihtiyaçlar ve şer'î kurallar
6. Dinin tahriften korunmasının yolları

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Şah Veliyyullâh'ın llmi kişiliğini analiz eder Anlatım,
2 Hikmet-i Teşrî kavramını açıklar Anlatım,
3 Şer'î kurallar ve beşeri ihtiyaçlar ilişkisini izah eder Anlatım,
4 Küllî kâideleri analiz eder. Anlatım,
5 İbâdet hükümlerinin hikmetlerini açıklar. Anlatım,
6 Muâmelat hükümlerinin hikmetlerini örnekler üzerinden açıklar. Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Şah Veliyyullâh ed-Dihlevî'nin biyografisi ve eserleri
2 Hüccetullâh'l-bâliğâ'nın konusu, içeriği
3 Küllî Kâideler
4 Teklîf ve Mücâzâtın Sebepleri
5 Amellerin Karşılığının Hayatta ve Öldükten Sonra Nasıl Verileceği
6 İhtiyaçlar ve Bunların Karşılanması (İrtifâklar)
7 Mutluluk
8 İyilik ve Kötülük
9 İyilik ve Kötülük
10 Şer'î Siyâset ve Peygamberlere olan İhtiyâç
11 Hüküm ve İllet
12 Farzların, Rükünlerin ve Âdâbın Belirlenmesini Gerektiren Maslahatlar
13 Dinin Tahrîften Korunması
14 Şer'î Hükümlerin Hz. Peygamber (s.a.v.)'in Sünnetinden Çıkarılması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Erdoğan, Mehmet; Özervarlı, M. Sait, "Şah Veliyyullâh", DIA, 38, 260-267, İstanbul, 2010.
2. Shah Wali Allah, The conclusive argument from God : Shah Wali Allah of Delhi's Hujjat Allah al-Baligha, terc. Marcia K. Hermansen, Leiden: E.J. Brill, 1996
3. Dihlevî, Şah Veliyyullâ,h Hüccetullâhi'l-bâliğa, terc. yay. Mehmet Erdoğan, Cilt I-II,İstanbul:  İz Yayıncılık, 1994.

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Şah Veliyyullâh'ın llmi kişiliğini analiz eder 5 2 3 4 1 2 0 0 3 1 1 0 2 0
2 Hikmet-i Teşrî kavramını açıklar 5 2 3 4 1 2 0 0 3 1 1 0 2 0
3 Şer'î kurallar ve beşeri ihtiyaçlar ilişkisini izah eder 5 2 3 4 1 2 0 0 3 1 1 0 2 0
4 Küllî kâideleri analiz eder. 5 2 3 4 1 2 0 0 3 1 1 0 2 0
5 İbâdet hükümlerinin hikmetlerini açıklar. 5 2 3 4 1 2 0 0 3 1 1 0 2 0
6 Muâmelat hükümlerinin hikmetlerini örnekler üzerinden açıklar. 5 2 3 4 1 2 0 0 3 1 1 0 2 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 118
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,72
Dersin AKTS Kredisi 5