Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Din Sosyolojisi | ILA 321 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. ABDULLAH ARİF ADALAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ABDULMUTTALİP BAYCAR, Doç.Dr. MUSTAFA GÜNERİGÖK, |
Dersin Yardımcıları | Bulunmuyor. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Din Sosyolojinin temel kavram ve konularını kavrar. |
Dersin İçeriği | Bu derste başlangıcından günümüze din sosyolojinin doğuşu, kurucuları, temel metodolojisi ve temel konuları incelenir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Din sosyolojisinin tanımını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Bilimler tasnifinde din sosyolojisinin yerini bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Din sosyolojisinin doğduğu şartları kavrar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Sözlü Sınavlar, |
4 | Din sosyolojinin öncülerini bilir. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Din sosyolojisinin kurucularını bilir. | Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
6 | Din sosyolojisinin metodolojisini kavrar. | Soru-Cevap, | Boşluk Doldurma Testleri, |
7 | Din sosyolojinin diğer bilimlerle olan münasebetlerini kavrar. | Anlatım, | Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
8 | Din sosyolojisinin temel konularını kavrar. | Anlatım, | Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Din sosyolojisi nedir? | Takip edilen kitapta ilgili bölümün okunması. |
2 | Din sosyolojisi ne zaman ve nerede doğdu? | Takip edilen kitapta ilgili bölümün okunması. |
3 | Din sosyolojinin kurucuları, A. Comteau, E. Durkheim. | Takip edilen kitapta ilgili bölümün okunması. |
4 | Din sosyolojinin kurucuları, Max Weber, Joachim Wach. | Takip edilen kitapta ilgili bölümün okunması. |
5 | Din sosyolojisinin karakteristik özellikleri. | Takip edilen kitapta ilgili bölümün okunması. |
6 | Din sosyolojisinin metodolojisi. | Takip edilen kitapta ilgili bölümün okunması. |
7 | Modern ve klasik din sosyolojisi arasındaki farklar.Din sosyolojisinin temel kavramları. | Takip edilen kitapta ilgili bölümün okunması. |
8 | Din sosyolojisinin Türkiye´ye girişi. | Takip edilen kitapta ilgili bölümün okunması. |
9 | Din sosyolojinin temel kavramları ve temel problemleri. | Takip edilen kitapta ilgili bölümün okunması. |
10 | İslam ve din sosyolojisi. | Takip edilen kitapta ilgili bölümün okunması. |
11 | Din sosyolojisinin İslami kaynakları. | Takip edilen kitapta ilgili bölümün okunması. |
12 | Özel ve genel din sosyolojisi, İslami ya da Budist sosyoloji mümkün mü? | Takip edilen kitapta ilgili bölümün okunması. |
13 | Hristiyanlık ve diğer büyük dinler ve din sosyolojisi. | Takip edilen kitapta ilgili bölümün okunması. |
14 | Sosyal çözülme ve din, sosyal değişme ve din, sosyal gelişme ve din. | Takip edilen kitapta ilgili bölümün okunması. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Abdurrahman Kurt, Din Sosyolojisi, Sentez Yayınları. |
Ders Kaynakları | [1] Abdurrahman Kurt, Din Sosyolojisi, Sentez Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Din sosyolojisinin tanımını kavrar. | 2 | 1 | 2 | 3 | 1 | 1 | 0 | 2 | 5 | 1 | 5 | 3 | 1 | 0 |
2 | Bilimler tasnifinde din sosyolojisinin yerini bilir. | 1 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 4 | 2 | 4 | 2 | 1 | 1 |
3 | Din sosyolojisinin doğduğu şartları kavrar. | 2 | 1 | 3 | 3 | 1 | 1 | 0 | 2 | 5 | 1 | 5 | 3 | 1 | 0 |
4 | Din sosyolojinin öncülerini bilir. | 2 | 1 | 2 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 5 | 1 | 5 | 2 | 1 | |
5 | Din sosyolojisinin kurucularını bilir. | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 0 | 1 | 4 | 1 | 4 | 2 | 1 | 0 |
6 | Din sosyolojisinin metodolojisini kavrar. | 2 | 1 | 2 | 3 | 1 | 1 | 0 | 2 | 5 | 1 | 5 | 4 | 1 | 1 |
7 | Din sosyolojinin diğer bilimlerle olan münasebetlerini kavrar. | 1 | 2 | 3 | 2 | 2 | 1 | 0 | 2 | 5 | 1 | 5 | 3 | 1 | 1 |
8 | Din sosyolojisinin temel konularını kavrar. | 2 | 1 | 2 | 3 | 1 | 1 | 0 | 2 | 5 | 1 | 5 | 3 | 1 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 1 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 18 | 1 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 16 | 2 | 32 |
Toplam İş Yükü | 68 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |