Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Arapça Dilbilgisi (Sentaks) | ILA 006 | 9 | 6 + 0 | 6 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAMZA ERMİŞ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ŞÜKRÜ ŞİRİN, Doç.Dr. HAMZA ERMİŞ, Öğr.Gör.Dr. HÜLYA AFACAN, Öğr.Gör. EMEL YILMAZ, Dr.Öğr.Üyesi SEYFETTİN HARUNİ, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Fatma Hayrunnisa Çil, Arş. Gör. Zehra Özli |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Arapça Dil Bilgisi kurallarınının orta seviyede kazandırılması. |
Dersin İçeriği | Arapça Dil Bilgisi (Sentaks) konularının ilk ve orta aşaması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Arapça kelime çeşitlerini ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | İsimlerde müenneslik alametlerini tanır. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Müfret-tesniye-cemi kavramlarını ayırt eder. Marife ve nekra kelimeleri tanır. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Basit isim cümlesini ve basit fiil cümlesini ögelerine ayırabilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Mefûlün bih kavramını bilir, izafete örnekler verebilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Sıfat ve mevsufu arasındaki uyumu fark eder. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Murab ve mebni kavramlarını açıklar. Müfred ismin, müsennanın ve cemi müzekker sâlimin irabı hakkında bilgi sahibi olur. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Cemi müennes sâlimin ve cemi teksirin irabı hakkında bilgi sahibi olur. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | İstifham üslûbunu bilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | İsm-i mevsul ve ism-i işaret kavramlarını bilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
11 | Haberin önde gelmesi gereken yerleri bilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
12 | Haber çeşitlerini bilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
13 | Mübteda ve haber uyumunu fark eder. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Arapça´da kelime çeşitleri, İsmin ve fiilin özellikleri | |
2 | İsimlerde marifelik ve nekralık; müzekker- müennes | |
3 | İsimlerde marifelik ve nekralık; müzekker- müennes | |
4 | İsimlerde müfret-müsenna-cemi yapılışı | |
5 | Basit isim cümlesi; mübteda-haber | |
6 | Basit fiil cümlesi; fiil-fail uyumu, mefulü bih | |
7 | İsimlerin irabı | |
8 | Sıfat | |
9 | İzafet | |
10 | Zamirler | |
11 | İstifham üslubu | |
12 | İsmi işaretler ve ismi mevsuller | |
13 | Haberin özellikleri | |
14 | Haberin öne geçmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Muhammed İbrahim Sini & İbrahim Yusuf Seyyid & Muhammed Rifai Şeyh, El-Kavaidu'l-Arabiyyeti'l-müyessera (Cantaş Yayınları). Kadir Güneş, Arapça-Türkçe Sözlük (Mektep Yayınları: İstanbul, 2021. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | ||||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | ||||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Arapça kelime çeşitlerini ayırt eder. | ||||||||||||||
2 | İsimlerde müenneslik alametlerini tanır. | ||||||||||||||
3 | Müfret-tesniye-cemi kavramlarını ayırt eder. Marife ve nekra kelimeleri tanır. | ||||||||||||||
4 | Basit isim cümlesini ve basit fiil cümlesini ögelerine ayırabilir. | ||||||||||||||
5 | Mefûlün bih kavramını bilir, izafete örnekler verebilir. | ||||||||||||||
6 | Sıfat ve mevsufu arasındaki uyumu fark eder. | ||||||||||||||
7 | Murab ve mebni kavramlarını açıklar. Müfred ismin, müsennanın ve cemi müzekker sâlimin irabı hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
8 | Cemi müennes sâlimin ve cemi teksirin irabı hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
9 | İstifham üslûbunu bilir. | ||||||||||||||
10 | İsm-i mevsul ve ism-i işaret kavramlarını bilir. | ||||||||||||||
11 | Haberin önde gelmesi gereken yerleri bilir. | ||||||||||||||
12 | Haber çeşitlerini bilir. | ||||||||||||||
13 | Mübteda ve haber uyumunu fark eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
2. Ara Sınav | 30 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 100 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Kısa Sınav | 2 | 18 | 36 |
Ara Sınav | 2 | 30 | 60 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |