Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hıstory Of Islamıc Thought ILA 382 6 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri

Bu ders için herhangi bir ön koşul istenmemektedir.

Önerilen Seçmeli Dersler

İslam felsefes, kelam ve tasavvuf ile ilgili alınabilecek tüm dersler bu ders için yardımcı veya tamamlayıcı mahiyettedir.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRAH KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bu dersin yardımcısı yoktur.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

ERASMUS programı kapsamında üniversitemize gelen öğrencilere Klasik dönem İslam düşüncesinin konu, kavram ve düşünürleri ile temel tartışmalarını kazandırmak.

Dersin İçeriği

İslam düşüncesinde temel eğilimler, Kelam, Felsefe, Tasavvufa dair başlangıç düzey bilgilerin tarihsel aktarımı.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yunan felsefesi ile İslam felsefesinin ilişkisini kurar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 İslam felsefesinin doğduğu ortamı tasvir eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 İslam felsefesindeki değişik okulları açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Kelam felsefe ilişkisini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Felsefe tasavvuf ilişkisini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 İslam felsefesinin Batıya etkisini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam Düşüncesine Giriş
2 Dini ve Siyasi Hareketler
3 Diğer Kültürlerle Etkileşim: Çeviri Hareketi
4 Kelamın Doğuşu ve Temel Problemleri
5 Kelam Okulları: Mutezile
6 Kelam Okulları: Eşarilik
7 Kelam Okulları: Maturidilik
8 Filozoflar: Farabi
9 Filozoflar: İbn Sina
10 Filozoflar: İbn Rüşd
11 Sufizmin Doğuş ve Gelişimi
12 Sufiler: İbn Arabi
13 Sufiler: Rumi
14 İslam Düşüncesinde Çağdaş Eğilimler
Kaynaklar
Ders Notu

Nasr, S. H. , and O. Leaman, eds. History of Islamic Philosophy. Vol. I-II. London: Routledge, 1996.

Fakhry, Majid. A Short Introduction to Islamic Philosophy, Theology and Mysticism. Oxford: Oneworld, 1997.

 

Ders Kaynakları

Watt, W. Montgomery. The Formative Period of Islamic Thought. Oxford: Oneworld, 1998.
Chittick, William C. The Sufi Path of Knowledge, Ibn al-´Arabi´s Metaphysics of Imagination. Albany: SUNY Press, 1989.
Rahman, Fazlur. Islam. London: University of Chicago Press, 1979.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Yunan felsefesi ile İslam felsefesinin ilişkisini kurar
2 İslam felsefesinin doğduğu ortamı tasvir eder
3 İslam felsefesindeki değişik okulları açıklar
4 Kelam felsefe ilişkisini tartışır
5 Felsefe tasavvuf ilişkisini tartışır
6 İslam felsefesinin Batıya etkisini değerlendirir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 12 12
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6