Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Düşünce Tarihi ILA 330 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRAH KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türk düşünce tarihi hakkında öğrenciyi bilgilendirmek
Dersin İçeriği Türk düşüncesi, Düşünce tarihinde türk düşüncesi, Türk düşüncesinin öneli temsilcileri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Seçilmiş Türk düşünce tarihinin temsilcilerini ve problemlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Türk düşünürlerini tasnif eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
3 Türk düşünürlerinin görüşlerini, yöntemlerini ve yaklaşımlarını mukayese eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Türk düşünürlerini kısmi olarak eleştirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Türk Düşünürleri arasındaki temel farkları ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Türk düşüncesinin muhtemel gelecek sorunları hakkında tahminde bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Türk Düşünce tarihini sınıflandırabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Türk düşüncesinin çağdaş problemlerini kendi cümleleriyle ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Kültür ve Düşüncesinin Kökleri
2 Eski Türk Kültür ve Düşüncesinin Ana Kavramları
3 Selçuklu Dönemi Türk Düşüncesi
4 Selçuklu Dönemi Türk Düşüncesi
5 Osmanlı Dönemi Türk Düşüncesi
6 Osmanlı Dönemi Türk Düşüncesi
7 Osmanlı Dönemi Türk Düşüncesi
8 Osmanlı Dönemi Türk Düşüncesi
9 Modernleşme Döneminde Türk-Osmanlı Düşüncesi
10 Baha Tevfik, Abdullah Cevdet, Rıza Tevfk
11 Sait Halim Paşa,
12 İzmirli İsmail Hakkı, Şehbenderzade Ahmed Hilmi
13 Ziya Gökalp, Prens Sabahattin, Yusuf Akçura
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü, İstanbul, 2000
Ders Kaynakları Hilmi Ziya Ülken, Türkiyede Çağdaş Düşünce Tarihi, İstanbul, 2001
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Seçilmiş Türk düşünce tarihinin temsilcilerini ve problemlerini tanır.
2 Türk düşünürlerini tasnif eder.
3 Türk düşünürlerinin görüşlerini, yöntemlerini ve yaklaşımlarını mukayese eder
4 Türk düşünürlerini kısmi olarak eleştirebilir.
5 Türk Düşünürleri arasındaki temel farkları ayırt eder.
6 Türk düşüncesinin muhtemel gelecek sorunları hakkında tahminde bulunur.
7 Türk Düşünce tarihini sınıflandırabilir.
8 Türk düşüncesinin çağdaş problemlerini kendi cümleleriyle ifade eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 4 4
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 73
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,92
Dersin AKTS Kredisi 3