Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kuranda Fıkhi Kavramlar ILA 371 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Ar. Gör. Salih Aslan

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Fıkhî kavramların fıkhın temel kaynağı olan Kuranı Kerimde nasıl kullanıldıklarının belirlenmesi

Dersin İçeriği

İslam´ın temel kaynağı olan Kur´an´da Fıkıh kavramlarının kullanımı

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kuran Hükümleri kavramını tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
2 Kurani hükümlerin fıkhi düşünme biçimini ortaya çıkarması sürecini anlatır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
3 Kuranın ibadetlerle ilgili hükümleri nasıl ifade ettiğini anlatır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
4 Kuranın evlenme, aile ve miras hükümlerini sayar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
5 Kuranın alış veriş ve mali hükümlerini sayar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
6 Kuranın ceza hukukunu ilgilendiren hükümlerini anlatır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tefakkuh, fıkıh, ifta, istifta, kadâ
2 Ehli zikir, istinbat, dirase, tevessüm, içtihad
3 İbadet ubudiyet Abd, salat, hac, zekât, menasik
4 Akit, Tahkim, hüküm, tehaküm, muztar, örf/maruf, şura, ehliyet
5 Bey, icar, ıstısnâ, hediye, hibe, karz-ı hasen
6 Kısas, kesb, meysir, meyte, ceza, ukubet
7 Adl, kıst, adalet, şahit, delil, beyine, hüccet
8 Bağy, zulüm, cevr, sefih/-süfeha, sirkat
9 Zinet, himar, cilbab, ğaddulbasar
10 Dûle, ticaret, ribh, israf, miskin, fakir, ğarim, fi-sebilillah
11 Emanet, cizye, müşrik, kâfir
12 Enfal, ganimet, ğunm, fey, aht
13 Harb, sulh, silm, fidye, hür
14 Nikah, talak, küfüv, müta, lian, Fahişe, fahşa, nüşüz, zıhar, zina
Kaynaklar
Ders Notu

DİA, İlgili Ansiklopedis Maddeleri

Ders Kaynakları

1.Râğıb el-Isfahanî, el-Müfredat
2.Kurtubî, Ebu Abdillah Muhammed b. Ahmed, el-Cami liahkâmil-Kurân
3.Ahkam tefsirleri

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Kuran Hükümleri kavramını tanımlar 5 4 1 4 1 0 0 2 0 1 2 0 1 0
2 Kurani hükümlerin fıkhi düşünme biçimini ortaya çıkarması sürecini anlatır 5 4 1 4 1 0 0 2 0 1 2 0 1 0
3 Kuranın ibadetlerle ilgili hükümleri nasıl ifade ettiğini anlatır 5 4 1 4 1 0 0 2 0 1 2 0 1 0
4 Kuranın evlenme, aile ve miras hükümlerini sayar 5 4 1 4 1 0 0 2 0 1 2 0 1 0
5 Kuranın alış veriş ve mali hükümlerini sayar 5 4 1 4 1 0 0 2 0 1 2 0 1 0
6 Kuranın ceza hukukunu ilgilendiren hükümlerini anlatır 5 4 1 4 1 0 0 2 0 1 2 0 1 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 72
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,88
Dersin AKTS Kredisi 3