Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kültürümüzde Batıl İnançlar ILA 475 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Kelam ve mezhepler tarihi ile ilgili seçmeli dersler önerilir

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. RAMAZAN BİÇER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere, İslam inanç esaslarına aykırı olan düşünce ve uygulamaları kavratır.

Dersin İçeriği

Bu derste Tanrı, peygamber ve kitap inançlarına aykırı olan görüş ve akımlar işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tanrının varlığı, birliğine aykırı görüşleri değerlendirir. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
2 Peygamberlik kurumuna aykırı görüşleri öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Kurana aykırı olan inanç ve uygulamaları tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Büyü terim ve düşüncesini kavrar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
5 Bidat bağlantılı akımları bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Agnostisizm ve okülistik düşünce ve uygulamaları tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tevhid inancıyla çakışan düşünce ve ameller
2 Allahın Sıfatlarına aykırı uygulamalar
3 Gnostisizm
4 Küfür ve şirk ile bağlantılı uygulamalar
5 Peygamberlik anlayışına aykırı inançlar
6 Kutsal kitaplara aykırı olan uygulamalar
7 Ahiret inancına aykırı olan düşünceler
8 Cennet ve Cehenneme Aykırı düşünceler
9 Sihir ve büyü ile ilgili uygulamalar
10 Falcılık
11 Astroloji inancının doğurduğu sorunlar
12 Muska ve Rukye
13 Bidat, sınırı ve uygulamalar
14 Hıristiyan kökenli dini uygulamalar
Kaynaklar
Ders Notu

Özler, Mevlüt, İslam Düşüncesinde Ehl-i Sünnet Ehl-i Bidat Adlandırmaları, Erzurum 2001

Ders Kaynakları

Leknevi, Abdülhay, Dünden bugüne ibadetlerde bidat, İstanbul 1984
Güneş, Hasan Cihan, Bidat ve hurafeler: dinin ruhuna uymayan inanç ve uygulamalar, İstanbul 2006
Yüce, Abdülhakim, Tasavvuf ve Bidat, İstanbul 2000

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Tanrının varlığı, birliğine aykırı görüşleri değerlendirir.
2 Peygamberlik kurumuna aykırı görüşleri öğrenir
3 Kurana aykırı olan inanç ve uygulamaları tanır.
4 Büyü terim ve düşüncesini kavrar
5 Bidat bağlantılı akımları bilir
6 Agnostisizm ve okülistik düşünce ve uygulamaları tanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 12
1. Ödev 25
2. Kısa Sınav 13
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 4 4
Final 1 7 7
Toplam İş Yükü 242
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,68
Dersin AKTS Kredisi 5