Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Tasavvuf Edebiyatı ILA 380 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Dr.Öğr.Üyesi BÜŞRA ÇAKMAKTAŞDr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL METE

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin temel amacı; Mutasavvıfların Eser/Divanlarından tasavvuf düşüncesini tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Mutasavvıfların eser/divanlarından tasavvufa dair konular.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk Tasavvuf Edebiyatı ile ilgili temel kavramları tanımlar. Unsurlarını sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Türk Tasavvuf Edebiyatının kavramlarını ve unsurlarını açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Türk Tasavvuf Edebiyatı ile ilgili sufi uygulamalarını yorumlar, örnekler. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Türk Tasavvuf Edebiyatının farklılıklarını ayırt eder. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Edebiyat ilgili konu ve kavramları bir araya getirip farklı yaklaşımları da derleyerek genellemelere ulaşır. Farklı bakış açılarına göre bunları düzenler. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Türk Tasavvuf Edebiyatı ilgili unsurların sosyo-kültürel ve dini hayata etkilerini değerlendirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Tasavvuf Edebiyat ilişkisi
3 Tekke Edebiyatı
4 Tasavvuf ve Divan Edebiyatı
5 Sunullah Gaybi Divanından seçmeler
6 Sezayi-i Gülşeni Divanından seçmeler
7 Hüdayi Divanından seçmeler
8 Eşrefzade Rumi Divanından seçmeler
9 Şeyh Galib Divanından seçmeler
10 Erzurumlu İ. Hakkı Divanından seçmeler
11 Kuddusi Divanından seçmeler
12 Salih Baba Divanından seçmeler
13 Muhammed Lutfi Divanından seçmeler
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Ömür Ceylan, Tasavvufi Şiir Şerhleri, Kitabevi, İstanbul 2000.

Ders Kaynakları

[1] H. İbrahim Şener, Alim Yıldız Türk İslam Edebiyatı, Rağbet Yayınları, İstanbul 2003.
[2] Seçmeler Şeyh Galib, (hzl. A. Gölpınarlı), MEB, İstanbul 1986.
[3] Sezayi-i Gülşeni, Divan, (hzl. Ş. Çelikoğlu), Yazı Yayıncılık, İstanbul 1985.
[4] Hace Muhammed Lüfi, Hülasatül-Hakaik, Damla Yayınları, İstanbul 2006.
[5] Diyanet İslam Ansiklopedisi, ilgili maddeler.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Türk Tasavvuf Edebiyatı ile ilgili temel kavramları tanımlar. Unsurlarını sıralar.
2 Türk Tasavvuf Edebiyatının kavramlarını ve unsurlarını açıklar.
3 Türk Tasavvuf Edebiyatı ile ilgili sufi uygulamalarını yorumlar, örnekler.
4 Türk Tasavvuf Edebiyatının farklılıklarını ayırt eder.
5 Edebiyat ilgili konu ve kavramları bir araya getirip farklı yaklaşımları da derleyerek genellemelere ulaşır. Farklı bakış açılarına göre bunları düzenler.
6 Türk Tasavvuf Edebiyatı ilgili unsurların sosyo-kültürel ve dini hayata etkilerini değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 77
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,08
Dersin AKTS Kredisi 3