Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Hukuk Düzeni ILA 368 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Muhammet Ali Acar, Arş. Gör. Muhammet Salih Aslan

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tarihi süreç içerisinde Osmanlı Hukukunun gelişimini tanıtma.

Dersin İçeriği

Osmanlı Hukukunun temel nitelikleri, tarihi arka planı, şeri hukuk- örfi hukuk ayırımı, fetva ve kaza müesseseleri.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Hukukunu tanır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
2 Örfi hukuk-Şeri hukuk ayırımı hakkında bilgi edinir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
3 Osmanlı Hukukunun gelişimine dair tarihi süreci görür. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, Anlatım,
4 Osmanlı Hukukunun beslendiği kaynaklar hakkında bilgi edinir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
5 Osmanlı hukukunu dönemin sair hukuk düzenleriyle mukayesesini yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
6 İctihat, kaza ve fetva müesseseleri arasındaki nüansları farkeder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Hukukunun Temel Özellikleri
2 Osmanlıda hukuk eğitimi
3 İlmiye sınıfı
4 Kadı ve Mahkeme
5 Fetva Müessesesi
6 Şer´iye Sicilleri
7 Osmanlı Hukukunun Ortaasya Temelleri
8 Osmanlı Hukukunda değişim I
9 Osmanlı Hukukunda değişim II
10 Örfi hukuk şeri hukuk
11 Kardeş katli
12 Saltanat ve hukuk
13 Osmanlı Aile Hukuku
14 Osmanlı Şirket Hukuku
Kaynaklar
Ders Notu

Ekrem Buğra Ekinci, Osmanlı Hukuku

Ders Kaynakları

M. Akif Aydın, Türk Hukuk Tarihi
M. Akif Aydın, Osmanlı Aile Hukuku
Macit Kenanoğlu, Osmanlı Millet Sistemi
Fethi Gedikli, Osmanlı Şirket Hukuku

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Osmanlı Hukukunu tanır. 4 1 2 5 1 2 0 1 3 2 2 0 4 0
2 Örfi hukuk-Şeri hukuk ayırımı hakkında bilgi edinir. 4 1 2 5 1 2 0 1 3 2 2 0 4 0
3 Osmanlı Hukukunun gelişimine dair tarihi süreci görür. 4 1 2 5 1 2 0 1 3 2 2 0 4 0
4 Osmanlı Hukukunun beslendiği kaynaklar hakkında bilgi edinir. 4 1 2 5 1 2 0 1 3 2 2 0 4 0
5 Osmanlı hukukunu dönemin sair hukuk düzenleriyle mukayesesini yapar. 4 1 2 5 1 2 0 1 3 2 2 0 4 0
6 İctihat, kaza ve fetva müesseseleri arasındaki nüansları farkeder. 4 1 2 5 1 2 0 1 3 2 2 0 4 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 68
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,72
Dersin AKTS Kredisi 3