Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mantık Metinleri ILA 334 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRAH KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Afife Şeyma Taç

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslam mantıkçılarının metinlerinde çeşitli mantık doktrinlerinin ele alınışını görmek ve İbn Sina öncesi-İbn Sina sonrası mantık problemleri arasındaki değişiklikleri incelemek

Dersin İçeriği

[2] Farabi: İhsaul-Ulum, Tavtie fil-Mantık
[3] İbn Sina: Şifa (Mantık), İşaretler
[4] Gazzali: Miyarul-İlm
[5] Tusi: İşaretler Şerhi
[6] Razi: İşaretler Şerhi
[7] Ebheri: İsagoji
[8] Katibi: Şemsiyye

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Erken ve geç dönem İslam mantıkçıların mantık görüşlerini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Farabi ve İbn Sinanın modal mantıklarını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 İslam mantıkçılarının kıyas teorisini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 İbn Sinacı mantıkçılar ile İbn Sinacı olmayan mantıkçılar arasında mukayese yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 İslam filozoflarının mantık teorileri arasındaki benzerlik ve farklılıkları tespit eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Mantık ve İslami ilimler ilişkisini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Farabînin İhsâul-Ulûmu ve İbn Sinanın Şifâ-Medhalinde Mantığın Konusu ve Amacı
2 Farabinin Önermeler Kitabı ve İbn Sînânın İşaretler Kitabıında Önerme Türleri
3 Farabi ve İbn Sinanın Kıyas Görüşleri
4 Gazzali ve Miyarul-İlm Kitabı
5 Miyarul-İlm ve Kıstasul-Müstakimde Mantık Terimleri
6 Nasiruddin Tusinin İşaretler Şerhinde Mantık
7 Fahreddin Razinin İşaretler Şerhinde Mantık
8 Fahreddin Razinin İşaretler Şerhinde Mantık
9 Ebheri-İsagoji: Mantığın Konusu-Tanım
10 Ebheri-İsagoji: Önerme
11 Ebheri-İsagoji: Kıyas
12 Katibi Şemsiyye: Mantığın Konusu-Tanım
13 Katibi Şemsiyye: Önerme
14 Katibi Şemsiyye: Kıyas
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Ali Durusoy, Örnek ve Çeviri Metinlerle Mantığa Giriş, İstanbul 2011.

Ders Kaynakları

[2] Farabi: İhsaul-Ulum, Tavtie fil-Mantık
[3] İbn Sina: Şifa (Mantık), İşaretler
[4] Gazzali: Miyarul-İlm
[5] Tusi: İşaretler Şerhi
[6] Razi: İşaretler Şerhi
[7] Ebheri: İsagoji
[8] Katibi: Şemsiyye

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Erken ve geç dönem İslam mantıkçıların mantık görüşlerini öğrenir
2 Farabi ve İbn Sinanın modal mantıklarını öğrenir
3 İslam mantıkçılarının kıyas teorisini öğrenir
4 İbn Sinacı mantıkçılar ile İbn Sinacı olmayan mantıkçılar arasında mukayese yapar
5 İslam filozoflarının mantık teorileri arasındaki benzerlik ve farklılıkları tespit eder.
6 Mantık ve İslami ilimler ilişkisini analiz eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 1 4 4
Ödev 1 4 4
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3