Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kuran Semantiği ILA 318 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kur´an´ın anahtar terimlerinin analizi üzerinden Kur´an´ın anlam dünyası hakkında öğrenciyi bilgilendirmek.

Dersin İçeriği

Bu derste dilbilimin alt alanlarından semantiğin verileri ışığında Kur´anın semantik haritası, anahtar terimleri örnek çalışmalarla anlatılacaktır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Genel olarak Semantik, konusu ve gayesini tarif eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Kur´an semantiği ifadesini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Art zamanlı ve eşzamanlı semantik yöntemini uygular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Klasik dönem dilbilimcilerin semantik (delalet) kuramını çözümler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Usülcülerin semantik (delalet) kuramını eleştirebilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Kuranın semantik yapısını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kuran Semantiği hakkında genel giriş ve kaynakların tanıtım
2 Semiyoloji ve semantik terimleri,
3 Art zamanlı ve Eşzamanlı semantik yöntemi
4 Dilsel bir metin olarak Kur´an: ilahi hitabın tabiatı.
5 Klasik İslami literatürdeki delalet bahisleri ile semantik ilşkisi
6 Dilcilerin semantik (delalet) tasavvurları
7 Usulcülerin semantik (delalet) Tasavvurları
8 Dilcilerle ve Usulcülerin semantik (delalet) Tasavvurlarının mukayesesi
9 Vucuh ve nezair edebiyatı, Mukatil b. Süleyman´ın Kuran semantiği Çalışmaları
10 Ragıb el-İsfehani ve Müfredat isimli semantik çalışması
11 Firuzabadi ve Besair isimli eseri
12 T. Izutsu´nun Kuran semantiği Çalışmaları: Allah ve İnsan isimli eseri
13 Izutsu´nun Dini ve ahlaki terimler isimli çalışması
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Izutsu, Toshihiko, Kur´anda Allah ve İnsan, ts., İstanbul: Yeni Ufuklar neşriyat.

Ders Kaynakları

Aksan, Doğan, (1998): Her Yönüyle Dil, Ankara:TDK yayınları
Yılmaz, Hasan, (2007):Semantik Analiz Yönteminin Kurana Uygulanması. Bursa: Kurav yayınları
Izutsu, (1991): Kuranda Dini ve Ahlaki Kavramlar. İstanbul: Pınar yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Genel olarak Semantik, konusu ve gayesini tarif eder 5 4 4 4 4 3 3 3 2 2 3 3 3 3
2 Kur´an semantiği ifadesini açıklar 5 4 4 4 4 3 3 3 2 2 3 3 3 3
3 Art zamanlı ve eşzamanlı semantik yöntemini uygular 5 4 4 4 3 3 3 2 2 3 3 3 3 3
4 Klasik dönem dilbilimcilerin semantik (delalet) kuramını çözümler 5 4 4 4 4 3 3 3 2 2 3 3 3 3
5 Usülcülerin semantik (delalet) kuramını eleştirebilir 5 4 4 4 4 3 3 3 2 2 3 3 3 3
6 Kuranın semantik yapısını değerlendirir 5 4 4 4 4 3 3 3 2 2 3 3 3 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
Toplam 40
1. Final 60
Toplam 60
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 72
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,88
Dersin AKTS Kredisi 3