Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Modern Mantığa Giriş ILA 430 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜSEYİN AYDOĞAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin modern mantık konu ve kavramlarını tanıması, bu konu ve kavramlara dair düşünüş özelliklerini öğrenmesi

Dersin İçeriği

Modern mantık, doğruluk foksiyonu mantığı, formel çıkarım yöntemi, niceleme mantığı, mantık felsefesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Modern mantığın problemlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
2 Modern mantık ile diğer ilimler arasındaki ilişkiyi kavrar. Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Modern mantık ile klasik mantık arasındaki farkı anlatır. Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Mantık ile matematik arasında bağ kurar. Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Önerme ve akıl yürütmeleri sembollerle anlatır Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Aksiyomatik metodu kullanır. Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Modern Mantığa Geçiş
2 Doğruluk Fonksiyonu Mantığı
3 Doğruluk Fonksiyonu Mantığı
4 Doğruluk Fonksiyonu Mantığı
5 Formel Çıkarım Yöntemi
6 Formel Çıkarım Yöntemi
7 Niceleme Mantığı
8 Niceleme Mantığı
9 Niceleme Mantığı
10 Aksiyomatik Yöntem
11 Mantıkla İlgili Sorunlar
12 Mantıkla İlgili Sorunlar
13 Felsefe, Bilim ve Mantık
14 Mantık Felsefesi
Kaynaklar
Ders Notu

Doğan Özlem, Mantık, İstanbul 1996

Ders Kaynakları

Cemal Yıldırım, Mantık Doğru Düşünme Yöntemi Bilgi yayınevi
Teo Grunberg, Sembolik Mantık, El Kitabı, ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Modern mantığın problemlerini tanır.
2 Modern mantık ile diğer ilimler arasındaki ilişkiyi kavrar.
3 Modern mantık ile klasik mantık arasındaki farkı anlatır.
4 Mantık ile matematik arasında bağ kurar.
5 Önerme ve akıl yürütmeleri sembollerle anlatır
6 Aksiyomatik metodu kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 3 3
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 5 5
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5