Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Dönemi Müfessirleri ILA 454 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk toplumunun Kuran tasavvurunun arkaplanında var olan din algısının kaynaklarına ulaşmak

Dersin İçeriği

Bu derste tefsir tarihi içinde Osmanlı dönemi müfessirlerinin tefsir ilmine katkısı ve Anadolu çoğrafyasında yetişmiş müfessirlerin tanıtımı, eserlerinden örnek metinler okutulması.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Genel olarak tefsir tarihindeki süreci tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Osmanlı dönemi tefsir algısını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Tarih ve tefsir ilminin yöntemlerini kullanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Anadolu insanının din algısını çözümler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Modern Türkiyeye giden Osmanlı toplumundaki din tasavvurundaki değişimi değerlendirebilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Cunhuriyet döneminin öncü müfessirlerini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Osmanlıya kadar Tefsir ilminin gelişimi
3 Osmanlıda Tefsir ilminin temel kaynakları
4 Ebul-Leys Semerkandi ve Tefsiri
5 Molla fenari ve Fatiha tefsiri
6 Kadı Beyzavi Haşiyeleri
7 Molla Gürani ve tefsiri
8 Molla Gürani ve tefsiri
9 Nahcivani ve Tefsiri
10 İbn Kemal ve Tefsiri
11 Ebussuud ve Tefsiri
12 Bursevi ve Tefsiri
13 Elmalılı ve Tefsiri
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Ziya Demir, Osmanlı Müfessirleri

Ders Kaynakları

Ömer Nasuhi Bilmen, Tefsir Tarihi
İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Genel olarak tefsir tarihindeki süreci tanır 5 4 4 3 3 3 3 3 2 2 3 3 3 3
2 Osmanlı dönemi tefsir algısını açıklar 5 4 4 3 3 3 3 3 2 2 3 3 3 3
3 Tarih ve tefsir ilminin yöntemlerini kullanır 5 4 4 3 3 3 3 3 2 2 3 3 3 3
4 Anadolu insanının din algısını çözümler 5 4 4 3 3 3 3 3 2 2 3 3 3 3
5 Modern Türkiyeye giden Osmanlı toplumundaki din tasavvurundaki değişimi değerlendirebilir 5 4 4 3 3 3 3 3 2 2 3 3 3 3
6 Cunhuriyet döneminin öncü müfessirlerini değerlendirir 5 4 4 3 3 3 3 3 2 2 3 3 3 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
Toplam 40
1. Final 60
Toplam 60
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 25 2 50
Ara Sınav 1 12 12
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5