Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hadis Tetkiki ILA 452 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Prof. Dr. Erdinç AHATLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Şule Yüksel UYSAL

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hadis tenkit metotlarını ve uygulamalarını tanıtmak.

Dersin İçeriği

Bu derste klasik ve modern dönemde yapılmış hadis tenkidi çalışmaları işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hadis tenkit metotlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Tenkid metotlarını hadislere uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Klasik dönem hadis tenkitçilerinin metotlarını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Modern tenkit yöntemlerini tahlil eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Modern tenkit yöntemlerini tahlil eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Hadislerle müspet bilimin verilerini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Yeni anlayışlar çerçevesinde hadisleri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tenkid kavramı ve hadis tenkidi hakkında genel giriş.
2 Tenkid metotları.
3 İsnad tenkidi.
4 Cerh ve tadil
5 Rical ilmi
6 Metin tenkidi
7 Kuran ile Karşılaştırma
8 Ara sınav
9 Fen bilimlerinin verileri ile karşılaştırmak
10 Akıl ile karışlaştırma
11 Tarih ile karşılaştırmak
12 Tenkidde yeni metotlar
13 Tenkitte yeni arayışlar
14 Genel değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu

Salahattin Polat, Metin tenkidi, İstanbul : Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı, 2010

Salahattin Polat, Habil Nazlıgül, Süleyman Doğanay, Hadis araştırma ve tenkit klavuzu, İstanbul : Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı (İFAV), 2008
Erdinç Ahatlı,  Nübüvvet Mührü (Tarihi Süreçteki Algılanması ve Anlamlandırılması)Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2001, sayı: 3, s. 281-302
Mustafa Ertürk,  Çocuğun Dînî Eğitiminde Kullanılan Bir Hadis ve TahlîliMarife: Dini Araştırmalar Dergisi [Bilimsel Birikim], 2002, cilt: II, sayı: 2, s. 53-79 
Ahmet Tahir Dayhan, Çocuğun Namaz Eğitimi İle İlgili Bir Hadis Tahlîlinin TahlîliMarife: Dini Araştırmalar Dergisi [Bilimsel Birikim], 2003, cilt: III, sayı: 2, s. 29-58

Ders Kaynakları

Motzki, Harald, Hadis Çalışmalarının Tarihi Seyri, İstanbul 2006.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Hadis tenkit metotlarını kavrar. 4 4 4 5 4 3 1 1 4 4 4 2 5 4
2 Tenkid metotlarını hadislere uygular. 4 4 4 5 4 3 1 1 4 4 4 2 5 4
3 Klasik dönem hadis tenkitçilerinin metotlarını değerlendirir. 4 5 3 5 4 3 1 1 4 4 4 2 5 4
4 Modern tenkit yöntemlerini tahlil eder. 4 4 4 5 4 3 1 1 4 4 4 2 5 4
5 Modern tenkit yöntemlerini tahlil eder 4 4 4 5 4 3 1 1 4 4 4 2 5 4
6 Hadislerle müspet bilimin verilerini karşılaştırır. 4 4 4 5 4 3 1 2 4 4 4 2 5 4
7 Yeni anlayışlar çerçevesinde hadisleri değerlendirir. 4 4 4 5 4 3 1 1 4 4 4 2 5 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Final 1 15 15
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5