Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İlk Dönem Tefsir Metinleri ILA 349 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi SONER AKSOY,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin Tefsirle ilgili bilmeleri gerekli konulardan biri de özellikle ilk dönem müfessirlerinin eserleridir. Zira bu tefsirler Kur´ân´ı doğru anlamamıza yardımcı olacak önemli bir yere sahiptirler. Aynı zamanda tefsir metinlerinin doğru anlaşılması da son derece önemlidir.

Dersin İçeriği

Farklı tefsir metinleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlk Dönem müfessirlerinin Kurana yaklaşımını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Tefsir Klasik kaynaklarının özelliklerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap,
3 Temel kaynaklardan istifadeyi kavrar Anlatım, Soru-Cevap,
4 İlk Dönem Tefsircilerini tanır Anlatım, Soru-Cevap,
5 Müfessirin yaşadığı dönemin toplumunun Kuran anlayışı hakkında tahminde bulunur Anlatım, Soru-Cevap,
6 Kuranla ilgili alt yapısını oluşturmaya yardımcı olur Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Taberiden Seçme Metinler
3 Taberiden Seçme Metinler
4 Râzîden Seçme Metinler
5 Râzîden Seçme Metinler
6 İbn Kesirden Seçme Metinler
7 İbn Kesirden Seçme Metinler
8 Kurtubiden Seçme Metinler
9 Suyutiden Seçme Metinler
10 Suyutiden Seçme Metinler
11 Ebu´s-Suuddan Seçm Metinler
12 Ebu´s-Suuddan Seçme Metinler
13 Ebu Hayyandan Seçme Metinler
14 Beyzâvîden Seçme Metinler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Taberî, Câmiul-Beyan
Zemahşerî, Keşşâf

Râzî, Mefâtîhul-Gayb
İbn Kesîr, Tefsîrul-Kurânil-Azîm
Kurtubî, el-Câmiu Li Ahkâmil-Kurân
Suyûtî, ed-Dürrül-Mensûr
Ebus-Suud,İrşâdul-Aklis-Selîm
Ebû Hayyân, Bahrul-Muhît
Beydâvî, Envârut-Tenzîl

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 İlk Dönem müfessirlerinin Kurana yaklaşımını kavrar 1 4 4 3 3 3 3 3 2 3 3 3 3 3
2 Tefsir Klasik kaynaklarının özelliklerini kavrar 1 4 4 3 3 3 3 3 2 3 3 3 3 3
3 Temel kaynaklardan istifadeyi kavrar 1 4 4 3 3 3 3 3 2 3 3 3 3 3
4 İlk Dönem Tefsircilerini tanır 1 4 4 3 3 3 3 3 2 3 3 3 3 3
5 Müfessirin yaşadığı dönemin toplumunun Kuran anlayışı hakkında tahminde bulunur 1 4 4 3 3 3 3 3 2 3 3 3 3 3
6 Kuranla ilgili alt yapısını oluşturmaya yardımcı olur 1 4 4 3 3 3 3 3 2 3 3 3 3 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 22 1 22
Ara Sınav 1 3 3
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 63
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,52
Dersin AKTS Kredisi 3