Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Manyetik Rezonans Görüntüleme | BMM 526 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HAKAN YAKUT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Manyetik Rezonans Görüntüleme sisteminin temel fiziği ve temel fizik kurallarının görüntülemedeki öneminin anlaşılmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Manyetik rezonans fiziği, Radyasyon ve madde ile etkileşimi, Manyetik rezonans görüntüleme cihazının dizayn parametreleri, Nükleer manyetik rezonans ve uygulamaları, Manyetik rezonans görüntülemede kullanılan kontrast maddeler ve MR Angiografi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Manyetik rezonans fiziği ve atomik yapı hakkındaki kavram ve tanımları öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Radyasyonları tanımlar, radyasyonlar ve maddeyle etkileşim mekanizmalarını tanıtır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Magnetik Rezonans Görüntüleme cihazının iç yapısını anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Nükleer Spin, Nükleer manyetik moment ve Larmor frekansı kavramlarını örnekleriyle açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Farklı Çekirdeklerin NMR'a duyarlılıklarını analiz eder ve tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Magnetik Rezonans görüntüsünün nasıl elde edileceğini bilir ve MRG de görüntü kalitesinin etkileyen parametreleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
7 | MR Spektroskopisi üzerine örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
8 | MRG de kullanılan kontrast maddelerin özelliklerini bilir ve anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Manyetik rezonans fiziği, atom, Bohr atom modeli | [1] 1-60 |
2 | Radyasyon, radyoaktivite, radyasyon ve doku etkileşimi | [1] 61-130 |
3 | Magnetik Rezonans Görüntüleme cihazının dizaynı | [1] 130-190 |
4 | Nükleer Spin; Nükleer magnetik moment, Larmor frekansı | [1] 190-220 |
5 | Farklı Çekirdeklerin NMR a duyarlılığı | [1] 220-270 |
6 | Magnetik Rezonans görüntüsünün elde edilişi | [1] 270-310 |
7 | MRG de görüntü kalitesinin etkileyen parametreler | [1] 310-325 |
8 | Fonksiyonel MRG | [1] 325-385 |
9 | MR Spektroskopi | [1] 385-410 |
10 | MR cihazını yapısını tanımlayabilme | [1] 410-425 |
11 | MRG nin temel fizik prensiplerini anlayabilme | [1] 425-442 |
12 | MRG de kullanılan kontrast maddeler ve özellikleri | [1] 442-465 |
13 | MR Angiografi | [1] 465-490 |
14 | Puls Sekansları | [1] 1490-536 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | SABİS dokümanlarına yüklenen ders notları |
Ders Kaynakları | [1] Hendee WR, Ritenour ER., Medical Imaging Physics USA. [2] Sprawls, Jr. P. Physical Principles of Medical Imaging Wisconsin. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Biyomedikal Mühendisliği alanında kazandığı bilgileri alanı ile ilişkili farklı disiplin alanlarındaki bilgilerle birlikte değerlendirip özgün yorumlar ve çıkarımlar yaparak elde ettiği yeni bilgileri toplum yararına faydalı ürünlere dönüştürür. | X | |||||
7 | Biyomedikal Mühendisliği alanında yenilikçi proje gerçekleştirebilme, alandaki proje personelini yetkinliklerine göre projeye dahil etme, iş paketlerini planlama ve yönetme becerilerini gösterir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Manyetik rezonans fiziği ve atomik yapı hakkındaki kavram ve tanımları öğrenir. | 0 | 3 | 2 | 3 | 5 | ||
2 | Radyasyonları tanımlar, radyasyonlar ve maddeyle etkileşim mekanizmalarını tanıtır. | 0 | 3 | 2 | 3 | 0 | ||
3 | Magnetik Rezonans Görüntüleme cihazının iç yapısını anlatır. | 3 | 2 | 3 | 0 | |||
4 | Nükleer Spin, Nükleer manyetik moment ve Larmor frekansı kavramlarını örnekleriyle açıklayabilir. | 3 | 2 | 0 | 3 | 0 | ||
5 | Farklı Çekirdeklerin NMR'a duyarlılıklarını analiz eder ve tartışır. | 3 | 2 | 3 | 0 | |||
6 | Magnetik Rezonans görüntüsünün nasıl elde edileceğini bilir ve MRG de görüntü kalitesinin etkileyen parametreleri sıralar. | 3 | 2 | 0 | 3 | |||
7 | MR Spektroskopisi üzerine örnekler verir. | 3 | 2 | 3 | ||||
8 | MRG de kullanılan kontrast maddelerin özelliklerini bilir ve anlatır. | 3 | 2 | 0 | 3 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 35 |
1. Ödev | 35 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 18 | 18 |
Final | 1 | 18 | 18 |
Ödev | 1 | 18 | 18 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Kısa Sınav | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |