Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fotoğraf ve Temsil Sınırları GIT 518 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Çağdaş Fotoğraf ve Tasarım 

Fotoğraf Projesi I 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SUZAN ORHAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Fotoğrafik temsil kavramını tartışmak, diğer temsil formlarından farkını ortaya koymak, kültürel yönünü anlamak ve  fotoğrafik temsilin sınırlarını alan örnekleri üzerinden incelemek. 

Dersin İçeriği

Temsil kavramı; fotoğrafik temsilin niteliği; fotoğraf estetiği ve fotoğraf kültürü.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mimesis ve temsil kavramlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Fotoğrafik temsilin özelliklerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Boşluk Doldurma Testleri,
3 Fotoğrafik temsilin sınırlarını belirler. Anlatım,
4 Etno-fotoğrafı, savaş fotoğrafını ve belgesel fotoğrafı görsel kanıt olarak olarak kullanır. Anlatım, Bireysel Çalışma, Kısa Cevaplı Testler,
5 Çağdaş sanatı fotoğraf ile birlikte değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Temsil krizi tartışmalarında fotoğrafın etkisini tanımlayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mimesis, temsil ve fotoğrafik temsilin niteliği. Roger Scruton, Photography and Representation, Critical Inquiry, 7:3, 1981: Spring, p: 577-603
2 Fotoğraf kuramına kısa bir bakış. Susie Linfield, Acımasız Aydınlık (Fotoğraf ve Politik Şiddet), Çeviri: M. Emir Uslu, Espas Kuram Sanat Yayınları, İstanbul 2013
3 Terry Barrett’in fotoğraf kategorileri. Terry Barrett, Fotoğrafı Eleştirmek (İmgeleri Anlamaya Giriş), Çeviri: Yeşim Harcanoğlu, Hayalperest Yayınevi, İstanbul 2012
4 Temsili bir sanat formu olarak fotoğraf. Robert Wicks, Photography As A Representational Art, British Journal Of Aesthetics, 29:1 – 1989: Winter
5 Etno-Fotoğraf ve görsel kanıt. Stuart Hall (edt.), Representation: Cultural Representation And Signifying Practices, Sage Publication, London 2003
6 Araştırma ödevi konusu seçimi, kaynakça teslimi. ....
7 Yeni savaşlar ve yeni savaş fotoğrafı Susan Sontag, Başkalarının Acısına Bakmak, Çeviri: Osman Akınhay, Agora Kitaplığı, İstanbul 2004
8 Belgesel fotoğrafın sınırları. Quentin Bajaq, Fotoğraftan Sonra (Analog Fotoğraftan Dijital Devrime), Çeviri: Marşa Franco, Yapı Kredi Yayınları Genel Kültür Dizisi, İstanbul 2011
9 Postmodern fotoğraf nedir? Quentin Bajaq, Fotoğraftan Sonra (Analog Fotoğraftan Dijital Devrime), Çeviri: Marşa Franco, Yapı Kredi Yayınları Genel Kültür Dizisi, İstanbul 2011
10 Portre fotoğrafı mümkün mü? Roland Barthes, Camera Lucida, Çeviri: Reha Akçakaya,Altıkırkbeş Yayın, 3.Baskı, İstanbul 2000
11 Piyasa ve sanat kurumlarının fotoğrafla ilişkisi Güncel makaleler, http://www.e-skop.com/skopyazar/ali-artun/5500
12 Contemporary art and photography Arthur C. Danto, Sanatın Sonundan Sonra (Çağdaş Sanat ve Tarihin Sınır Çizgisi), Çeviri: Zeynep Demirsü, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2010
13 Fotoğraftan sonra veya temsil krizi tartışmaları ve fotoğraf Quentin Bajaq, Fotoğraftan Sonra (Analog Fotoğraftan Dijital Devrime), Çeviri: Marşa Franco, Yapı Kredi Yayınları Genel Kültür Dizisi, İstanbul 2011
14 Araştırma ödevi sunumu. ....
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1)Terry Barrett, Fotoğrafı Eleştirmek (İmgeleri Anlamaya Giriş), Çeviri: Yeşim Harcanoğlu, Hayalperest Yayınevi, İstanbul 2012
2)Susie Linfield, Acımasız Aydınlık (Fotoğraf ve Politik Şiddet), Çeviri: M. Emir Uslu, Espas Kuram Sanat Yayınları, İstanbul 2013
3)Quentin Bajaq, Fotoğraftan Sonra (Analog Fotoğraftan Dijital Devrime), Çeviri: Marşa Franco, Yapı Kredi Yayınları Genel Kültür Dizisi, İstanbul 2011
4)Roland Barthes, Camera Lucida, Çeviri: Reha Akçakaya,Altıkırkbeş Yayın, 3.Baskı, İstanbul 2000
5)Susan Sontag, Fotoğraf Üzerine, Çeviri: Reha Akçakaya, Altıkırkbeş Yayın, İstanbul 1993
…………………….. Başkalarının Acısına Bakmak, Çeviri: Osman Akınhay, Agora Kitaplığı, İstanbul 2004
6)Stuart Hall (edt.), Representation: Cultural Representation And Signifying Practices, Sage Publication, London 2003
7)Roger Scruton, Photography and Representation, Critical Inquiry, 7:3, 1981: Spring, p: 577-603
8)Arthur C. Danto, Sanatın Sonundan Sonra (Çağdaş Sanat ve Tarihin Sınır Çizgisi), Çeviri: Zeynep Demirsü, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2010
9)Robert Wicks, Photography As A Representational Art, British Journal Of Aesthetics, 29:1 – 1989: Winter
10) Kendall L. Walton, Mimesis As Make-Believe, On The Foundations Of The Representational Arts, Harvard University Press, 1990

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim Tasarımı alanında araştırma yapmaya temel olacak kavram, yöntem ve teknikler hakkında bilgi ve beceri kazanır. X
2 Sanat ve anlam ilişkisini sorgulayıp, sanatsal ve toplumsal imgeleri ilişkilendirerek çağdaş anlam üretimiyle ilgili sorunlara dair farkındalık kazanır. X
3 Değişen iletişim teknolojilerinin yarattığı toplumsal, kültürel, siyasal ve ekonomik dönüşümlerinin farkına varıp iletişim teknolojilerinin dünyayı nasıl dönüştürdüğünü kavrar. X
4 Görsel İletişim Tasarımı alanında özgün bir proje (film, video, animasyon, grafik ve fotoğraf) tasarlanmasını ve üretilmesini öğrenip, bu tasarım projesini gerçekleştirme ve sunabilme ön yetisi kazanır. X
5 Görsel İletişim Tasarımı alanında yeniliklere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. X
6 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Görsel İletişim Tasarımı alanına katkı sağlama becerisini kazanır. X
7 Tarihsel gelişimi bağlamında imgenin işlev ve niteliğini öğrenip görmenin zihinsel ve bilişsel bir etkinlik olduğunu kavrar. X
8 Görsel iletişim araçlarının evrimini tarihsel bir dizgede yorumlayarak görsel iletişim tekniklerini yaratıcı bir biçimde kullanmayı öğrenir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Mimesis ve temsil kavramlarını bilir.
2 Fotoğrafik temsilin özelliklerini tanımlar.
3 Fotoğrafik temsilin sınırlarını belirler.
4 Etno-fotoğrafı, savaş fotoğrafını ve belgesel fotoğrafı görsel kanıt olarak olarak kullanır.
5 Çağdaş sanatı fotoğraf ile birlikte değerlendirir.
6 Temsil krizi tartışmalarında fotoğrafın etkisini tanımlayabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Proje / Tasarım 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Proje / Tasarım 1 16 16
Ödev 1 20 20
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 6 10 60
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6