Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Altkültür Çalışmaları ve Kimlik GIT 525 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. BÜLENT KABAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı
Dersin İçeriği

Altkültürlere ilişkin en genel anlatı, onların ana akım siyasete, dine, ticari ve kitlesel medyaya muhalif oldukları; norm ve geleneklere karşı direnmeyi tercih ettikleri yönündedir. Bu noktadan hareketle, altmışlı yılların gençlik altkültürlerinin, konformizmin baskılarına, kitle kültürünün bayağılıklarına ve standartlaştırmaya karşıt bir biçimde kendi özgün kimliklerini oluşturmayı hedeflediklerini söylemek mümkündür. Fakat seksenli ve doksanlı yıllar boyunca, kültürün geçirmiş olduğu dönüşüme paralel olarak altkültürlerin sabit yapısı da değişime uğramıştır. Özellikle post altkültürel teori adı altında gençlik üzerine son yirmi yıl içerisinde yapılmış birçok çalışma bize bu bağlamda eleştirel bir perspektif sağlarken, günümüz gençlik altkültürlerinin değişken

yapısını ortaya koyabilmek için ‘yeni kabileler’ (neo-tribes), ‘yaşam tarzı’ (lifestyle), ve ‘sahne’ (scene) gibi kavramlar sunmaktadır. Günümüzde altkültürler her ne kadar farklılıklarıyla çok kültürlü yapının zengin ve renkli görünümüne katkı sağlasalar da, esasen orta sınıfın değerleri etrafında şekillenen popüler kültürün içinde yeniden anlam kazanmanın ötesine gidememektedirler. Bir başka deyişle, medya aracılığıyla muhalif olma özelliklerini de yitiren gençlik altkültürleri ironik bir biçimde karşısında oldukları sistemin bir parçası haline gelmeye başlamışlardır. ‘Altkültür Çalışmaları’ dersi bağlamında, altkültürlerin bu çerçeve içerisinde geçirmiş oldukları dönüşüm irdelenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler gençlik kültürlerinin nasıl dönüştüğünü öğrenecekler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
2 Öğrenciler gençlik kültürlerinin toplumu nasıl etkileyebileceğini öğrenecekler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler,
3 Öğrenciler gençlik kültürleri, medya ve tasarım arasındaki ilişkinin önemini kavrayacaklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Gençlik Kültürlerinin Sosyolojik Kökenleri
2 Şikago ve Birmingham Okulları
3 Post Altkültürel Teori
4 Gençlik Kültürleri – Karşı-kültür denklemi
5 Popüler Kültür ve Medya: Kuramsal Yaklaşımlar
6 Popüler Kültür ve Medya: Kuramsal Yaklaşımlar
7 50’ler ve 60’lar: Beat ve Hip Kuşağı
8 70’ler: Tarzın Anlamı
9 80’ler ve Sonrası: Tüketim ve Haz Odaklı, Medya Merkezli Gençlik Kültürleri (Yeni Kabileler)
10 80’ler ve Sonrası: Tüketim ve Haz Odaklı, Medya Merkezli Gençlik Kültürleri (Yeni Kabileler)
11 Hegemonik Üstyapı ve Gençlik Kültürleri
12 Gençlik ve Tasarım Kültürüne İlişkin Güncel Örnekler
13 Gençlik ve Tasarım Kültürüne İlişkin Güncel Örnekler
14 Gençlik ve Tasarım Kültürüne İlişkin Güncel Örnekler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Thornton, S., Club Cultures: Music, Media and Subcultural Capital, Cambridge: Polity Press, 1995.

Dellaloğlu, B., Frankfurt Okulu’nda Sanat ve Toplum, Ankara: Bağlam Yayınları, 2000.

McGregor, C., Pop Kültür Oluyor, (çev. Gürol Özferendeci), İstanbul: Çivi Yazıları, 2000.

Oskay, Ü., XIX. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri, İstanbul: Der Yayınları, 2000.

Storey, J., Popüler Kültür Çalışmaları: Kuramlar ve Metodlar, (çev. Koray Karaşahin) İstanbul: Babil Yayınları, 2000.

Ritzer, G., Toplumun McDoladlaştırılması: Çağdaş Toplum Yaşamının Değişen Karakteri Üzerine Bir İnceleme, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2001.

Muggleton, D., Inside Subculture:The Postmodern Meaning of Style, New York: Oxford International Publishers Ltd., 2002.

Bennett, A., Harris,K. K.,After Subculture: Critical Studies in Contemporary Youth Culture, Houndmills: Macmillan, 2004.

Hebdige, D., Altkültür: Tarzın Anlamı, İstanbul: Babil Yayınları, 2004.

Strinati, D., An Introduction to Theories of Popular Culture, London: Routledge, 2004.

Jenks, C., Subculture: Fragmentation of Social, London: Sage Publication, 2005.

Laughey, D., Music and Youth Culture, Edinburgh: Edinburgh University Press, 2006.

Wicke, P., Mozart’tan Madonna’ya: Popüler Müziğin Bir Kültür Tarihi, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2006.

Gelder, K., Subcultures: Cultural Histories and Social Practice, New York: Routledge, 2007.

Storey, J., Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction, London: Longman, 2009.

Konyar, H., Türkiye’de Medya Endüstrisi ile Kurulan ‘Kültürel Farklılıklar’, Ankara: Ütopya Yayınevi, 2011.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim Tasarımı alanında araştırma yapmaya temel olacak kavram, yöntem ve teknikler hakkında bilgi ve beceri kazanır. X
2 Sanat ve anlam ilişkisini sorgulayıp, sanatsal ve toplumsal imgeleri ilişkilendirerek çağdaş anlam üretimiyle ilgili sorunlara dair farkındalık kazanır. X
3 Değişen iletişim teknolojilerinin yarattığı toplumsal, kültürel, siyasal ve ekonomik dönüşümlerinin farkına varıp iletişim teknolojilerinin dünyayı nasıl dönüştürdüğünü kavrar. X
4 Görsel İletişim Tasarımı alanında özgün bir proje (film, video, animasyon, grafik ve fotoğraf) tasarlanmasını ve üretilmesini öğrenip, bu tasarım projesini gerçekleştirme ve sunabilme ön yetisi kazanır. X
5 Görsel İletişim Tasarımı alanında yeniliklere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. X
6 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Görsel İletişim Tasarımı alanına katkı sağlama becerisini kazanır. X
7 Tarihsel gelişimi bağlamında imgenin işlev ve niteliğini öğrenip görmenin zihinsel ve bilişsel bir etkinlik olduğunu kavrar. X
8 Görsel iletişim araçlarının evrimini tarihsel bir dizgede yorumlayarak görsel iletişim tekniklerini yaratıcı bir biçimde kullanmayı öğrenir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Öğrenciler gençlik kültürlerinin nasıl dönüştüğünü öğrenecekler.
2 Öğrenciler gençlik kültürlerinin toplumu nasıl etkileyebileceğini öğrenecekler.
3 Öğrenciler gençlik kültürleri, medya ve tasarım arasındaki ilişkinin önemini kavrayacaklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 70
1. Yıl İçinin Başarıya 30
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 1 10 10
Proje / Tasarım 1 15 15
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6