Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yanlışsız Öğretim Yöntemleri | OEO 007 | 0 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Özel Eğitim, Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu, Uygulamalı Davranış Analizi
|
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Feyza KESKİN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı, özel eğitimde bilimsel dayanıklı uygulamalar kapsamında yer alan yanlışsız öğretim teknikleri konusunda özel eğitim öğrencilerine kuramsal ve uygulama düzeyinde temel bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Tepki ipuçları ve uyaran ipucları teknikleri olarak sınıflandırılan yanlışsız öğretim yöntemleri hakkında temel düzeyde bilgi ve becerileri kazandırmak amacıyla davranışsal eğitim uygulamalarını içermektedir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yanlışsız öğretim kavramını ve yanlışsız öğretimin genel özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Yanlışsız öğretim yöntemlerini bilimsel dayanaklı uygulamalar açısından değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
3 | Tepki ipucu yöntemlerini uygular. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Uyaran ipuçlarına ilişkin uygulama örnekleri geliştirir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Yanlışsız öğretim yöntemlerini karşılaştırır. | Gezi / Gözlem, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
6 | Davranışsal veri toplar, verileri grafiğe dönüştürür ve grafiği analiz eder. | Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel dayanaklı uygulamalar, UDA ve yanlışsız öğretim | |
2 | Sistematik öğretim ve yanlışsız öğretimde temel kavramlar | |
3 | Sistematik öğretim ve yanlışsız öğretimde temel kavramlar | |
4 | Yanlışsız öğretimde veri toplama, grafiğe dönüştürme ve grafik yorumlama | |
5 | Eşzamanlı ipucuyla öğretim | |
6 | Sabit bekleme süreli öğretim | |
7 | Artan bekleme süreli öğretim | |
8 | Ara sınav | |
9 | İpucunun giderek artırılmasıyla öğretim | |
10 | İpucunun giderek azaltılmasıyla öğretim | |
11 | Aşamalı yardımla öğretim | |
12 | Uyaran ipuçları | |
13 | Yanlışsız öğretim yöntemlerini diğer öğretim yöntemleriyle birlikte uygulama | |
14 | Yanlışsız öğretim yöntemlerini kaynaştırma ortamlarında uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notları (slaytlar) |
Ders Kaynakları | Tekin İftar, E. & Kırcaali İftar, G. (2013). Özel eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. 2. Baskı. Ankara: Vize Yayıncılık. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | ||||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | ||||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | ||||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | ||||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | ||||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | ||||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | ||||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | ||||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | ||||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | ||||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yanlışsız öğretim kavramını ve yanlışsız öğretimin genel özelliklerini açıklar. | |||||||||||||||
2 | Yanlışsız öğretim yöntemlerini bilimsel dayanaklı uygulamalar açısından değerlendirir. | |||||||||||||||
3 | Tepki ipucu yöntemlerini uygular. | |||||||||||||||
4 | Uyaran ipuçlarına ilişkin uygulama örnekleri geliştirir. | |||||||||||||||
5 | Yanlışsız öğretim yöntemlerini karşılaştırır. | |||||||||||||||
6 | Davranışsal veri toplar, verileri grafiğe dönüştürür ve grafiği analiz eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 79 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |