Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Eğitim Politikaları ve Yasal Düzenlemeler | OEO 402 | 8 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | İlgili ders için ön koşul bir ders belirlenmemiştir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Özel Eğitim |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arş. Gör. Uğur Yassıbaş |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Özel Eğitim Politikaları ve Yasal Düzenlemeler dersi, özel eğitim alanında görev yapacak öğretmen adaylarına özel gereksinimli bireyler ve özel eğitim konusunda varolan ulusal ve uluslararası yasal düzenlemelerin nelerin olduğunu devlet, yasa ve yasal haklar bağlamında kazandırmayı hedefleyen bir derstir. Özel gereksinimli bireyler ve özel eğitim alanında dünya ve Türkiye´de yürürlükte olan özel gereksinimli bireylerin eğitim olmak üzere tüm yasal haklarını düzenleyen kanun, ulusal ya da uluslararası sözleşme, yönetmelik, çerçeve program gibi yasal metinler kanununda bilgi kazanılması hedeflenmektedir.
|
Dersin İçeriği | Dersin içeriği, uluslararası ve ulusal yasal düzenlemeler ve özel gereksinimi olan bireyler, yasaların özel eğitimdeki önemi, anayasa, özel eğitim hakkında kanunlar, yönetmelikler ve genelgeler, yasaların geliştirilmesini ve uygulanmasını etkileyen faktörler, öğretmen, anne-baba, okul sistemi vb. rolleri, sosyal ve eğitsel haklar, yasaların uygulanmasında karşılaşılan sorunlar, yasal düzenlemeleri izleme olarak sıralanabilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Engelli haklarına yönelik yasal güvencenin önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği ve önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Türk Eğitim Sisteminin yasal temellerini listeler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Özel eğitim öğretmeninin yasal hak ve sorumluluklarını aktarır. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | 5378 Sayılı Engelliler Kanununun öne çıkan maddelerini ve kanunun özelliğini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Engellilere yönelik uluslararası yasal standartlar hakkında bilgi verir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
7 | Engelli hakları hareketi, sivil itaatsizlik, tıbbi ve sosyal modelin engelli bireylere yönelik yasal yapıdaki yerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma - Dersin içeriği hakkında bilgi verme - Devletin ve Yasanın Doğuşu | Kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Özel gereksinimli bireyler ve özel eğitim yasalarına devinim kazandıran olaylar | Kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Özel gereksinimli bireyler ve özel eğitim yasalarına kaynaklık eden kuramsal alt yapı | Kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Engelli Hakları Hareketi ve kaynakları | Kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Özel gereksinimli bireyler ve özel eğitim konusunda uluslararası yasal düzenlemeler | Kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Amerika Birleşik Devletlerindeki yasal düzenlemelerin engellilik ve Türkiye’deki düzenlemeler açısından önemi | Kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Arasınav | |
8 | Özel gereksinimli bireyler ve özel eğitime yönelik ulusal (Türkiye) yasal düzenlemeler 1 | Kaynakların ilgili bölümleri |
9 | Özel gereksinimli bireyler ve özel eğitime yönelik ulusal (Türkiye) yasal düzenlemeler 2 | Kaynakların ilgili bölümleri |
10 | Türkiye’nin taraf olduğu uluslararası sözleşmeler 1 | Kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Türkiye’nin taraf olduğu uluslararası sözleşmeler 2 | Kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Özel eğitim öğretmeninin yasal hak ve sorumlulukları | Kaynakların ilgili bölümleri |
13 | Özel Eğitim Politikaları ve Uygulamalar Arasındaki Boşluklar | Kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Dönem sonu sınavı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders belirli bir ders kitabı üzerinden işlenmemekle birlikte, öğrencinin inisiyatifi bağlı olarak derste yardımcı kaynaklara başvurulabilir. Özel gereksinimli bireyler ve özel eğitimle ilgili ulusal ve uluslar arası yasal mevzuat bilgisayar ortamında (pdf) öğrencilere verilecektir. Ders notları ise yine öğrencilere doğrudan verilecektir. |
Ders Kaynakları | Yardımcı kaynaklar sıralanmıştır: Çitil, M. (2012012). Yasalar ve Özel Eğitim. Ankara: Vize Yayıncılık Meral, B. F. (2011). Özel Eğitim. Editörler Barut, Y., & Vural, M. Özel Eğitimde Yasal Düzenlemeler (s. 37-48). İstanbul: Lisans Yayıncılık Aslan, C. H. & Ünsal, F. (2015). Sivil İtaatsizlik ve Pasif Direniş - Henry David Thoreau, Mohandas Karamchand (Mahatma) Gandhi. Ankara: Vadi Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | ||||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | ||||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | ||||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | ||||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | ||||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | ||||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | ||||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | ||||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | ||||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | ||||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Engelli haklarına yönelik yasal güvencenin önemini açıklar. | |||||||||||||||
2 | Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği ve önemini açıklar. | |||||||||||||||
3 | Türk Eğitim Sisteminin yasal temellerini listeler. | |||||||||||||||
4 | Özel eğitim öğretmeninin yasal hak ve sorumluluklarını aktarır. | |||||||||||||||
5 | 5378 Sayılı Engelliler Kanununun öne çıkan maddelerini ve kanunun özelliğini açıklar. | |||||||||||||||
6 | Engellilere yönelik uluslararası yasal standartlar hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
7 | Engelli hakları hareketi, sivil itaatsizlik, tıbbi ve sosyal modelin engelli bireylere yönelik yasal yapıdaki yerini açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|