Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitimde Fiziksel Eğitim ve Spor OEO 306 6 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Ahmet FİDAN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı fiziksel gelişim hakkında bilgi vermek; özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların gelişim ve öğrenme özelliklerini dikkate alarak motor gelişim alanlarını destekleyici fiziksel eğitim etkinliklerinin planlanması; bireysel ve grupla yapılacak spor etkinlik planlarının hazırlanması ve uygulanmasının öğretimidir.

Dersin İçeriği

Temel kavramlar: bozukluk, özür, engel, nedenler, önleme, fiziksel eğitim ve spor; farklı özel eğitim ihtiyacı olan bireylerde fiziksel eğitim ve spor özellikleri; özel eğitim ihtiyacı olan bireylerde fiziksel eğitim ve spor özelliklerini ölçme ve değerlendirme; özel eğitim ihtiyacı olan bireylerde fiziksel eğitim ve spor özelliklerini destekleme amaçlı planlama ve program yapma; fiziksel eğitim ve sporda kullanılabilecek öğretimsel yaklaşımlar; fiziksel eğitimi ve sporu özel eğitim ihtiyacı olan bireylere uyarlama süreci.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Normal gelişim gösteren bireylerin motor gelişimi hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
2 Özel gereksinimli bireyler için fiziksel aktivite ve sporun katkılarını açıklar. Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Özel gereksinimli bireyler için beden eğitimi ve sporun psikomotor, bilişsel ve duyuşsal alanla ilgili hedeflerini açıklar. Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Özel gereksinimli bireyler için geliştirilmiş özel beden eğitimi modellerini açıklar. Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Özel gereksinimli bireylerin fiziksel aktivite ve spor uygulamalarında değerlendirilmeleri konusunda bilgi verir. Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme,
6 Özel gereksinimli bireylerin fiziksel aktivite ve spor özellikleri konusunda bilgi verir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap,
7 Özel gereksinimli bireylere yönelik uygulanan fiziksel aktivite ve spor uygulamaları konusunda bilgi verir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 MOTOR GELİŞİM VE MOTOR ÖĞRENME Kaynakların ilgili bölümleri
2 FİZİKSEL UYGUNLUK VE MOTOR DEĞERLENDİRME Kaynakların ilgili bölümleri
3 VÜCUT FARKINDALIĞI VE POSTÜR Kaynakların ilgili bölümleri
4 FİZİKSEL EĞİTİM, AKTİVİTE, SPOR VE UYARLAMA Kaynakların ilgili bölümleri
5 FİZİKSEL EĞİTİM VE SPORDA ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI Kaynakların ilgili bölümleri
6 FİZİKSEL EĞİTİM VE SPORDA PROBLEM DAVRANIŞLARI AZALTMA YÖNTEMLERİ Kaynakların ilgili bölümleri
7 ARA SINAV Kaynakların ilgili bölümleri
8 BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ FİZİKSEL EĞİTİM PROGRAMI Kaynakların ilgili bölümleri
9 ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ VE DİKKAT EKSİKLİĞİ-HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU OLAN ÖĞRENCİLERDE FİZİKSEL EĞİTİM VE SPOR Kaynakların ilgili bölümleri
10 OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU OLAN ÖĞRENCİLERDE FİZİKSEL EĞİTİM VE SPOR Kaynakların ilgili bölümleri
11 SEREBRAL PALSİLİ VE TRAVMATİK BEYİN YARALANMASI GEÇİRMİŞ ÖĞRENCİLERDE FİZİKSEL EĞİTİM VE SPOR Kaynakların ilgili bölümleri
12 GÖRME VE İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERDE FİZİKSEL EĞİTİM VE SPOR Kaynakların ilgili bölümleri
13 ÖZEL SAĞLIK PROBLEMİ OLAN ÖĞRENCİLERDE FİZİKSEL EĞİTİM VE SPOR Kaynakların ilgili bölümleri
14 DÖNEM SONU SINAVI Kaynakların ilgili bölümleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

- Ders notları

- Sevimay Özer, D. (2013). Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor (4. Baskı). Ankara: Nobel Yay.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Normal gelişim gösteren bireylerin motor gelişimi hakkında bilgi verir.
2 Özel gereksinimli bireyler için fiziksel aktivite ve sporun katkılarını açıklar.
3 Özel gereksinimli bireyler için beden eğitimi ve sporun psikomotor, bilişsel ve duyuşsal alanla ilgili hedeflerini açıklar.
4 Özel gereksinimli bireyler için geliştirilmiş özel beden eğitimi modellerini açıklar.
5 Özel gereksinimli bireylerin fiziksel aktivite ve spor uygulamalarında değerlendirilmeleri konusunda bilgi verir.
6 Özel gereksinimli bireylerin fiziksel aktivite ve spor özellikleri konusunda bilgi verir.
7 Özel gereksinimli bireylere yönelik uygulanan fiziksel aktivite ve spor uygulamaları konusunda bilgi verir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Proje / Tasarım 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 12 1 12
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 8 8
Ödev 1 6 6
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 104
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,16
Dersin AKTS Kredisi 4