Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Braille Okuma-Yazma OEO 210 4 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

İşitme ve Görme Yetersizliği

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğretmen adaylarınının Barille ile okuma ve yazma yeterliklerini geliştirmek, mesleki yaşantısında öğrencilerine Braille ile okuma-yazmayı öğretebilmesi için temel yeterlikleri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Braille yazı sistemi; Braille yazı sisteminde kullanılan araç ve gereçler; Braille okuma ve yazma, Braille'de matematik ve fen sembolleri.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Görme engellilerin okuma-yazma gereksinimlerini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Görme engellilerin eğitiminde Braille'in önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Görme engellilerin günlük yaşantısında Braille'in önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Braille yazı sistemini açıklar. Anlatım, Tartışma,
5 Braille yazı sisteminde kullanılan araç-gereçleri ve işlevlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Braille alfabesiyle temel okuma-yazma becerilerini kullanır. Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
7 Braille alfabesinde temel matematik ve fen sembollerini kullanır. Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Braille yazı sistemi
2 Braille yazı sistemi
3 Braille yazı sisteminde kullanılan araç ve gereçler
4 Braille alfabesiyle okuma ve yazma
5 Braille alfabesiyle okuma ve yazma
6 Braille alfabesiyle okuma ve yazma
7 Braille alfabesiyle okuma ve yazma
8 Vize
9 Braille alfabesiyle okuma ve yazma
10 Braille alfabesiyle okuma ve yazma
11 Kısaltmalar
12 Matematik sembolleri
13 Metin yazma çalışması
14 Metin yazma çalışması
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim elemanı tarafından sunulan notlar

Ders Kaynakları

Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretim Kılavuzu. 2013. TC. MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Editör: Yrd. Doç. Dr. Tuba TUNCER

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Görme engellilerin okuma-yazma gereksinimlerini tartışır. 5 5
2 Görme engellilerin eğitiminde Braille'in önemini açıklar. 5 5 5
3 Görme engellilerin günlük yaşantısında Braille'in önemini açıklar. 5 5 5
4 Braille yazı sistemini açıklar. 5 5
5 Braille yazı sisteminde kullanılan araç-gereçleri ve işlevlerini açıklar. 5 5
6 Braille alfabesiyle temel okuma-yazma becerilerini kullanır. 5 5
7 Braille alfabesinde temel matematik ve fen sembollerini kullanır. 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
Toplam 20
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Final 1 10 10
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Uygulama) 1 6 6
Toplam İş Yükü 75
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3
Dersin AKTS Kredisi 3