Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması | SHE 310 | 6 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEKİYE TURAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında, üreme sağlığı ve aile planlaması kavramları, yaş dönemlerine göre üreme sağlığı sorunları, aile planlamasının amaçları, yararları, Dünyada ve ülkemizde kadın ve erkeklerin kullanabileceği etkili/modern yöntemler hakkında bilgi vermek; doğurganlığın düzenlenmesinde danışmanlığın önemini kavratmak amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Üreme sağlığı ile ilgili kavramlar ve üreme hakları, ülkemizde ve Dünyada üreme sağlığı hizmetleri, ülkemizde ve Dünyada üreme sağlığı sorunları, üreme sistemi anatomisi ve fizyolojisi, modern ve geleneksel kontraseptif yöntemler, özel durumlarda aile planlaması, aile planlaması danışmanlığı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Aile planlamasını ve üreme sağlığını tanımlar. | ||
2 | Aile planlaması, üreme sağlığı ve infertilite teşhis ve tedavisindeki gelişmeleri takip eder. | ||
3 | Kontraseptif yöntemleri sıralayarak bireye özgü aile planlaması danışmanlığı verir. | ||
4 | Uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Üreme sağlığı ile ilgili kavramlar | Literatür taraması |
2 | Üreme Hakları | Literatür taraması |
3 | Ülkemizde ve Dünyada Üreme Sağlığı Sorunları | Literatür taraması |
4 | Kadın Cinselliği ve Cinsel Sorunlar | Literatür taraması |
5 | Erkek Cinselliği ve Cinsel Sorunlar | Literatür taraması |
6 | Üreme Sağlığında Riskli Gruplar | Literatür taraması |
7 | Aile Planlaması Danışmanlığı - Başvuranın Öyküsünü Alma | Literatür taraması |
8 | Gebelikten Korunma (Kontraseptif) Yöntemleri - Hormonal Yöntemler | Literatür taraması |
9 | Gebelikten Korunma (Kontraseptif) Yöntemleri - RİA | Literatür taraması |
10 | Gebelikten Korunma (Kontraseptif) Yöntemleri - Bariyer Yöntemler | Literatür taraması |
11 | Gebelikten Korunma (Kontraseptif) Yöntemleri - Gönüllü Cerrahi Sterilizasyon | Literatür taraması |
12 | Gebelikten Korunma (Kontraseptif) Yöntemleri - Doğal Yöntemler ve Geleneksel Yöntemler | Literatür taraması |
13 | Özel Durumlarda Aile Planlaması Yöntemleri - Acil Kontrasepsiyon | Literatür taraması |
14 | Aile Planlamasında Güncel Gelişmeler | Literatür taraması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Taşkın L., (2021). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Ankara:Sistem Ofset. Omaç Sönmez, M. ve Turan, Z. (2021). Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması. Nobel Kitabevi T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. (2010). Cinsel Sağlık/Üreme Sağlığı Aile Planlaması Danışmanlığı Katılımcı Kitabı. WHO (2018). Family Planning, a golbal handbook for providers. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü (TNSA). (2018). Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması, 2018. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, T.C. Kalkınma Bakanlığı ve TÜBİTAK, Ankara, Türkiye |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Aile planlamasını ve üreme sağlığını tanımlar. | 5 | 5 | 5 | ||||||
2 | Aile planlaması, üreme sağlığı ve infertilite teşhis ve tedavisindeki gelişmeleri takip eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
3 | Kontraseptif yöntemleri sıralayarak bireye özgü aile planlaması danışmanlığı verir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
4 | Uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |