Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği HEM 302 6 4 + 8 8 13
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NURSAN ÇINAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Çocuk sağlığını koruma ve geliştirme, çocukta sık karşılaşılan semptomları tanıma, çocuğa özgü hemşirelik uygulamalarını yapabilme ve sistemlere göre çocuk hastalıklarını bilme ve bakımını yapabilme yeterliliğini öğrenciye kazandırmak.

Dersin İçeriği

Çocuk sağlığını koruma ve geliştirme, sağlıklı çocuğu ve sağlıktan sapma durumunu tanıma, çocuğa özgü hemşirelik uygulamalar, büyüme-gelişme ve çocuk beslenmesi, çocukta sık karşılaşılan semptomlar, sistemlere göre çocuk hastalıkları ve bakımı  

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çocuk hastanın güvenliğini sağlamaya yönelik yaklaşımları bilir. Anlatım, Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarında aile merkezli bakım verir ve aileye danışmanlık yapar. Bireysel Çalışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Çoktan Seçmeli Testler,
3 Kanıt temelli çocuğa özgü hemşirelik uygulamalarını yapar. Bireysel Çalışma, Çoktan Seçmeli Testler, Sözlü Sınavlar,
4 Sağlıklı çocukta, normal büyüme ve gelişmeyi değerlendirir ve normalden sapmaları tanımlar. Anlatım, Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Çocukluk çağında sağlıklı beslenmeyi ve beslenme bozukluklarında hemşirelik bakım ilkelerini tanımlar. Anlatım, Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Çocuk sağlığını korumada öneme sahip çocukluk çağı aşılarını açıklar ve bu konudaki gelişmeleri takip eder. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler,
7 Yenidoğanın değerlendirilmesini yapar ve bakımını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
8 Çocuk yaş grubunda en çok görülen hastalıkları sistemlere göre değerlendirir ve bakımını yapar. Bireysel Çalışma, Tartışma, Çoktan Seçmeli Testler,
9 Çocukta fiziksel sağlığı değerlendirmeyi yapar Bireysel Çalışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar,
10 Çocuklarda acil durumları tanır Anlatım, Beyin Fırtınası, Çoktan Seçmeli Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çocuk Hemşireliği: Amacı, temel kavramları ve çocuk bakım modelleri, Dünya'da ve Türkiye'de çocuk sağlığının durumu
2 Kanıt temelli çocuğa özgü uygulamalar
3 Çocukluk çağında büyüme gelişme, büyüme gelişme bozuklukları ve hemşirelik bakımı
4 Çocukluk çağında beslenme, beslenme bozuklukları ve hemşirelik bakımı
5 Çocukluk çağı aşıları
6 Yenidoğanın değerlendirimesi ve bakımı
7 Riskli yenidoğanlar, yenidoğan hastalıkları ve bakımı
8 Solunum sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımı
9 Sindirim sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımı
10 Çocuklarda sık görülen üriner sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı, Çocuklarda sık görülen kan ve neoplastik hastalıkları ve hemşirelik bakımı
11 Kalp hastalıkları ve hemşirelik bakımı
12 Endokrin sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı
13 Sinir sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımı
14 Çocuk sağlığı ile ilgili güncel sorunlar ve hastalıklar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1- Dağoğlu T.,Görak G. (2008). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik, Yenilenmiş _İkinci Baskı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.

2- Gordon CM, Katzman DK, Rosen DS, Woods ER. (2008). Adolescent Health Care A Pratical Guide, L. S. Neinstein (Ed). Fifth Edition, Lippincott Williams & Wilkins.

3- Ball JW, Bindler RC, Cowen KJ. (2010). Child Health Nursing Partnering With Children & Families, Co: Pearson Education, Second Edition, New Jersey.

4- Törüner E, Büyükgönenç L. (2012). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları, Göktuğ _Yayıncılık, Ankara.

5- Duygu Sönmez Düzkaya, Nurhan Özata Keskin, Hafize Akay, Kadriye Doğru Evcimen, Tülay Yakut (2015). Çocuk Hemşireliği Protokolleri. NOBEL TIP KİTABEVLERİ _

6- Çavuşoğlu H.(2008). Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Çilt 1 genişletilmiş _9. baskı,Cilt 2 genişletilmiş _8.baskı, Sistem Ofset.

7- Weiner, G. M., Zaichkin, J., American Academy of Pediatrics, & American Heart Association. (2017). Textbook of Neonatal Resuscitation (NRP).

8- Neyzi O, Ertuğrul T. (2010). Pediatri, 4. Baskı, 1. Cilt İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi.

9- Savaşer S., Yıldız S.(2009). Hemşireler için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.

10- Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (2013). Pediatri Hemşireliği, Akademisyem Tıp Kitabevi, Ankara.

11- Hockenberry, M. J., Wilson, D., & Rodgers, C. C. (2016). Wong's essentials of pediatric nursing. Elsevier Health Sciences.

12- Ball, J. W., Bindler, R. C., Cowen, K., & Shaw, M. R. (2016). Principles of pediatric nursing: Caring for children. Pearson.

13- Kuğuoğlu S, Demirbağ _C. (Ed.)(2015) Aile Temelli Sağlık Yaklaşımı. Akademisyen Kitabevi.

14- Ward, S., & Hisley, S. (2015). Maternal-Child Nursing Care Optimizing Outcomes for Mothers, Children, & Families. FA Davis.

15- Breastfeeding: A Guide for the Medical Profession, 8thedition, by Ruth A. Lawrence and Robert M. Lawrence.Elsevier, Saunders, Mosby, Churchill, 2016. ISBN9780323357760.

16- Goran, M. I., & Sothern, M. S. (Eds.). (2016). Handbook of pediatric obesity: Etiology, pathophysiology, and prevention. CRC Press.

17- Alan R. Fleischman (2016). Pediatric Ethics: Protecting the Interests of Children. Oxford University Press.

18-Kimberlin, D. W., Brady, M. T., Jackson, M. A., & Long, S. S. (2015). Red Book, (2015). American academy of pediatrics.

19-Emine Gerçek, Nurdan Akçay Didişen, Seher Sarıkaya Karabudak (Çeviri edt) (2017). Anne Sütü Alan Bebeklerde EMME BECERİLERİNİ _DESTEKLEME. Nobel Yayın Dağıtım

20-Ebru K. Törüner, Prof. Dr. Lale Büyükgönenç (2017). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları.

21- Zeynep CONK, Zümrüt BAŞBAKKAL, Hatice BALYILMAZ, Bahire BOLIŞIK (2013). Pediatri Hemşireliği. AKADEMİSYEN KİTABEVİ

22-Görak G, Çınar N. Çocukta Fiziksel Sağlığı Değerlendirme (Hemşire ve Ebeler için Rehber), 2018, Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul.

23- Çınar N. (2019) (Editör) ANNE SÜTÜ VE EMZİRME Anneler Sordu Biz Cevpladık, Birinci Baskı, Gece Akademi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur X
2 Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder X
5 Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır X
6 Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar
7 Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir X
8 Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir X
9 Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Çocuk hastanın güvenliğini sağlamaya yönelik yaklaşımları bilir. 5 5 5 5 5 0 2 5 2
2 Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarında aile merkezli bakım verir ve aileye danışmanlık yapar. 5 5 4 3 5 0 2 5 1
3 Kanıt temelli çocuğa özgü hemşirelik uygulamalarını yapar. 5 5 5 5 5 0 1 5 1
4 Sağlıklı çocukta, normal büyüme ve gelişmeyi değerlendirir ve normalden sapmaları tanımlar. 5 5 5 5 5 0 1 5 1
5 Çocukluk çağında sağlıklı beslenmeyi ve beslenme bozukluklarında hemşirelik bakım ilkelerini tanımlar. 5 5 4 3 5 0 5 5 1
6 Çocuk sağlığını korumada öneme sahip çocukluk çağı aşılarını açıklar ve bu konudaki gelişmeleri takip eder. 5 5 5 5 5 0 1 5 1
7 Yenidoğanın değerlendirilmesini yapar ve bakımını açıklar. 5 5 5 5 5 0 3 5 1
8 Çocuk yaş grubunda en çok görülen hastalıkları sistemlere göre değerlendirir ve bakımını yapar. 5 5 5 5 5 0 3 5 1
9 Çocukta fiziksel sağlığı değerlendirmeyi yapar 5 5 5 5 5 0 1 5 1
10 Çocuklarda acil durumları tanır 5 3 5 5 5 0 4 5 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 10
1. Kısa Sınav 50
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Ara Sınav 1 33 33
Kısa Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 16 8 128
Final 1 60 60
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Toplam İş Yükü 327
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 13,08
Dersin AKTS Kredisi 13