Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hemşirelikte Etik | HEM 201 | 3 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. NASİBE YAĞMUR ZİYAİ |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. NASİBE YAĞMUR ZİYAİ, Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Dr. NASİBE YAĞMUR ZİYAİ, Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Sağlıklı ve hasta bireye yönelik tüm bakım uygulamalarında etik değerlere uygun, etik karar veren, etik sorunlarada etik yaklaşımda bulunabilen bilgi ve beceriyi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Dersin Tanıtımı- Etik ve Deontolojiye Giriş, Hemşirelik Tarihi ve Hemşirelik ile İlgili Yasa-Yönetmelik ve Kanunlar, Hemşirelik Değerleri-Felsefesi-Çağdaş Hemşirelik Felsefesi, Etik Bilimi ve Hemşirelik, Etik, Ahlak, Deontoloji (Tanım, Terim ve Kavram), Etik Sınıflandırma, Evrensel Etik İlkeler, Etik açıdan “Hak” kavramı (insan hakları, sağlık hakkı, hasta hakkı, hemşire hakkı, yaşam hakkı, ötenazi, DNR), Hemşirelik Etik Kodları, Etik Kodların Tarihi, Hemşirelik Bakımı Etik Kodlar İlişkisi, Malpraktis Kavramı ve Etik-Vaka Çalışması, Bilimsel Araştırma ve Yayın Sürecinde Etik, Etik Sorun Tipleri (Etik ikilem, etik sorun, moral distress), Sağlık ve Hemşirelikte Etik Sorunlara Yaklaşımı: Etik Karar Verme Yöntemleri (Etik Kurullar, etik kodlar vb.), Yaşam Sürecinde Etik: Yenidoğan, çocuk, adölesan, yetişkin ve yaşlı bakımında etik-Vaka Çalışması, Bakım Ortamında Etik Sorunlar (Palyatif bakım, yoğun bakım, acil bakımda etik)-Vaka Tartışması, Vaka Sunumu- Dersin Değerlendirilmesi
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ahlak ve değer kavramlarını açıklar, hemşirelik ile bütünleştirir | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Etik ile ilgili temel kavramları açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
3 | Hemşirelikte etik kodlarını tartışabilir | Beyin Fırtınası, Tartışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
4 | Hasta haklarını açıklayabilir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
5 | Etik sorunların özelliklerini sınıflayabilir | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Boşluk Doldurma Testleri, |
6 | Hemşirelik etiği ile ilgili olayları tartışabilir. | Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
7 | Etik sorunların önlenmesi ve çözümünde hemşirelik sorumluluğunu tartışabilir. | Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı | |
2 | Etik ve Deontolojiye Giriş | |
3 | Hemşirelik Tarihi ve Hemşirelik ile İlgili Yasa-Yönetmelik ve Kanunlar | |
4 | Hemşirelik Değerleri-Felsefesi-Çağdaş Hemşirelik Felsefesi | |
5 | Etik Bilimi ve Hemşirelik, Etik, Ahlak, Deontoloji (Tanım, Terim ve Kavram), Etik Sınıflandırma, Evrensel Etik İlkeler | |
6 | Etik açıdan “Hak” kavramı (insan hakları, sağlık hakkı, hasta hakkı, hemşire hakkı, yaşam hakkı, ötenazi, DNR) | |
7 | Hemşirelik Etik Kodları, Etik Kodların Tarihi, Hemşirelik Bakımı Etik Kodlar İlişkisi | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Bilimsel Araştırma ve Yayın Sürecinde Etik | |
10 | Malpraktis Kavramı ve Etik-Vaka Çalışması | |
11 | Etik Sorun Tipleri (Etik ikilem, etik sorun, moral distress) | |
12 | Sağlık ve Hemşirelikte Etik Sorunlara Yaklaşımı: Etik Karar Verme Yöntemleri (Etik Kurullar, etik kodlar vb.) | |
13 | Yaşam Sürecinde Etik: Yenidoğan, çocuk, adölesan, yetişkin ve yaşlı bakımında etik-Vaka Çalışması | |
14 | Bakım Ortamında Etik Sorunlar (Palyatif bakım, yoğun bakım, acil bakımda etik)-Vaka Tartışması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1.Alpar Ş.E., Bahçecik N.,Karabacak Ü. (2013). Çağdaş Hemşirelikte Etik. (Margaret A.Burkhardt and Alvita K. Nathaniel) İstanbul Tıp Kitapevi .Üçüncü Baskı. 2.Keskin Y. A. (2020). Hemşirelikte Etik Yaklaşımlar. Akademisyen Kitabevi 3.Arslan Özkan H. (2014). Hemşirelikte Bilim, Felsefe ve Bakımın Temelleri. Akademi Basın. 4.Buka P. (2020). Essential Law and Ethics in Nursing: Patients, Rights and Decision-Making. Routledge 5.Babadağ K. (2010). Hemşirelik ve Değerler. Alter Yayıncılık. Rek.Org.Ltd.Şti. 6.Benjamin M., Curtis J. (2010). Ethics in Nursing, Cases, Principles and Reasoning. Oxford University Pres. 7.Erdemir Demirhan A., Elçioğlu Ö., Doğan H. (2001). Klinik Etik. Nobel Tıp Kitapevi. 8.Fry T. S., Veatch M. R., Taylor C. (2011). Case studies in nursing ethics. Jones & Bartlett Learning 9.Hogan M (2018). Nursing Fundamentals Reviews and Rationals. Pearsn Education Inc. USA 10.Potter AP, Perry AG, Stockert PA, Hall AM, Ostendorf WR, eds. (2017). Fundamentals of Nursing. 9th ed. St Louis, Missouri: Elseiver. 11.Şendir M. (2014). Hemşirelik Felsefesi. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı (Editörler: Türkinaz Atabek Aşti, Ayişe Karadağ). Akademi Basın ve Yayıncılık: 103-112. 12.Scott P. A. (2017). Key Concepts and Issues in Nursing Ethics. Springer International Publishing 13.Thomson IE., Melia KM., Boyd KM., Horsburgh D. (2007). Nursing Ethics. Elsevier Limited |
Ders Kaynakları | 1.Alpar Ş.E., Bahçecik N.,Karabacak Ü. (2013). Çağdaş Hemşirelikte Etik. (Margaret A.Burkhardt and Alvita K. Nathaniel) İstanbul Tıp Kitapevi .Üçüncü Baskı. 2.Keskin Y. A. (2020). Hemşirelikte Etik Yaklaşımlar. Akademisyen Kitabevi 3.Arslan Özkan H. (2014). Hemşirelikte Bilim, Felsefe ve Bakımın Temelleri. Akademi Basın. 4.Buka P. (2020). Essential Law and Ethics in Nursing: Patients, Rights and Decision-Making. Routledge 5.Babadağ K. (2010). Hemşirelik ve Değerler. Alter Yayıncılık. Rek.Org.Ltd.Şti. 6.Benjamin M., Curtis J. (2010). Ethics in Nursing, Cases, Principles and Reasoning. Oxford University Pres. 7.Erdemir Demirhan A., Elçioğlu Ö., Doğan H. (2001). Klinik Etik. Nobel Tıp Kitapevi. 8.Fry T. S., Veatch M. R., Taylor C. (2011). Case studies in nursing ethics. Jones & Bartlett Learning 9.Hogan M (2018). Nursing Fundamentals Reviews and Rationals. Pearsn Education Inc. USA 10.Potter AP, Perry AG, Stockert PA, Hall AM, Ostendorf WR, eds. (2017). Fundamentals of Nursing. 9th ed. St Louis, Missouri: Elseiver. 11.Şendir M. (2014). Hemşirelik Felsefesi. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı (Editörler: Türkinaz Atabek Aşti, Ayişe Karadağ). Akademi Basın ve Yayıncılık: 103-112. 12.Scott P. A. (2017). Key Concepts and Issues in Nursing Ethics. Springer International Publishing 13.Thomson IE., Melia KM., Boyd KM., Horsburgh D. (2007). Nursing Ethics. Elsevier Limited |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ahlak ve değer kavramlarını açıklar, hemşirelik ile bütünleştirir | 5 | 5 | |||||||
2 | Etik ile ilgili temel kavramları açıklayabilir | 5 | ||||||||
3 | Hemşirelikte etik kodlarını tartışabilir | 5 | ||||||||
4 | Hasta haklarını açıklayabilir | 5 | ||||||||
5 | Etik sorunların özelliklerini sınıflayabilir | 5 | ||||||||
6 | Hemşirelik etiği ile ilgili olayları tartışabilir. | 5 | ||||||||
7 | Etik sorunların önlenmesi ve çözümünde hemşirelik sorumluluğunu tartışabilir. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 51 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |