Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hemşirelik Esasları-I | HEM 101 | 1 | 6 + 4 | 8 | 13 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. NASİBE YAĞMUR ZİYAİ, Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU, Arş.Gör. AYSEL GÜL, Arş.Gör. SEVGİ KÖROĞLU, Arş.Gör. SEMİHA ÜNKAZAN, Arş.Gör. RAMAZAN BOZKURT, Arş.Gör. HATİCE KILIÇKIRAN DOĞAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Hemşirelik Esasları-I Dersi, öğrencinin hemşireliğin temel felsefesini, sağlık bakım sistemi içinde hemşirenin rolünü ve hemşirelik mesleğine ilişkin yasal sorumlulukları kavramasını sağlar. |
Dersin İçeriği | Hemşireliğin Tarihsel Gelişimi-Hemşirelik Kanunu ve Yönetmeliği, Sağlık Bakım Sistemi-Hemşirenin Rol ve Sorumlulukları, Hemşirelikle İlgili Ulusal ve Uluslararası Örgütler-İnsan, Hasta ve Çalışan Hakları-Hemşirelik Felsefesi ve Bütüncül Yaklaşım, Hemşirelik Değerleri, Etik ve İkilemler- Hemşirelik Bilim ve Sanatı, Hemşirelikte Temel Kavramlar-Hemşirelikte Model ve Kuramlar-Marjory Gordon Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri Modeli-Roper, Logan, Tierney Yaşam Modeli, Hemşirelikte Kavram Haritaları ve Kritik Düşünme-Hemşirelikte Profesyonelleşme ve Kanıta Dayalı Uygulamalar, Hemşirelik Süreci I-II, Hasta kabul, eğitimi, nakli ve taburculuk süreci-Vaka Örneği-Hasta Güvenliği, Enfeksiyon Kontrol ve Önlenmesi (El Hijyeni-KKE-İzolasyon), Hareket Aktivitesi (ROM-Pozisyon)- Hijyen Uygulaması, Doku Bütünlüğünün Sağlanması, Yara Yönetimi ve Sıcak-Soğuk Uygulamalar, Yaşamsal Bulgular (Ateş-Nabız-Solunum-Kan Basıncı-Saturasyon-Ağrı), İlaç Yönetimi: Oral ve Yerel İlaç Uygulamaları, İlaç Yönetimi: Parenteral İlaç Uygulamaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Profesyonel bir meslek olarak hemşirelik tarihini açıklayabilme. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Sağlık ekibinin bir üyesi olarak hemşirenin rol ve sorumluluklarını tanımlar. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
3 | Hemşireliğin dört temel kavramını (insan, hemşirelik, sağlık/hastalık, çevre) açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Hemşireliğin yeni alanlarla ilgili rollerini açıklar. | Anlatım, Örnek Olay, | Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Hemşirelikte etik kodları tanımlar ve meslek için etik kodların önemini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Hemşirelikte kavram ve kuramlar konusunda ön bilgi edinir. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, |
7 | Hemşirelikte Profesyonelleşme ve Kanıta Dayalı Uygulamanın önemini kavrar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş- Hemşireliğin Tarihsel Gelişimi | |
2 | Hemşirelik Kanunu ve Yönetmeliği | |
3 | Sağlık Bakım Sistemi-Hemşirenin Rol ve Sorumlulukları- İnsan, Hasta ve Çalışan Hakları- | |
4 | Hemşirelik Değerleri, Etik ve İkilemler- Hemşirelik Bilim ve Sanatı | |
5 | Hemşirelikle İlgili Ulusal ve Uluslararası Örgütler- Hemşirelik Felsefesi ve Bütüncül Yaklaşım | |
6 | Hemşirelikte Temel Kavramlar-Hemşirelikte Model ve Kuramlar-Marjory Gordon Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri Modeli-Roper, Logan, Tierney Yaşam Modeli | |
7 | Hemşirelikte Kavram Haritaları ve Kritik Düşünme-Hemşirelikte Profesyonelleşme ve Kanıta Dayalı Uygulamalar | |
8 | VİZE HAFTASI | |
9 | Hemşirelik Süreci I-II | |
10 | Hasta kabul, eğitimi, nakli ve taburculuk süreci-Vaka Örneği-Hasta Güvenliği, Enfeksiyon Kontrol ve Önlenmesi (El Hijyeni-KKE-İzolasyon) | |
11 | Hareket Aktivitesi (ROM-Pozisyon)- Hijyen Uygulaması | |
12 | Doku Bütünlüğünün Sağlanması, Yara Yönetimi ve Sıcak-Soğuk Uygulamalar | |
13 | Yaşamsal Bulgular (Ateş-Nabız-Solunum-Kan Basıncı-Saturasyon-Ağrı) | |
14 | İlaç Yönetimi: Parenteral İlaç Uygulamaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Materyal paylaşımı dersi veren öğretim üyesi tarafından SABİS üzerinden yapılacaktır. |
Ders Kaynakları | 1.D’Amico D., Barbarito C. Health &Physical Assessment in Nursing. 2016, Pearson, London. 2. Jarvis C. Physical Examination & Health Assessment. 6th Edition. 2012, Elsevier. 3.Sevinç S. Abdominal Değerlendirme. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2007; 4 (1): 10-20. 4.Kuyurtan F. Klinisyen/Öğrenci Hemşire ve Ebeler için Fizik Muayene. 2013. Nobel Tıp Kitabevleri. 5.Enç. N. Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Mauyene. 2015. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. 6.Erdemir, F. (1998). Hemşirenin Rol ve İşlevleri Ve Hemşirelik Felsefesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(1),59-63. 7.Cevizci, A.(2017).Felsefe Tarihi.Ankara:SayYayınları. 8.Baykara,Z.,B.(2014). Hemşirelik Bakımı Kavramı. Türkiye Biyoetik Dergisi, 1(2), 92-99. 9. Ökdem, S. Abbasoğlu, A., Doğan, N. (2000). Hemşirelik Tarihi, Eğitimi ve Gelişimi. Ankara Üniversitesi Dikimevi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, 1(1): 5-11. 10.Değişik: 25.04.2007 Tarih -5634 Sayılı Hemşirelik Kanunu http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2007/05/20070502-3.htm. 11.Hemşirelik Kanunu, Sayı 6283 , Resmi Gazete ile Neşir ve İlânı: 2 Mart 1954 - Sayı: 8647, 3.t. Düstur, c.35 - s.460 12.Hemşirelik Yönetmeliği, 8. Mart.2010 ve 27515 http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/03/20100308-4.htm Hemşirleik 13.Yönetmeliği 19. Nisan.2011 tarih ve 27910 sayılı http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/04/20110419-5.htm 14. Hemşireler İçin Etik İlke ve Sorumluklar http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/Upload/hemsire%20brosur.pdf 15. Yoost, B.L. & Crawford, L.R. (2019). Fundamentals of nursing:active learning for collaborative practice (2nd ed.). St. Louis: Elsevier. 16.Potter, P.A., Perry, A.G., & Stockert, P.A. (2021). Fundamentals of nursing (10th ed.). St. Louis: Elsevier. 17.Atabek Aştı T., Karadağ A. (2012), Hemşirelik Bilim ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul . 18.Acaroğlu, (2012). Hemşirelik Bilim ve Sanatı. 2. Temel Hemşirelik Bakımı Kongresi, İstanbul. 19.Babadağ, K. (2010). Hemşirelik ve Değerler. Ankara Alter Yayıncılık.İstanbul. 20.Karadağ A. Çalışkan N., Göçmen Baykara Z. (2017). Hemşirelik Teorileri ve Modelleri. Akademik Yayınevi, İstanbul. 21..Berman, A., Snyder, S., & Frandsen, G. (2016). Fundamentals of nursing: concept, process, and practice (10th ed.). New Jersey: Pearson. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | ||||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Profesyonel bir meslek olarak hemşirelik tarihini açıklayabilme. | 5 | 4 | |||||||
2 | Sağlık ekibinin bir üyesi olarak hemşirenin rol ve sorumluluklarını tanımlar. | 5 | 5 | |||||||
3 | Hemşireliğin dört temel kavramını (insan, hemşirelik, sağlık/hastalık, çevre) açıklar. | 4 | 5 | |||||||
4 | Hemşireliğin yeni alanlarla ilgili rollerini açıklar. | 5 | 4 | |||||||
5 | Hemşirelikte etik kodları tanımlar ve meslek için etik kodların önemini kavrar. | 4 | 5 | |||||||
6 | Hemşirelikte kavram ve kuramlar konusunda ön bilgi edinir. | 5 | 4 | |||||||
7 | Hemşirelikte Profesyonelleşme ve Kanıta Dayalı Uygulamanın önemini kavrar. | 5 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 60 |
1. Ara Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 15 | 30 |
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 454 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 18,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 13 |