Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hemşirelikte Yönetim | HEM 403 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | --- |
Önerilen Seçmeli Dersler | Hemşirelikte Liderlik |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. IŞIK ATASOY |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. IŞIK ATASOY, |
Dersin Yardımcıları | ---- |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Hemşirelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, koordinasyon ve değerlendirilmesinde yönetim ve liderlik aktivitelerine ilişkin bilgi, beceri ve tutumları kazandırmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | Yönetim ile ilgili temel kavramlar (Yönetim, yönetici, yönetim biçimleri,etkinlik, verimlilik), hemşirelik hizmetlerinde yönetim düzeyleri( üst, orta, alt yönetim düzeylerindeki hemşirenin görev ve sorumlulukları) yönetici hemşirenin rol ve işlevleri,hemşirelik hizmetleri yönetim süreci, yönetim teorileri,hemşireliği ilgilendiren yasal düzenlemeler,hemşirelik hizmetlerinde iletişim, çatışma yönetimi, değişimin yönetimi, zaman yönetimi, bir bakım ünitesinin yönetimi,hemşirelikte liderlik, güç, otorite, etkileme, hasta ve çalışan güvenliği, mesleki örgütlenme ve mobbingle mücadeleyi içerir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yönetim ve hemşirelik yönetimine ilişkin temel kavramları tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Sağlık Hizmetleri ile ilgili yasa, mevzuat ve yönetmeliklerin günün koşullarına uygunluğunu tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Yönetsel sorunlarda bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
4 | Yönetici hemşire olabilmek için sahip olunması gereken bilgi, beceri ve tutumu kazanma, yönetici olmaya istekli hale gelme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Bir örgüte liderlik yapmak için gereken nitelik ve becerileri söyler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Mobbingi tanır, mücadele etme yöntemlerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yönetimde Temel Kavramlar | |
2 | Yönetim Biçimleri ve Yönetici Tipleri | |
3 | Yönetim Süreci | |
4 | Yönetim Teorileri | |
5 | Liderlik ve Yöneticilik | |
6 | Liderlik Teorileri | |
7 | Sağlık Çalışanlarında Mobbing | |
8 | Hasta ve Çalışan Güvenliği | |
9 | Örgütlerde Çatışma ve Yönetimi | |
10 | Hemşirelikle İlgili Yasal Düzenlemeler | |
11 | Hasta ve Çalışan Hakları ve Sorumlulukları | |
12 | Hemşirelikte Mesleki Örgütlenme | |
13 | Zaman ve Toplantı Yönetimi | |
14 | Kriz Yönetimi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Güncellenmiş ders notları sabis sistemi üzerinden yüklenmektedir. |
Ders Kaynakları | Koçel, T. İşletme yöneticiliği. (16.baskı), Beta Basım Yayın Dağıtım A.Ş. İstanbul, 2015. Sur H, Palteki T. (ed.) “Hastane Yönetimi” Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul, 2013. Ekici, D. "Sağlık Bakım Hizmetinin Yönetimi". Genişletilmiş 2. Baskı, Sim Matbaacılık, Ankara, 2017. Ekici D, Cerit K, Gür E, Mert T, Keskin T.S. " Sağlık Hizmetinde Yönetsel Sorunların Analizi" 2. Baskı, Çağhan Ofset Matbaacılık, Ankara,2019. Bahçecik Ayşe N, Öztürk H.(Çeviri edt)."Hemşirelikte Liderlik Rolleri ve Yönetim İşlevleri". Nobel tıp kitapevleri, İstanbul, 2018 .
Ülkü Tatar Baykal , Emine Ercan Türkmen (Edt)."Hemşirelikte Yönetim", Akademi basın ve yayıncılık, 2022
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yönetim ve hemşirelik yönetimine ilişkin temel kavramları tanır | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 |
2 | Sağlık Hizmetleri ile ilgili yasa, mevzuat ve yönetmeliklerin günün koşullarına uygunluğunu tartışır | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
3 | Yönetsel sorunlarda bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanır | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
4 | Yönetici hemşire olabilmek için sahip olunması gereken bilgi, beceri ve tutumu kazanma, yönetici olmaya istekli hale gelme | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
5 | Bir örgüte liderlik yapmak için gereken nitelik ve becerileri söyler | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
6 | Mobbingi tanır, mücadele etme yöntemlerini bilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |