Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sağlık Krizleri ve Afetlerde Hemşirelik | SHE 327 | 5 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ÇELİK YILMAZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ÇELİK YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Afetin ve krizin tanımını öğrenerek hemşirenin afet ve kriz durumunda rolünü öğrenmek, krizin ve afetin sağlık üzerine etkilerini bilmek. |
Dersin İçeriği | Afet ve kriz durumlarıdna hemşirenin rolünü bilmesi ve bilgi-beceri düzeylerinin ileri seviyede olması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Krizin tanımını yapar ve krizleri sınıflandırır | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Kriz hemşireliğinin yönetim ve organizasyonunu halk sağlığı hemşireliği çerçevesinde değerlendirir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Krizin halk sağlığı üzerine etkilerini tartışır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Afetin tanımını yapar ve krizleri sınıflandırır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Afet hemşireliğinin yönetim ve organizasyonunu halk sağlığı hemşireliği çerçevesinde değerlendirir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Afetin halk sağlığı üzerine etkilerini tartışır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Kriz ve afet uygulamalarının Türkiye ve dünyadaki konumunu değerlendirir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Olası bir kriz ve afet durumunda yönetimi ve organizasyonu sağlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık ve hastalık nedir? | |
2 | Kriz nedir, Sağlıkta kriz kavramı | |
3 | Kriz nedir, Sağlıkta kriz kavramı | |
4 | Sağlıkta kriz çeşitleri, nedenleri ve etkili faktörler | |
5 | Sağlıkta kriz çeşitleri, nedenleri ve etkili faktörler | |
6 | Bir krizin yönetimi ve organizasyonu nasıl olmalıdır? Krizlerde hemşirenin rolü nedir? | |
7 | Afet nedir? Afet çeşitleri nelerdir? | |
8 | Ara sınav | |
9 | Afet yönetimi ve hemşirenin rolü | |
10 | Kriz ve Afet yönetiminde Türkiye ve dünyadaki uygulama örnekleri | |
11 | Kriz ve afetlerin sağlık üzerine etkileri | |
12 | Kriz ve afetlerin sağlık üzerine etkileri | |
13 | Toplum sağlığı ve toplumsal işbirliği açısından kriz ve afetlerde planlama ve işbirliği | |
14 | Kriz ve afetlerde dezavantajlı gruplar ve halk sağlığı yaklaşımı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Afet Hemşireliği. (2023). Atasoy E, Özpulat F. Nobet Tıp Kitapevi. Afet Yönetiminde Hemşirelik ve Afet Hemşireliği. (2023). Kızıltan B, Uzunali S. Vize Yayıncılık. Afet Hemşireliği ve Yönetimi (2024). Altuntaş s, Akkaya G. Nobel Akademi Yayıncılık. Afet Hemşireliği. (2017). Kalanlar B. Hacettepe Üniversitesi Yayınları. The Role of Nurses in Disaster Management in Asia Pacific (2017). Bonito S, Minami H, Springer.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Krizin tanımını yapar ve krizleri sınıflandırır | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 |
2 | Kriz hemşireliğinin yönetim ve organizasyonunu halk sağlığı hemşireliği çerçevesinde değerlendirir | 2 | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 3 |
3 | Krizin halk sağlığı üzerine etkilerini tartışır | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 |
4 | Afetin tanımını yapar ve krizleri sınıflandırır | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 |
5 | Afet hemşireliğinin yönetim ve organizasyonunu halk sağlığı hemşireliği çerçevesinde değerlendirir | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 |
6 | Afetin halk sağlığı üzerine etkilerini tartışır | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 |
7 | Kriz ve afet uygulamalarının Türkiye ve dünyadaki konumunu değerlendirir | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 |
8 | Olası bir kriz ve afet durumunda yönetimi ve organizasyonu sağlar | 4 | 1 | 4 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 2 | 2 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Toplam İş Yükü | 52 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |