Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği | HEM 303 | 5 | 4 + 8 | 8 | 12 |
Ön Koşul Dersleri | Hemşirelik Esasları, İç Hastalıkları Hemşireliği ve Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği'den başarılı olmak. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Perinatoloji Onkoloji Hemşireliği Onkoloji Hemşireliğinde Semptom Yönetimi Yenidoğan ve Bakımı Adölesan Sağlığı Kadın Cİnsel Sağlığı Bakım Uygulamaları |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. KEVSER İLÇİOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. IŞIK ATASOY, Doç.Dr. KEVSER İLÇİOĞLU, Doç.Dr. ZEKİYE TURAN, Arş.Gör.Dr. NASİBE YAĞMUR ZİYAİ, Arş.Gör. AYSEL GÜL, Arş.Gör. AHSEN DEMİRHAN KAYACIK, Arş.Gör. SEMİHA ÜNKAZAN, Arş.Gör. HATİCE KILIÇKIRAN DOĞAN, |
Dersin Yardımcıları | Öğr.Gör. IŞIK ATASOY, Doç.Dr. KEVSER İLÇİOĞLU, Doç.Dr. ZEKİYE TURAN, Arş.Gör. ÖZGE YAMAN, Arş.Gör. AYSEL GÜL, Arş.Gör. SEDA TECİK, Arş.Gör. AHSEN DEMİRHAN, Arş.Gör. AYLİN MEŞE TUNÇ, Arş.Gör. SEMİHA ÜNKAZAN, Arş.Gör. HATİCE KILIÇKIRAN, |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği alanında temel bilimsel bilgilere sahip, bu alanda bakım ve uygulamaya yönelik en son bilimsel gelişmeleri takip edebilen, bu çalışmaları yorumlayabilen ve kanıta dayalı tıp uygulamalarını hasta bakımına aktarabilen, uygulamalarında kritik düşünme ve problem çözme becerilerini kullanabilen, alanıyla ilgili araştırmalar yapabilen, eğitim ve öğretim materyallerini etkin bir şekilde kullanabilen, profesyonel hemşirelik için liderlik yapabilen, dünya standartlarında hemşireler yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği | Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği alanında temel kavramları ve bilimsel bilgileri, kadın sağlığına ilişkin yasaları, kadın sağlığını gösteren ölçütleri, gebelik, doğum ve doğum sonu bakım, toplumsal cinsiyet ve kadın sağlığının geliştirilmesine yönelik uygulamaları ve hemşirelik bakımına ilişkin becerilerin kazandırılmasını kapsar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramların, ulusal ve uluslararası göstergelerini sıralar | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Kadının tüm yaşam evrelerine özgü bakım gereksinimlerine yönelik hemşirelik girişimlerini uygular | Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Gebeliğin oluşumundan doğum sonu döneme kadar geçen dönemde normal/ riskli durumlara yönelik hemşirelik bakımını uygular | Anlatım, Örnek Olay, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir | Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Aile planlaması kavramını ve önemini açıklar ve aile planlaması yöntemlerini yeni geliştirilen yöntemler dâhil sıralar | Anlatım, Problem Çözme, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kadın ve Üreme Sağlığına Genel Bakış, Kadın Sağlığı İle İlgili Temel Kavramlar | Literatür taraması |
2 | Kadın ve Erkek Üreme Organlarının Anatomisi ve Fizyolojisi | Literatür taraması |
3 | Jinekolojik Tanı ve Tedavi Yöntemleri | Literatür taraması |
4 | Gebeliğin Fizyolojisi ve Gebeliğin Takibiİ | Literatür taraması |
5 | Gebelikte yaşanan problemler ve Hemşirelik Bakımı | Literatür taraması |
6 | Riskli Gebelikler ve Hemşirelik Bakımı | Literatür taraması |
7 | Riskli Gebelikler ve Hemşirelik Bakımı | Literatür taraması |
8 | Normal Doğum Eylemi ve Bakımı | Literatür taraması |
9 | Doğum Sonu Dönem ve Hemşirelik Yaklaşımı | Literatür taraması |
10 | Kadının Yaşam Evreleri | Literatür taraması |
11 | Aile Planlaması- İnfertilite ve Hemşirelik Yaklaşımı | Literatür taraması |
12 | Jinekolojik Sorunlar (Enfeksiyon, Kanama, Üreme Organ Yer Değişiklikleri) | Literatür taraması |
13 | Jinekolojik bening ve malign tümörler hemşirelik yaklaşımı | Literatür taraması |
14 | Kadın Sağlığında Kanıt Temelli Uygulamalar | Literatür taraması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Taşkın L (2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş XIII. Baskı, Akademisyen Tıp Kitabevi Ankara. 2. Beji, N. K., Sürücü, Ş. G., & Bilgiç, D. (Eds.). (2022). Klinik Uygulama Rehberleri Ebelik & Kadın Sağlığı. Akademisyen Kitabevi. 3. Şirin A, Kavlak O, (2011) Kadın Sağlığı, Bedray Basın Yayıncılık, İstanbul. 4. Coşkun A (Ed). (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Koç Üniversitesi Yayınları. İstanbul. ISBN:978-605-62575-6-8 5. James DK, Steer PJ, Weiner CP(2008). Yüksek Riskli Gebelikler. Çev. Ed. H. Güner, Güneş Tıp Kitabevi, İstanbul 2008. (ISBN : 9752771741) 6. Beji NK, Yavan T, Dikencik KB ve Ark. (2001). İnfertilite Sorunu, Yardımcı Üreme Teknikleri ve Hemşirelik Yaklaşımı. Beji NK (Ed). İstanbul Üniversitesi Yayını, Rektörlük No: 4274, İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramların, ulusal ve uluslararası göstergelerini sıralar | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
2 | Kadının tüm yaşam evrelerine özgü bakım gereksinimlerine yönelik hemşirelik girişimlerini uygular | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
3 | Gebeliğin oluşumundan doğum sonu döneme kadar geçen dönemde normal/ riskli durumlara yönelik hemşirelik bakımını uygular | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
4 | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
5 | Aile planlaması kavramını ve önemini açıklar ve aile planlaması yöntemlerini yeni geliştirilen yöntemler dâhil sıralar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 8 | 128 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Uygulama) | 15 | 8 | 120 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Performans Görevi (Uygulama) | 14 | 8 | 112 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 700 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 12 |