Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Diyabet Hemşireliği SHE 230 4 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HAVVA SERT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Araş. Gör. Dr. Meryem Pelin

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Öğrenciye birinci, ikinci, üçüncü korumayı esas alarak diyabetli bireyin yönetimi ve eğitimi konusunda bilgi ve beceri kazandırmayı ve diyabet hemşireliği ile ilgili ulusal ve uluslararası alandaki ilerlemeler konusunda görüş kazandırmak

Dersin İçeriği

Diyabet hemşireliğinde temel kavramlar, diyabet hemşiresinin rol ve sorumlulukları ve ekip yaklaşımı, diyabetin epidemiyolojisi ve önemi, diyabette güncel tanı yaklaşımları, diyabet tedavisi; oral antidiyabetik ilaçlar, diyabet tedavisi, insülin tedavisi ve uygulamaları, diyabette tıbbi beslenmetedavisi ve sağlıklı beslenme yaklaşımları, diyabette akut ve kronik komplikasyonlar ve hemşirelik bakımı, diyabetli hasta ve yakınlarının eğitimi, diyabette koruma stratejileri/ulusal ve uluslararası programları.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Diyabet hemşireliği ile ilgili temel kavramları açıklayabilir Anlatım, Soru-Cevap,
2 Diyabetin epidemiyolojisini ve önemini kavrayabilir Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Diyabette korumanın ve erken tanının önemini kavrayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
4 Diyabet konusunda sahip olduğu teorik bilgiyi, hasta bakımına aktarabilir Anlatım, Grupla Çalışma,
5 Diyabetli ve yakınlarının eğitimi için etkili yaklaşımları bilme ve eğitimi uygulayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Diyabet Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları ve Ekip Yaklaşımı
2 Diyabetin Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması
3 Diyabette Tanı Koyma
4 Diyabette Güncel Tedavi yaklaşımları
5 Oral Antidiyabetik Yönetimi
6 İnsülin Tedavisi Yönetimi
7 Diyabette Tıbbi Beslenme Yönetimi ve Sağlıklı Beslenme Yaklaşımları
8 Kendi kendini izleme ve egzersizin önemi
9 Diyabetin akut ve kronik komplikasyonları
10 Diyabetin akut ve kronik komplikasyonları
11 Özel Durumlarda Diyabet Yönetimi
12 Diyabette Psikososyal Sorunlar ve Hemşirelik Yaklaşımları
13 Diyabet Eğitimi, Diyabette Genel Sağlık Önerileri ve Danışmanlık
14 Diyabette Korunma Stratejileri ve Korunmada Hemşirenin Rolü
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireligi Temel Bilgiler, Ed.S.Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2003

International Diabetes Federation. Diabetes Atlas.2003.

Funnel M, Ozcan S, et al. International Diabetes Federation. International Education Curriculum for Diabetes Health Care Professionals, Tay-Sas Matbaacılık, İstanbul, 2008.

Funnel m, Ozcan S, et al.International Standards for Diabetes Education, EOS Ajans, İstanbul ,2009.

Yılmaz T, Özcan Ş, Olgun N, et al. GAPDIAP Project as a Model Ed: T.Yılmaz, Printed by Gri Tasarım, İstanbul,2003,p.45-51.

Satman İ, Yılmaz MT, Şengül AM et al. TURDEP Çalışması: Türkiye’de Diyabet Prevelansı ve Diyabet Gelişmesinde Etkili Faktörler. Endokrinoloji Forumu Türkiye’de Diyabet Prevelansı ve Obezite Epidemiyolojisi 2004.1:56-64.(Turkish Diabetes Prevelance Study).

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur X
2 Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder X
5 Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır X
6 Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar
7 Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir
8 Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir X
9 Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Diyabet hemşireliği ile ilgili temel kavramları açıklayabilir 5
2 Diyabetin epidemiyolojisini ve önemini kavrayabilir 5
3 Diyabette korumanın ve erken tanının önemini kavrayabilir 5
4 Diyabet konusunda sahip olduğu teorik bilgiyi, hasta bakımına aktarabilir 5
5 Diyabetli ve yakınlarının eğitimi için etkili yaklaşımları bilme ve eğitimi uygulayabilir 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
Toplam 10
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 2 2
Toplam İş Yükü 50
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2
Dersin AKTS Kredisi 2