Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yoğun Bakım | SHE 216 | 4 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DİLEK AYGİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yaşamı tehdit edici problemleri olan hastaların tanımlamasını yapabilen, kaliteli ve ileri yoğun bakım ve tedavi girişimlerini uygulayabilen, hasta yakınları ile diyalog kurabilen, koruyucu, iyileştirici ve rehabilite edici girişimleri uygulamaktan sorumlu sağlık profesyoneli yetiştirmek. |
Dersin İçeriği | Yoğun bakıma ilişkin temel kavramların öğrenilmesi, kaliteli ve ileri yoğun bakım ve tedavi girişimlerini uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yoğun bakıma ilişkin temel kavramları, genel prensipleri, araç ve gereçleri tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Yoğun bakım hemşiresinin görev, rol ve sorumluluklarını kavrar. Monitörizasyon ve hemodinamik izlemi bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Temel yaşam desteğine gereksinim duyan hastalarda kullanılabilecek ilaçlar hakkında bilgi kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Ani Kardiyak Ölüm ve CPR hakkında bilgi beceri kazanır ve hasta bakımını en iyi şekilde yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
5 | Temel EKG hakkında bilgi kazanır ve temel ritimleri tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama, | |
6 | Şoktaki hastanın yoğun bakım ünitesindeki bakımı hakkında bilgi, beceri kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama, | |
7 | Yoğun Bakım Ünitesinde karşılaşılabilecek etik konuları bilir ve gerekli önlemleri alır. | Tartışma, Grupla Çalışma, | |
8 | Yoğun bakım ünitesinde yatan hastalarda yatağa bağlı gelişebilecek komplikasyonları tanır ve gerekli önlemleri alır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
9 | Yoğun Bakımda Nozokomiyal/ Sağlık Hizmeti İle İlişkili Enfeksiyonları tanır ve önlemini alır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
10 | Akut solunum yetmezliği hakkında yeterli bilgiye sahip olup, mekanik ventilatördeki hastanın bakımını en iyi şekilde yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
11 | Koma ve mental durum değişikliği sebeplerini tanıyabilir ve bilinçsiz hasta bakımını optimum düzeyde yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
12 | Yoğun Bakım Ünitesinde Beslenme/ Bulantı-Kusma/Konstipasyon-Diyare gibi ilgili durumlarda gerekli önlemleri alır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yoğun Bakım Dersine Giriş, Hasta Kabulü ve Taburculuğu | |
2 | Yoğun Bakımda Monitörizasyon/Hemodinamik İzlem | |
3 | Yoğun Bakımda Kullanılan İlaçlar | |
4 | Ani Kardiyak Ölüm ve CPR (Kardiopulmoner Ressüsitasyon ) | |
5 | Temel EKG | |
6 | Temel EKG | |
7 | Yoğun Bakımda Şoktaki hastanın Takibi ve Bakımı | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yoğun Bakımda Hijyen Gereksinimi/Yoğun Bakımda Etik Sorunlar | |
10 | Yoğun Bakımda Pozisyon Değişimi/Basınç Yaraları | |
11 | Yoğun Bakımda Nozokomiyal/Sağlık Hizmeti İle İlişkili Enfeksiyonlar | |
12 | Yoğun Bakımda Mekanik Ventilasyon ve Temel Bakım İlkeleri, COVID'li Hastanın Takibi ve Bakımı | |
13 | Yoğun Bakımda Dispne/Deliryum/Kafa İçi Basınç Artışı Sendromu | |
14 | Yoğun Bakımda Beslenme/Bulantı-Kusma/Konstipasyon-Diyare |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1) Basılmamış yoğun bakım ders notları |
Ders Kaynakları |
1) Birol,L., Akdemir, N., Bedük , T.:İç Hastalıkları Hemşireliği |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | ||||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | ||||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yoğun bakıma ilişkin temel kavramları, genel prensipleri, araç ve gereçleri tanır | |||||||||
2 | Yoğun bakım hemşiresinin görev, rol ve sorumluluklarını kavrar. Monitörizasyon ve hemodinamik izlemi bilir. | |||||||||
3 | Temel yaşam desteğine gereksinim duyan hastalarda kullanılabilecek ilaçlar hakkında bilgi kazanır | |||||||||
4 | Ani Kardiyak Ölüm ve CPR hakkında bilgi beceri kazanır ve hasta bakımını en iyi şekilde yapar. | |||||||||
5 | Temel EKG hakkında bilgi kazanır ve temel ritimleri tanır. | |||||||||
6 | Şoktaki hastanın yoğun bakım ünitesindeki bakımı hakkında bilgi, beceri kazanır | |||||||||
7 | Yoğun Bakım Ünitesinde karşılaşılabilecek etik konuları bilir ve gerekli önlemleri alır. | |||||||||
8 | Yoğun bakım ünitesinde yatan hastalarda yatağa bağlı gelişebilecek komplikasyonları tanır ve gerekli önlemleri alır | |||||||||
9 | Yoğun Bakımda Nozokomiyal/ Sağlık Hizmeti İle İlişkili Enfeksiyonları tanır ve önlemini alır. | |||||||||
10 | Akut solunum yetmezliği hakkında yeterli bilgiye sahip olup, mekanik ventilatördeki hastanın bakımını en iyi şekilde yapar | |||||||||
11 | Koma ve mental durum değişikliği sebeplerini tanıyabilir ve bilinçsiz hasta bakımını optimum düzeyde yapar | |||||||||
12 | Yoğun Bakım Ünitesinde Beslenme/ Bulantı-Kusma/Konstipasyon-Diyare gibi ilgili durumlarda gerekli önlemleri alır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 10 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 59 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |