Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sağlıklı İletişim | SHE 211 | 3 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÜLGÜN DURAT |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. EMİNE CİNCİOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Uzm. Emine CİNCİOĞLU, Arş. Gör. Uzm. Çiğdem ŞEN TEPE, Arş. Gör. Uzm. Bedia TARSUSLU |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilere, sağlık hizmetlerinin sunumunda karşılaşılan olası durumlarda kullanabilecekleri temel ve sağlıklı iletişim teknikleri, bunları etkileyen faktörler ve önemi ile ilgili bilgi, beceri ve farkındalık kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Ders kendini tanıma, temel iletişim, terapötik ve nonterapötik ilişki ve iletişim, sağlık hizmetlerinde olası iletişim durumları ile ilgili konuları kapsamaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kendini ve insanı tanımanın önemini açıklar. | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Durum-düşünce-duygu-davranış arasındaki farkı ve ilişkiyi açıklar. | Beyin Fırtınası, | Boşluk Doldurma Testleri, |
3 | Sağlık profesyoneli ve birey/hasta arasındaki ilişkiyi açıklar. | Rol Oynama, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Terapötik ve nonterapötik iletişim tekniklerini fark eder. | Problem Çözme, Rol Oynama, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Sağlığı bozulan birey, ailesi ve sağlık profesyonelleri arasındaki ilişkiyi, etkileşimi ve etkileyen faktörleri açıklar. | Problem Çözme, Rol Oynama, | Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Sağlık hizmetleri sunumunda karşılaşılacak olası durumlara yönelik sağlıklı iletişim biçimlerini tartışır, örneklendirir. | Problem Çözme, Rol Oynama, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Tanışma, Kendini Tanımak | |
2 | Duyguları Tanıma | |
3 | Sağlık Profesyoneli ile Birey/Hasta Arasındaki İlişki ve İletişim | |
4 | Terapötik İletişim | |
5 | Nonterapötik İletişim | |
6 | Çocuk ve Ebeveyni ile İletişim (1) | |
7 | Çocuk ve Ebeveyni ile İletişim (2) | |
8 | Vize Haftası | |
9 | Perioperatif Süreçte İletişim | |
10 | Kadın Yaşam Dönemlerinde İletişim | |
11 | İleri Yaş Döneminde İletişim | |
12 | Ruh Sağlığı Bozulan Bireylerle İletişim | |
13 | Kötü Haber Verme ve Terminal Dönemde İletişim | |
14 | Zorlayıcı Hasta Davranışları ve İletişim |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Eren Fidancı, B. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası ilişkiler. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. Gorman, L. M., & Sultan, D. F. (2014). Psikososyal hemşirelik genel hasta bakımı için (3. Baskı). F. Öz & M. Demiralp (Çev. Ed.). Akademisyen Tıp Kitabevi. Gürhan, N., Okanlı, A. (Ed.). (2017). Yaşamın sırrı iletişim. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. Townsend, M. C. (2016). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin temelleri: Kanıta dayalı uygulama ve bakım kavramları (6. Baskı). C. T. Özcan & N. Gürhan (Çev. Ed.). Akademisyen Tıp Kitabevi. Üstün, B. (2005). Hemşirelikte iletişim becerileri öğretimi. Okullar Yayınevi. Terakye, G. (1998). Hasta hemşire ilişkileri (5. Baskı). Zirve Ofset. Özcan, A. (2006). Hemşire-hasta ilişkisi ve iletişim (2. Baskı). Sistem Ofset. Kaya, A. (2016). Kişilerarası ilişkiler ve etkili iletişim (9. Baskı). Pegem Akademi. Dökmen, Ü. (2006). İletişim çatışmaları ve iletişim (37. Basım). Sistem Yayıncılık. Öz, İ. (2017). Çocuk ve iletişim. Martı Yayıncılık. Rosenberg, M. B. (2019). Şiddetsiz iletişim: Bir yaşam dili (21. Basım). Remzi Kitabevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kendini ve insanı tanımanın önemini açıklar. | |||||||||
2 | Durum-düşünce-duygu-davranış arasındaki farkı ve ilişkiyi açıklar. | |||||||||
3 | Sağlık profesyoneli ve birey/hasta arasındaki ilişkiyi açıklar. | |||||||||
4 | Terapötik ve nonterapötik iletişim tekniklerini fark eder. | |||||||||
5 | Sağlığı bozulan birey, ailesi ve sağlık profesyonelleri arasındaki ilişkiyi, etkileşimi ve etkileyen faktörleri açıklar. | |||||||||
6 | Sağlık hizmetleri sunumunda karşılaşılacak olası durumlara yönelik sağlıklı iletişim biçimlerini tartışır, örneklendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 61 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |