Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İşçi Sağlığı ve İş Yeri Hemşireliği | SHE 301 | 5 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İşçi sağlığı ve boyutları, işçi sağlığının nitelikleri ve önemi, işyerlerinde işçi sağlığı ve iş güvenliği uygulamaları, risk gruplarına yönelik politikalar, işyeri hemşiresi açısından işçi sağlığı, iş güvenliği mevzuatı,işçi sağlığı iş güvenliği mevzuatı, , çalışma hayatında fizyolojik stresler ve ergonomi, işçi beslenmesi, meslek hastalıklarına genel bakış, iş hijyeni ve kimyasal etkenler, işyerinde fiziksel etkenler, iş kazalarına genel bakış, işyerinde ilk yardım örgütlenmesi ve ilk yardım eğitimi gibi konularda bilgili ve bilinçli sağlık insan gücü yetiştirmek, işyeri hemşiresinin rol ve görevleri benimsetmektir. |
Dersin İçeriği | Çağdaş sağlık anlayışı, işçi sağlığının boyutları, nitelikleri ve önemi, işyerinde işçi sağlığı uygulamaları, çalışma hayatında fizyolojik stresler ve ergonomi, işçi beslenmesi, meslek hastalıklarına genel bakış, işle ilgili hastalıklar, metallerle olan meslek hastalıklarının irdelenmesi , solventlerle olan meslek hastalıklarının irdelenmesi, çalışma hayatında rastlanan tozlar ve sağlık sakıncaları, iş kazalarına genel bakış. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Genel olarak kaza, iş kazalarının istatistiksel analizini yapar, meslek hastalıkları, iş kazalarının sebepleri ve kaza zincirini tanımlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Çoktan Seçmeli Testler, |
2 | İş kazaları ve meslek hastalıklarının önemi ve etki alanını kavrar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Çoktan Seçmeli Testler, |
3 | İşçi sağlığı ve iş güvenliği açısından ergonomik yaklaşımı bilir, sergileyebilir ve tüm çalışanları bilgilendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Çoktan Seçmeli Testler, |
4 | İş kazaları ve meslek hastalıkları risklerinde insan faktörünün önemi ve etkilerini kavrar ve tüm çalışanları bilgilendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Çoktan Seçmeli Testler, |
5 | İş yeri ortamında çalışanların maruz kaldığı sağlık risklerini belirler ve çözüm üretebilme bilgi ve becerilerini geliştirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Çoktan Seçmeli Testler, |
6 | İşçinin sağlığının korunması, iş güvenliğine ilişkin halk sağlığı hemşiresinin rol ve görevlerini sıralar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Çoktan Seçmeli Testler, |
7 | İşçiye ait sağlık düzeyini belirler, tutulan kayıt ve istatistiklerden yararlanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Çoktan Seçmeli Testler, |
8 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Çoktan Seçmeli Testler, |
9 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Çoktan Seçmeli Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İş sağlığı ve tarihçesi, Türkiye'de iş sağlığı | |
2 | Üretim alanları, ilgili kurum ve kuruluşlar | |
3 | İş sağlığı ile ilgili mevzuat ve yasalar | |
4 | Küçük orta ve büyük işletmeler, 1. Kısa Sınav | |
5 | İş yarinde çalışan sağlık insan gücü, iş yeri hemşiresi, rolleri ve görevleri | |
6 | Yasa ve mevzuatlarla iş yeri hemşireliği | |
7 | Çalışma hayatında riskli guruplar: Kadın işçiler | |
8 | Çalışma hayatında riskli guruplar: Çocuk işçiler | |
9 | Meslek hastalıkları | |
10 | Meslek kazaları ve korunma yolları + 2. Kısa Sınav | |
11 | Bazal metabolizma ve iş yüklerinin hesaplanması | |
12 | İşçi beslenmesi ve iş gücü ile ilişkisi | |
13 | Risk değerlendirmesi, risklerin kontrolü / Kişisel koruyucu ekipman kullanımı ve seçimi / Güvenlik ve sağlık işaretleri | |
14 | İş sağlığı ve iş güvenliği önemi / Sosyal güvenlik ve iş sağlığı ile ilgili kuruluşlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders Kitabı, basılmamış ders notları, data show ve projektör sunumları. |
Ders Kaynakları | 1- Türkiyede iş sağlığı konusuna genel bakış,Hacettepe halk sağlığı vakfı,1998 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | ||||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Genel olarak kaza, iş kazalarının istatistiksel analizini yapar, meslek hastalıkları, iş kazalarının sebepleri ve kaza zincirini tanımlar. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 |
2 | İş kazaları ve meslek hastalıklarının önemi ve etki alanını kavrar. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | |
3 | İşçi sağlığı ve iş güvenliği açısından ergonomik yaklaşımı bilir, sergileyebilir ve tüm çalışanları bilgilendirir. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 |
4 | İş kazaları ve meslek hastalıkları risklerinde insan faktörünün önemi ve etkilerini kavrar ve tüm çalışanları bilgilendirir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | |
5 | İş yeri ortamında çalışanların maruz kaldığı sağlık risklerini belirler ve çözüm üretebilme bilgi ve becerilerini geliştirir. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 |
6 | İşçinin sağlığının korunması, iş güvenliğine ilişkin halk sağlığı hemşiresinin rol ve görevlerini sıralar. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 |
7 | İşçiye ait sağlık düzeyini belirler, tutulan kayıt ve istatistiklerden yararlanır. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 |
8 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 |
9 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 60 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |