Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Biyokimya | EBE 106 | 2 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALİ KURU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ALİ KURU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İnsan vücudunun yapısını oluşturan biyomoleküllerin yapıları, fonksiyonları, metabolizmaları ile ilgili temel bilgileri öğretmek ve bu teorik bilgileri meslek hayatındaki uygulamalarda kullanabilen hemşireler ve ebeler yetiştirmek. |
Dersin İçeriği | Biyokimyaya giriş. İnsan vücudunun kimyasal bileşimi. Hücre ve organellerin biyokimyasal yapısı. Karbonhidratların, lipidlerin, aminoasitlerin, proteinlerin, porfirinlerin, enzimlerin, vitaminlerin, nükleik asitlerin, hormonların yapıları ve biyolojik fonksiyonları. Su ve elektrolitlerin, karbonhidratların, lipidlerin, aminoasitlerin, nükleik asitlerin ve proteinlerin metabolizmaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnsan vücudunu oluşturan aminoasit, peptit ve proteinler gibi biyolojik moleküllerin yapılarını tanır. Fonksiyonlarını, sınıflandırılmalarını ve sindirimlerini kavrar. | Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Enzimlerin yapıları ile fonksiyonlarını tanımlar. | Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
3 | Karbohidratların yapılarını, özelliklerini, sınıflandırılmalarını ve fonksiyonlarını kavrar. | Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Lipitlerin yapılarını, özelliklerini, sınıflandırılmalarını ve fonksiyonlarını kavrar. | Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
5 | Nükleik asitler (DNA/RNA) ile nükleotitlerin yapılarını, metabolizmalarını ve rollerini kavrar. | Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Vitaminlerin, suyun, minerallerin biyokimyasal fonksiyonları ile bu moleküllerin yetersizliklerinin ve fazlalıklarının neden olduğu durumları açıklar. | Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | Hormonların özelliklerini, fonksiyonlarını ve hormonların yetersizlikleri ile fazlalıklarının neden olduğu durumları öğrenir. | Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
8 | Hormonların özelliklerini, fonksiyonlarını ve hormonların yetersizlikleri ile fazlalıklarının neden olduğu durumları öğrenir. | Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
9 | Biyokimyasal yapıların canlı organizmalardaki işlevlerini değerlendirir. | Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biyokimyaya giriş. Hücrenin ve organellerin biyokimyasal yapısı. | |
2 | Karbonhidratların yapıları, sınıflandırılmaları, biyolojik fonksiyonları ve sindirimi. | |
3 | Karbonhidrat metabolizmasındaki metabolik yollar. Karbonhidrat metabolizması bozuklukları. | |
4 | Enzimlerin yapıları ve sınıflandırılmaları. Enzim aktivitesini etkileyen faktörler. Enzim aktivitesinin regülasyonu. Hastalıkların teşhisinde enzimlerin kullanımı. | |
5 | Lipidlerin yapıları, sınıflandırılmaları, biyolojik fonksiyonları ve sindirimi. | |
6 | Lipoproteinler. Kolestrol metabolizması. Lipid metabolizma bozuklukları. | |
7 | Proteinlerin yapıları, sınıflandırılmaları, biyolojik fonksiyonları ve sindirimi. | |
8 | Aminoasit ve protein metabolizması. Üre döngüsü. Aminoasit ve protein metabolizma bozuklukları. Porfirinler ve porfirialar. | |
9 | Hemoglobinin ve miyoglobinin yapıları, fonksiyonları. Hem sentezi ve yıkımı. Sarılık tipleri. | |
10 | Nükleotidlerin yapıları ve metabolizmaları. | |
11 | DNA’nın yapısı ve fonksiyonu. Replikasyon. RNA’nın yapısı ve özellikleri. Protein sentezi. | |
12 | Tam idrar tahlili ve hemogram. | |
13 | Vitaminlerin sınıflandırılmaları ve biyolojik fonksiyonları. Vitamin eksiklikleri. Su ve minerallerin biyolojik fonksiyonları ve metabolizmaları. | |
14 | Hormonların yapıları, sınıflandırılmaları ve fonksiyonları. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Biyokimya Basılmamış Ders Notları |
Ders Kaynakları | 1-Lippincott Biyokimya. Yazarlar: Richard Harvey, Denise Ferrier. Çeviri Editörü: Engin Ulukaya. Yayın Evi: Nobel Tıp Kitabevleri. 2-Sağlık Meslek Yüksekokulları İçin Temel Biyokimya. Yazarlar: Dr. Serdar Yüksel, Uzm. Bio. Özgür Eroğlu. Yayın Evi: Akademisyen Kitabevi 3-Temel Biyokimya. Yazarlar: Prof. Dr. Abdurrahman Aktümsek, Prof. Dr. Gökalp Özmen Güler, Doç.Dr. Yavuz Selim Çakmak, Doç.Dr. Gökhan Zengin. Yayın Evi: Nobel Tıp Kitabevleri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yenidoğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek ve normal doğumu kendi sorumluluğunda yaptırabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. | ||||||
5 | Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
7 | Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | ||||||
9 | Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İnsan vücudunu oluşturan aminoasit, peptit ve proteinler gibi biyolojik moleküllerin yapılarını tanır. Fonksiyonlarını, sınıflandırılmalarını ve sindirimlerini kavrar. | |||||||||
2 | Enzimlerin yapıları ile fonksiyonlarını tanımlar. | |||||||||
3 | Karbohidratların yapılarını, özelliklerini, sınıflandırılmalarını ve fonksiyonlarını kavrar. | |||||||||
4 | Lipitlerin yapılarını, özelliklerini, sınıflandırılmalarını ve fonksiyonlarını kavrar. | |||||||||
5 | Nükleik asitler (DNA/RNA) ile nükleotitlerin yapılarını, metabolizmalarını ve rollerini kavrar. | |||||||||
6 | Vitaminlerin, suyun, minerallerin biyokimyasal fonksiyonları ile bu moleküllerin yetersizliklerinin ve fazlalıklarının neden olduğu durumları açıklar. | |||||||||
7 | Hormonların özelliklerini, fonksiyonlarını ve hormonların yetersizlikleri ile fazlalıklarının neden olduğu durumları öğrenir. | |||||||||
8 | Hormonların özelliklerini, fonksiyonlarını ve hormonların yetersizlikleri ile fazlalıklarının neden olduğu durumları öğrenir. | |||||||||
9 | Biyokimyasal yapıların canlı organizmalardaki işlevlerini değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |