Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ebeliğe Giriş ve Temel Kavramlar | EBE 101 | 1 | 1 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MELEK BALÇIK ÇOLAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MELEK BALÇIK ÇOLAK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencinin ebeliğin temel felsefesini, sağlık bakım sistemi içinde ebenin rolünü ve ebelik mesleğine ilişkin yasal sorumlulukları kavramasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Ebeliğin tarihsel gelişimi- kadın olmak ve meslekleşme-Ebelikle ilgili yasa ve yönetmelikler- Sağlık bakım sistemi-Ebelik eğitimine genel bir bakış- Ebenin rol ve sorumlulukları-Ebelikle ilgili ulusal ve uluslararası örgütler- insan ve hasta hakları-Bakım kavramı, Ebelik değerleri, etik ve ikilemler- Ebelikte temel kavramlar- Ebelikle ilgili model ve kuramlar |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ebelik felsefesini benimsemek | ||
2 | Mesleki rollerini benimsemek | ||
3 | Ebelik mesleğiyle ilgili temel kavramları sıralamak | ||
4 | Ebeliğin görev alanlarını ve yasa/yönetmelikleri bilmek | ||
5 | Ebelikte model ve kuramları bilmek |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ebeliğin tarihsel gelişimi- kadın olmak ve meslekleşme | |
2 | Ebelikle ilgili yasa ve yönetmelikler | |
3 | Ebelikle ilgili yasa ve yönetmelikler | |
4 | Sağlık bakım sistemi | |
5 | Sağlık bakım sistemi | |
6 | Ebelik eğitimine genel bir bakış | |
7 | Ebenin rol ve sorumlulukları | |
8 | Ebelikle ilgili ulusal ve uluslararası örgütler | |
9 | İnsan ve hasta hakları-Bakım kavramı | |
10 | Ebelik değerleri, etik ve ikilemler | |
11 | Ebelikte temel kavramlar | |
12 | Ebelikle ilgili model ve kuramlar | |
13 | Ebelikle ilgili model ve kuramlar | |
14 | Dersin değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | · Akalın, BÖ., (2009). Ebe Hanımlara Öğütler. Matbai Ahmet İhsan (1906). İstanbul: Ebeler Derneği Yayını. · Aktaş, S., Çakır Koçak, Y., Öztürk Can, H. (2020). Kanada’daki Ebelik Eğitiminin Ülkemiz İle Karşılaştırılması: Bir Kesit. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi/J Midwifery and Health Sci. 3(1):59-70 · Akyol, EM., Budak, G. (2013). Yetkinliğe Dayalı İnsan Kaynakları Yönetimi: Çok Uluslu Bir Firma Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi. İİBF Dergisi, (C. XV, S. II), s. 155-174 · Australian College of Midwives. Australian Nursing and Midwifery Council (ANMC) (2010). National Competency Standards for The Midwife. p. 1-11. · Aygün, F. (2014). Ebelik Mesleğinin Temel Boyutları, Fonksiyonları, Çalışma İlkeleri ve Örgütlenmesi. T.C. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı. Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul · Balçık Çolak, M. (2018). Kavram Gelişimi Kullanılarak Doğum Teknoloji Yetkinliği Modelinin Geliştirilmesi. Çev. Edit. Nazan Tuna Oran, Hafize Öztürk Can, Ebelik Uygulamaları İçin Teori, 1. Baskı. Ankara, ISBN: 978-605-191-003-1. Alter Yayıncılık, s.265-284: ). · Balçık Çolak, M., Öztürk Can, H. (2021). Ebelikte Yeterlilik, Yetkinlik ve Teknoloji Kullanımı, Türkiye Klinikleri J Health Sci. DOI:10.5336/healthsci.2020-75575 · Benner, P. (1984). From novice to expert: Excellence and power in clinical nursing practice. Menlo Park: Addison-Wesley;1984. pp. 13-34. · Berman, JA., (1997). Competence-Based Employement Interviewing, London: Quorum Books, p.16. · Beydilli, ED. (2007). Ebeliğin Dünü ve Bugünü, 1. Baskı. Ankara: Alter Yayıncılık. · Crozier, K., Sinclair, M., Kernohan, WG., Porter S. (2006). Birth Technology Competence: A Concept Analysis. Evidence Based Midwifery, 4(3), p. 96-100. · rsoy, R. (2007). Kadın Kamlar’dan Göçerevli Türkmenler’de “Ebelik” Kurumu’na Dönüşüm. (s.1-13). http://turkoloji.cu.edu.tr/HALKBILIM/ruhi_ersoy_ebelik.pdf · Fraser, D., Murphy, R. and Worth-Butler, M. (1998) Preparing Effective Midwives: An Outcome Evaluation of Pre-registration Programmes of Midwifery Education. London: English National Board. Güler, N. (2010). Yetkinliklerin Belirlenmesi ve Bu Yetkinliklerin İşe Alım Sürecindeki Uygulamalarına İlişkin Bir Araştırma: Bankacılık Sektörü Örneği. T.C. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İnsan Kaynakları Yönetimi Bilim Dalı. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul. · Güvenli Annelik Katılımcı Kitabı (2005). Cinsel Sağlık / Üreme Sağlığı No: 2-B, T.C.Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlamasi Genel Müdürlüğü, Ankara. · Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü. (2019). 2018 Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı ve TÜBİTAK, Ankara, Türkiye. · Hancıoğlu Aytaç, S., Ay, F. (2014). Dört Avrupa Ülkesinde Ebeliğin Güncel Durumu ve Ebelik Araştırmalarının Gelişimi. HSP 2014;1(1):77-90 DOI: 10.17681/hsp.20958 · Homer, CSE., et al. (2007). The development of national competency standards for themidwife in Australia. Midwifery, 23, 350–360 · Dereli Yılmaz, S., Erkal Aksoy, Y. (2018). Dünyada ebelik mesleği ve eğitimi. SD (Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü) Dergisi, Aralık- Ocak-Şubat 2017- 2018 tarihli 45. sayıda, s. 60-63. · Dereli Yılmaz, S., Erkal Aksoy, Y. (2019). Ebelik Eğitiminin Dünyadaki Durumu. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi / J Midwifery and Health Sci. 26-31. · nternational Confederation of Midwives (ICM). (2010). Essential Competencies for Basic Midwifery Practice 2010. Revised 2013 www.internationalmidwives.org(Erişim Tarihi: 25.08.2020) · International Confederation of Midwives (ICM). (2014). Philosophy and Model of Care. http://www.internationalmidwives.org · Karaçam, Z. (2016). Türkiye’de Profesyonel Bir Disiplin Olarak Ebelik Mesleğinin Durumu: Yasal Düzenlemeler, Eğitim ve Araştırma. Lokman Hekim Dergisi, 6(3):128-136 · Karaçam, Z., Eroğlu, K. (2019). Hemşirelik ve Ebelik: Görev, Yetki ve Sorumluluklardaki Benzerlik ve Farklılıklar. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 9(2), 211-227. · Karahan, A., Kav, S. (2018). Hemşirelikte Mesleki Yetkinlik. HUHEMFAD-JOHUFON,5(2), 160-168 · Karaman, ÖE., Okumuş, H. (2015). Ebelik Son Sınıf Öğrencilerinin Ebelerin Görev Tanımları ve Yeterlilik Alanlarına Göre Kendilerini Değerlendirmeleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(3), s. 189-195. · Kaya, D., Yurdakul, M. (2007). Türkiye’de ve Dünyada Ebelik Eğitimi, Midwifery Education in Turkey and in The World. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 23(2), 233-241 Kocatürk A. (2020). Geçmişten Günümüze Ebelik Tarihine Bakış, ACR Tıbbi Yayın ve Dış Ticaret Ltd.Şti. İstanbul. ISBN: 978-605- 06418-1-3.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. | X | |||||
5 | Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
7 | Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ebelik felsefesini benimsemek | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
2 | Mesleki rollerini benimsemek | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
3 | Ebelik mesleğiyle ilgili temel kavramları sıralamak | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
4 | Ebeliğin görev alanlarını ve yasa/yönetmelikleri bilmek | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
5 | Ebelikte model ve kuramları bilmek | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 3 | 30 |
Toplam İş Yükü | 168 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |