Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Etkili İletişim ve İnsan Davranışları EBE 109 1 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Sağlıklı İletişim

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLGÜN DURAT
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. EMİNE CİNCİOĞLU,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Emine CİNCİOĞLU, Arş. Gör. Çiğdem ŞEN TEPE, Arş. Gör. Bedia TARSUSLU, Arş. Gör. Sevgi KÖROĞLU

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilere kişilerarası ilişkiler, iletişim, psikoloji ve insan davranışlarına yönelik temel bilgi, beceri ve farkındalık kazandırmak.

Dersin İçeriği

Ders kendini tanıma, kişilerarası ilişkiler, iletişim ve psikoloji ile ilgili temel bilgileri kapsamaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kendini tanımanın önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Duyguları ve etkileyen faktörleri açıklar. Beyin Fırtınası, Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri,
3 Kişilerarası ilişkilerde ve iletişimde temel kavramları tanımlar. Beyin Fırtınası, Anlatım, Çoktan Seçmeli Testler,
4 Etkili olan ve olmayan iletişim tekniklerini açıklar ve örneklendirir. Bireysel Çalışma, Boşluk Doldurma Testleri, Eşleştirme Testler,
5 Sağlık hizmeti sunumunda karşılaşılan iletişim durumlarını açıklar. Beyin Fırtınası, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler,
6 Temel psikolojik kavramları tanımlar. Anlatım, Eşleştirme Testler, Doğru Yanlış Testleri,
7 İnsan davranışlarının biyolojik ve psikodinamik yönünü açıklar. Beyin Fırtınası, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
8 Savunma mekanizmaları ve baş etme yöntemlerini örneklendirir. Anlatım, Eşleştirme Testler, Çoktan Seçmeli Testler,
9 Temel gelişim kuramlarının insan davranışlarını anlamada önemini tartışır. Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı ve Tanışma, Kendini Tanıma
2 Duyguları Tanıma ve İfade Etme
3 İletişimde Temel Kavramlar, Kişilerarası İlişkilerde Temel Kavramlar
4 Terapötik İlişki ve İletişim
5 Nonterapötik İletişim
6 Özellikli Durumlarda İletişim
7 Ast-Üst ve Akran İlişkileri
8 Vize Haftası
9 Psikolojide Temel Kavramlar
10 İnsan Davranışlarının Biyolojik Yönü
11 İnsan Davranışlarının Psikodinamik Yönü
12 Savunma Mekanizmaları ve Baş Etme Yöntemleri
13 Davranışsal Gelişim, Bilişsel Gelişim, Dil Gelişimi
14 Psikososyal Gelişim, Ahlaki Gelişim, Bağlanma ve Ayrımlaşma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Eren Fidancı, B. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası ilişkiler. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri.

Gorman, L. M., & Sultan, D. F. (2014). Psikososyal hemşirelik genel hasta bakımı için (3. Baskı). F. Öz & M. Demiralp (Çev. Ed.). Akademisyen Tıp Kitabevi.

Gürhan, N., Okanlı, A. (Ed.). (2017). Yaşamın sırrı iletişim. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri.

Townsend, M. C. (2016). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin temelleri: Kanıta dayalı uygulama ve bakım kavramları (6. Baskı). C. T. Özcan & N. Gürhan (Çev. Ed.). Akademisyen Tıp Kitabevi.

Üstün, B. (2005). Hemşirelikte iletişim becerileri öğretimi. Okullar Yayınevi.

Terakye, G. (1998). Hasta hemşire ilişkileri (5. Baskı). Zirve Ofset.

Rita, L. Atkınson. (2008). Psikolojiye giriş (4. Baskı). Y. Alogan (Çev). Arkadaş Yayınevi.

Geçtan, E. (2015). Psikodinamik psikiyatri ve normal dışı davranışlar. Metis Yayınları.

Özcan, A. (2006). Hemşire-hasta ilişkisi ve iletişim (2. Baskı). Sistem Ofset.

Kaya, A. (2016). Kişilerarası ilişkiler ve etkili iletişim (9. Baskı). Pegem Akademi.

Öztürk, M. O., & Uluşahin, N. A. (2018). Ruh sağlığı ve bozuklukları (15. Baskı). Nobel Tıp Kitapevleri.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yenidoğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek ve normal doğumu kendi sorumluluğunda yaptırabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. X
5 Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. X
6 Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. X
7 Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. X
8 Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. X
9 Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Kendini tanımanın önemini açıklar. 4 2 4 1 2 0 4 1 0
2 Duyguları ve etkileyen faktörleri açıklar. 4 3 4 2 2 1 4 3 0
3 Kişilerarası ilişkilerde ve iletişimde temel kavramları tanımlar. 4 4 4 2 4 1 4 4 0
4 Etkili olan ve olmayan iletişim tekniklerini açıklar ve örneklendirir. 4 4 4 2 4 1 4 4 0
5 Sağlık hizmeti sunumunda karşılaşılan iletişim durumlarını açıklar. 5 4 4 2 4 1 4 4 0
6 Temel psikolojik kavramları tanımlar. 5 4 4 2 4 1 4 4 0
7 İnsan davranışlarının biyolojik ve psikodinamik yönünü açıklar. 5 4 4 2 4 1 4 4 0
8 Savunma mekanizmaları ve baş etme yöntemlerini örneklendirir. 5 4 4 2 4 1 4 4 0
9 Temel gelişim kuramlarının insan davranışlarını anlamada önemini tartışır. 5 4 4 2 4 1 4 4 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Final 1 10 10
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ödev 1 13 13
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3