Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları | EBE 307 | 5 | 4 + 8 | 8 | 11 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZNUR TİRYAKİ |
Dersi Verenler | Arş.Gör. NAZLI ÜNLÜ BIDIK, Dr.Öğr.Üyesi METİN YILDIZ, Arş.Gör. BÜŞRA YOLCU, Doç.Dr. ÖZNUR TİRYAKİ, Arş.Gör. ŞİLAN YAVUZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Çocuk sağlığını koruma ve geliştirme, çocuğa özgü temel uygulamalar yapabilme ve çocukta sık görülen/ güncel sağlık sorunlarını tanıma yeterliliğini öğrenciye kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Çocuk sağlığını koruma ve geliştirme, sağlıklı çocuğu ve sağlıktan sapma durumunu tanıma, çocuğa özgü hemşirelik uygulamalar, büyüme-gelişme ve çocuk beslenmesi, çocukta sık karşılaşılan semptomlar, sistemlere göre çocuk hastalıkları ve bakımı |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çocuk hastanın güvenliğini sağlamaya yönelik yaklaşımları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarında aile merkezli bakım verir ve aileye danışmanlık yapar | Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Kanıt temelli çocuğa özgü hemşirelik uygulamalarını yapar. | Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Sağlıklı çocukta, normal büyüme ve gelişmeyi değerlendirir ve normalden sapmaları tanımlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Çocukluk çağında sağlıklı beslenmeyi ve beslenme bozukluklarında hemşirelik bakım ilkelerini tanımlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, |
6 | Çocuk sağlığını korumada öneme sahip çocukluk çağı aşılarını açıklar ve bu konudaki gelişmeleri takip eder. | Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, |
7 | Yenidoğanın değerlendirilmesini yapar ve bakımını açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, |
8 | Çocukta ev kazalarından korunma yollarını bilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, |
9 | Çocukta sık karşılaşılan semptomları açıklar ve örnek verir. | Grupla Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
10 | Çocuk yaş grubunda en çok görülen hastalıkları değerlendirir ve bakımını yapar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
11 | Çocukta fiziksel sağlığı değerlendirmeyi yapar. | Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, Çocuk Sağlığına Genel Bakış, Dünyada ve Ülkemizde Çocuk Sağlığına Genel Bakış | Literatür Taraması |
2 | Çocuk Sağlığının Değerlendirilmesi (Çocuklarda öykü alma ve fizik muayene) | Literatür Taraması |
3 | ÇOCUKLARDA YAŞAM BULGULARININ DEĞERLENDİRİLMESİ | Literatür Taraması |
4 | Çocuklarda İlaç Doz Hesaplamaları-Çocuklarda İlaç Uygulamaları | Bilgi Yarışması |
5 | Çocuklarda İlaç Doz Hesaplamaları-Çocuklarda İlaç Uygulamaları | Literatür Taraması |
6 | Çocuklarda Büyüme ve Gelişme | Literatür Taraması |
7 | Çocuklarda Büyüme ve Gelişme | Literatür Taraması |
8 | Sıvı Elektrolit, Asit-Baz Dengesi ve Bozuklukları | Literatür Taraması |
9 | İmmünoloji ve Aşılar | Literatür Taraması |
10 | Solunum Sistemi Hastalıkları ve Bakımı | Literatür Taraması |
11 | Dolaşım Sistemi Hastalıkları ve Bakımı | Literatür Taraması |
12 | Çocuklarda Üriner Sistem Hastalıkları ve Bakımı | Literatür Taraması |
13 | Çocuklarda Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Bakımı | Literatür Taraması |
14 | Çocuklarda Ağrı Yönetimi | Literatür Taraması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Dağoğlu T.,Görak G. (2008). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik, Yenilenmiş İkinci Baskı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. 2- Gordon CM, Katzman DK, Rosen DS, Woods ER. (2008). Adolescent Health Care A Pratical Guide, L. S. Neinstein (Ed). Fifth Edition, Lippincott Williams & Wilkins. 3- Ball JW, Bindler RC, Cowen KJ. (2010). Child Health Nursing Partnering With Children & Families, Co: Pearson Education, Second Edition, New Jersey. 4- Törüner E, Büyükgönenç L. (2012). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları, Göktuğ Yayıncılık, Ankara. 5- Duygu Sönmez Düzkaya, Nurhan Özata Keskin, Hafize Akay, Kadriye Doğru Evcimen, Tülay Yakut (2015). Çocuk Hemşireliği Protokolleri. NOBEL TIP KİTABEVLERİ 6- Çavuşoğlu H.(2008). Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Çilt 1 genişletilmiş 9. baskı,Cilt 2 genişletilmiş 8.baskı, Sistem Ofset. 7- Weiner, G. M., Zaichkin, J., American Academy of Pediatrics, & American Heart Association. (2017). Textbook of Neonatal Resuscitation (NRP). 8- Neyzi O, Ertuğrul T. (2010). Pediatri, 4. Baskı, 1. Cilt İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi. 9- Savaşer S., Yıldız S.(2009). Hemşireler için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul. 10- Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (2013). Pediatri Hemşireliği, Akademisyem Tıp Kitabevi, Ankara. 11- Hockenberry, M. J., Wilson, D., & Rodgers, C. C. (2016). Wong's essentials of pediatric nursing. Elsevier Health Sciences. 12- Ball, J. W., Bindler, R. C., Cowen, K., & Shaw, M. R. (2016). Principles of pediatric nursing: Caring for children. Pearson. 13- Kuğuoğlu S, Demirbağ C. (Ed.)(2015) Aile Temelli Sağlık Yaklaşımı. Akademisyen Kitabevi. 14- Ward, S., & Hisley, S. (2015). Maternal-Child Nursing Care Optimizing Outcomes for Mothers, Children, & Families. FA Davis. 15- Breastfeeding: A Guide for the Medical Profession, 8thedition, by Ruth A. Lawrence and Robert M. Lawrence.Elsevier, Saunders, Mosby, Churchill, 2016. ISBN9780323357760. 16- Goran, M. I., & Sothern, M. S. (Eds.). (2016). Handbook of pediatric obesity: Etiology, pathophysiology, and prevention. CRC Press. 17- Alan R. Fleischman (2016). Pediatric Ethics: Protecting the Interests of Children. Oxford University Press. 18-Kimberlin, D. W., Brady, M. T., Jackson, M. A., & Long, S. S. (2015). Red Book, (2015). American academy of pediatrics. 19-Emine Gerçek, Nurdan Akçay Didişen, Seher Sarıkaya Karabudak (Çeviri edt) (2017). Anne Sütü Alan Bebeklerde EMME BECERİLERİNİ DESTEKLEME. Nobel Yayın Dağıtım 20-Ebru K. Törüner, Prof. Dr. Lale Büyükgönenç (2017). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. 21- Zeynep CONK, Zümrüt BAŞBAKKAL, Hatice BALYILMAZ, Bahire BOLIŞIK (2013). Pediatri Hemşireliği. AKADEMİSYEN KİTABEVİ 22-Görak G, Çınar N. Çocukta Fiziksel Sağlığı Değerlendirme (Hemşire ve Ebeler için Rehber) . Nobel Tıp Kitapevleri, 2018. İstanbul 23- Çınar N. (2019) (Editör) ANNE SÜTÜ VE EMZİRME Anneler Sordu Biz Cevpladık, Birinci Baskı, Gece Akademi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yenidoğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek ve normal doğumu kendi sorumluluğunda yaptırabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. | X | |||||
5 | Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
7 | Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çocuk hastanın güvenliğini sağlamaya yönelik yaklaşımları bilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||
2 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarında aile merkezli bakım verir ve aileye danışmanlık yapar | 5 | 5 | 5 | ||||||
3 | Kanıt temelli çocuğa özgü hemşirelik uygulamalarını yapar. | 5 | 5 | 5 | ||||||
4 | Sağlıklı çocukta, normal büyüme ve gelişmeyi değerlendirir ve normalden sapmaları tanımlar. | 5 | 5 | |||||||
5 | Çocukluk çağında sağlıklı beslenmeyi ve beslenme bozukluklarında hemşirelik bakım ilkelerini tanımlar. | 5 | 5 | 5 | ||||||
6 | Çocuk sağlığını korumada öneme sahip çocukluk çağı aşılarını açıklar ve bu konudaki gelişmeleri takip eder. | 5 | 5 | |||||||
7 | Yenidoğanın değerlendirilmesini yapar ve bakımını açıklar. | 5 | 5 | 5 | ||||||
8 | Çocukta ev kazalarından korunma yollarını bilir | 5 | 5 | |||||||
9 | Çocukta sık karşılaşılan semptomları açıklar ve örnek verir. | 5 | 5 | 5 | ||||||
10 | Çocuk yaş grubunda en çok görülen hastalıkları değerlendirir ve bakımını yapar. | 5 | 5 | |||||||
11 | Çocukta fiziksel sağlığı değerlendirmeyi yapar. | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 14 | 8 | 112 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 282 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 11,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 11 |